Radikálisan átalakítja a NASA az utasszállítók szárnyát, hogy kizöldítse a repülést

2023 / 01 / 19 / Felkai Ádám
Radikálisan átalakítja a NASA az utasszállítók szárnyát, hogy kizöldítse a repülést
Hála az újragondolt szerkezetnek, a gép sokkal hatékonyabb lesz, így rengeteg üzemanyagot lehet vele megspórolni. A NASA és Boeing közösen dolgoznak a projekten – a gép már 2028-ra elkészülhet, és a technológián alapuló utasszállítók már az évtized végén üzembe állhatnak.

A NASA tegnap, január 18-án bejelentette, hogy a The Boeing Company nyerte el a pályázatukat az ügynökség Sustainable Flight Demonstrator projektjének megvalósításával kapcsolatban, amely az egyfolyosós repülőgépek potenciális új és környezetbarát generációjának a megvalósulását eredményezheti. A Boeing a NASA-val együttműködve egy demonstrációs repülőgépet épít, tesztel, és megvalósítja a próbarepüléseket is – egyben értékeli a kibocsátás csökkentését célzó technológiákat.

Hét év alatt a NASA 425 millió dollárt fektet be, míg a vállalat és partnerei a megállapodás fennmaradó részét, a becsült mintegy 725 millió dollárt állják. A megállapodás részeként az űrügynökség műszaki szakértelemmel és létesítményekkel is hozzájárul a projekthez. Mint azt Bill Nelson, a NASA vezetője kifejtette:

„A NASA a kezdetek óta ott van, amikor repülünk. A NASA mert messzebbre, gyorsabban, magasabbra menni. És ezzel a NASA fenntarthatóbbá és megbízhatóbbá tette a repülést. Benne van a DNS-ünkben. Célunk, hogy a NASA és a Boeing együttműködése egy teljes körű demonstrációs kísérleti gép elkészítésével és tesztelésével segítsen a jövőben az üzemanyag-felhasználás szempontjából hatékonyabb kereskedelmi repülőgépeket létrehozni, amelyek előnyösek a környezet, a kereskedelmi repülési ipar és az utasok számára világszerte. Ha sikeresek leszünk, a 2030-as években láthatjuk ezeket a technológiákat olyan repülőgépeken, amelyek már utasokat szállítanak.”


Bill Nelson a Transonic Truss-Braced Wing demonstrátor modelljével (NASA/Joel Kowsky)

Az egyfolyosós repülőgépek (mint a Boeing 737 vagy az Airbus A320) a legtöbb légitársaság flottájának a gerincét adja, ám éppen a jelentősebb igénybevételük miatt a világ légi-közlekedési kibocsátásának közel a feléért felelősek. A NASA azt tervezi, hogy a 2020-as évek végére befejezi a projekt tesztelését, hogy a bemutatott technológiák és tervek megalapozzák az iparági döntéseket az egyfolyosós repülőgépek következő generációjával kapcsolatban, amelyek a 2030-as években állhatnak üzembe.

A Sustainable Flight Demonstrator projektben tehát a NASA és a Boeing közösen fejleszti a Transonic Truss-Braced Wing (TTBW) demonstrációs repülőgépet. A Transonic Truss-Braced Wing koncepció pedig végső soron egy olyan, némileg fura repülőgépet jelent, amely rendkívül hosszú, vékony szárnyakkal rendelkezik, amelyeket átlós támasztékok stabilizálnak. Ez a kialakítás olyan járművet eredményez, amely sokkal üzemanyag-hatékonyabb, mint egy hagyományos utasszállító, mivel a hagyományos gépeknél sokkal kisebb a légellenállása – így kevesebb üzemanyagot éget el. A NASA becslése szerint számokra lefordítva mindez 30 százalékkal kevesebb üzemanyagot jelent átlagosan az eddigi, hasonló gépekhez viszonyítva. A megtakarításért azonban nem kizárólag az új szárnydizájn a felelős, hanem ehhez olyan kevésbé látványos tényezők is hozzájárulnak, mint a meghajtórendszerek, a felhasznált anyagok, illetve a gép teljes architektúrája is – írja a Popular Science a sajtótájékozatót összefoglaló cikkében.

A gépnek két hajtóműve lesz – egy-egy mindkét szárny alatt, míg hátul egy T-formájú farok található majd rajta. A hosszú és vékony szárnyakat pedig tehát merevítőkkel stabilizálják, hogy az ne csapkodjon. További kihívást jelent majd épp a hosszabb szárnyak kapcsán az is, hogy ha ezek a gépek majd tényleg felváltják a keskeny törzsű 737-eseket, akkor illeszkedniük kell a reptér kapujához. A gép 2028-ban szállhat fel először, 2030-tól pedig már üzembe is lennének helyezhetőek azok a gépek, melyek ezekre a tervekre épülnének.

A projekt tehát segíthet az Egyesült Államoknak abban, hogy 2050-ig zéró nettó szén-dioxid-kibocsátást érjen el a repülésben – ami az egyik környezetvédelmi cél, amelyet a Fehér Ház az amerikai légi-közlekedési cselekvési tervében megfogalmazott. A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet is célul tűzte ki egyébként, hogy 2050-re zéró nettó szén-dioxid-kibocsátást kell elérni. A Nemzetközi Energia Ügynökség szerint 2021-ben a repülés a szén-dioxid-kibocsátás több mint 2 százalékát tette ki, és mint a sajtótájékoztatón Pamela Melroy, a NASA igazgatóhelyettese fogalmazott:

„Ez egyike azon iparágaknak, melyeket a legnehezebb kibocsátásmentesíteni.”

(Kép: Boeing)


Hello Szülő! Ha a gyereked nem tud valamit, akkor téged fog kérdezni. De ha te szülőként nem tudsz valamit, akkor kihez fordulsz?
A digitális kor szülői kihívásairól is találhattok szakértői tippeket, tanácsokat, interjúkat, podcastokat a Telekom családokat segítő platformján, a https://helloszulo.hu/ oldalon.
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Repül már a vén diák. Hová? Hová?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogy áll a magyar lakosság generációkra bontva a kiberbiztonsághoz? – Erről szól az ESET rendkívül átfogó felmérése, amelyből olyan meglepő eredmények is kiderülnek, hogy kik a romantikus csalások legfőbb célpontjai, miközben az adott csoport nem is nagyon ismeri ezt a fenyegetést.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.