Rájöttek, hogy a Tlaloc-hegy valójában egy ősi csillagvizsgáló

2022 / 12 / 30 / Felkai Ádám
Rájöttek, hogy a Tlaloc-hegy valójában egy ősi csillagvizsgáló
Rendkívül nagy termelékenységű mezőgazdasági tevékenységet lehetett űzni a térségben hála ennek a réges-régi obszervatóriumnak.

Exequiel Ezcurra bár nem hivatásos régész, hanem ökológus és természetvédő, de az általa vezetett kutatócsoport izgalmas felfedezést tett a Mexikói-medence ősi népével kapcsolatban. Miközben a kukoricatermesztés eredetét és fejlődését vizsgálták a régióban, a csapat olyan bizonyítékokra bukkant, amelyek szerint a mexikói medencében élő népek csillagvizsgálóként használták a Tlaloc-hegyet, és az azon található romokat egy rendkívül pontos mezőgazdasági naptár vezetésének a céljából – számol be róla a Vice.

A felfedezés különösen azért jelentős, mert a mexikói medencében élők nem fértek hozzá az európaiak által akkoriban általánosan használt navigációs és megfigyelési eszközökhöz, mint például iránytűk, asztrolábiumok (csillagórák) és kvadránsok. Ennek ellenére a mexikói medencében élő ősi népek képesek voltak rendkívül hatékony és nagy termelékenységű mezőgazdasági rendszereket kifejleszteni. Ezcurra és csapata különféle vízszintes tereptárgyakat kezdett vizsgálni, és ezeket ősi kódexekkel vetette egybe, hogy megvizsgálja, akadnak-e ezekre utalások a fennmaradt írásos emlékekben. Ezen a folyamatot követően a csapat úgy döntött, hogy a Tlaloc-hegyre összpontosítanak, amely a keleti fekvése miatt valószínű jelöltje volt egy esetleges ősi obszervatóriumnak.

Ezt követően csillagászati modellek segítségével a csapat felfedezte, hogy a Tlaloc-hegy egyik romja – egy hosszú, tökéletesen egyenes kőműút – pontosan egy vonalban helyezkedik el a felkelő nappal február 23–24-én. Ezt a dátumot korábban már azonosították, mint az új év beköszöntét a mexikói naptárban. Mint azt Ezcurra elmondta:

„A hegy egy csillagvizsgáló, amely egy vonalba esik a felkelő nappal az év azon napján, amely az azték újév kezdetét jelzi.”

A csapat felfedezése fontos a mexikói medence ősi népének és az általuk kidolgozott kifinomult rendszereknek a jobb megértése szempontjából. Ezcurra reméli, hogy más hivatásos szakemberek, különösen a régészek és csillagászok képesek lesznek építeni a mostani felfedezésre. Úgy véli továbbá, hogy a lelőhelyet a régészeti és környezetvédelmi hatóságoknak meg kell őrizniük, a mexikóiaknak pedig ápolniuk kell.

(Kép: Romos út a Tlaloc-hegyen, forrás: wikimedia.commons/Bodofzt)