A Call of Duty, az Overwatch és a Warcraft sorozatok kiadójaként ismert Activision Blizzard az elmúlt évben nem a játékaival került címlapokra. Tavaly júliusban a Rakétán arról számoltunk be, hogy szexuális zaklatások miatt áll a bál a vállalatnál, a kaliforniai Fair Munkáltatói és Lakhatási Hivatal (DFEH) szerint ugyanis az "állandó szexuális zaklatás" kultúrája uralkodik ott. Az alkalmazottak azóta tüntettek, követelték a vezérigazgató, Bobby Kotick lemondását, a cég részvényeinek értéke a kétharmadára esett vissza, ám arra nem sokan számítottak, hogy végül egy felvásárlás jelenti a kiutat ebből a helyzetből.
Egy ekkora kiadó akvizíciójával nem csak egyetlen cég, egyetlen fejlesztőcsapat, néhány nagy márka kerül az új tulajdonoshoz. Amikor másfél éve az első hallásra ismeretlen ZeniMax Media csatlakozott a Microsofthoz, akkor valójában többek között a The Elder Scrolls-t és a Falloutot jegyző Bethesda Game Studios, a Doomért és a Quake-ért felelős id Software, vagy a Wolfenstein sorozatot készítő MachineGames lett Redmondé, és ez csak a lista eleje. A mostani felsorolás is rendkívül hosszú és impozáns: az Infinity Ward és a Treyarch Games Call of Duty-ja, a Blizzard Overwatch-a, Diablója, World of Warcraftje, de például a King Candy Crush-a is szerepel rajta. A The Verge szerint így már harminckét játékfejlesztője lesz a Microsoftnak, amik egyszerre hizlalják majd előfizetéses szolgáltatásuk, a Game Pass katalógusát, illetve termelnek bevételt más platformokon, például a PlayStationön is. Az így létrejött behemótot a jelenlegi bevételeket figyelembe véve már csak a Tencent és a Sony előzi meg. Mindezt akkor, amikor sokan úgy gondolják, hogy a játékokon, például az Activision Blizzard népszerű többjátékosos sorozatain keresztül fog először valójában testet ölteni az elmúlt fél év legtöbbet puffogtatott technológiai víziója, a virtuális valóságra épülő, önálló élettel és gazdasággal rendelkező metaverzum.
"A szórakoztatás folyója, amelyben szabadon áramlik a tartalom és a kereskedelem"
- így beszélt a Microsoft vezetője, Satya Nadella arról, hogy a cég hogyan képzeli el a metaverzumot, ami "az iparág reneszánszát" hozza el, "befogadó és hozzáférhető" játékokkal, miközben a "digitális és a virtuális világok összeérnek". Nadella hozzátette, hogy "nem lesz és ne is legyen egy, centralizált metaverzum." Gondolatai a két legfontosabb kihívásról árulkodnak, ami a cég előtt áll: híresen nyitott, barátságos kultúrájukba integrálni egy botrányokkal övezett cégcsoportot, illetve meggyőzni az amerikai politikusokat arról, hogy nem monopóliumot építenek, hanem ellenkezőleg, a valódi versenyt hozzák el így, a Sony és a Meta méltó vetélytársaként, a metaverzumon innen és túl.
(Fotó: Unsplash/marko blazevic, Getty Images/Anadolu Agency)