Mostanság írtunk arról, hogy a B–2-es lopakodó bombázókat elkezdték modernizálni, hogy esélyük legyen kifejezetten az orosz légvédelemmel szemben – a lenti cikk tanulsága pedig úgy foglalható össze, hogy a gépeket olyan rendszerekkel látják el, amelyek még ideje korán felismerik a légvédelmi rendszereket, hogy a gép mintegy kikerülhesse ezeket.
Most viszont nagyon úgy tűnik, hogy egyre inkább érik a B–2-es nyugdíjazása (ez alatt persze relatíve hosszú időt kell érteni), hiszen hamarosan érkezik a váltás, a hatodik generációs lopakodó vadász, a B–21 Raider képében. Ráadásul úgy tűnik, hogy amint a B–2 Spiritet 1988-ban, úgy most a B–21-et is nyilvános fogják bemutatni – számol be róla a The Warzone. Mostanra ugyanis kiderültek a részletek a Northrop Grumman sajtóközleményéből, ami szerint az eseményen ugyan csak a meghívottak vehetnek részt, de a bemutató keretében „exkluzívan megtekinthető” lesz a gép – ami arra utalhat, hogy most először a nyilvánosság is vethet egy pillantást a Pentagon egyik legambiciózusabb és legkritikusabb projektére. Sokáig pedig még csak várni sem kell erre, hiszen az eseményre még idén decemberben sor fog kerülni a Northrop Grumman Plant 42 telephelyén a kaliforniai Palmdale-ben. A hatodik generációs, nukleáris csapásra is képes bombázót egyébként erősen konfliktusos légtérben történő bevetésekre optimalizálták, és az említett Plant 42 telephelyen hat darab található belőle a fejlesztés különböző fázisaiban. Ez tehát jelenleg a B–21 gépek teljes száma.
A Northrop Grumman egyébként még 2015-ben nyerte el a szerződést a fejlesztésre a Long Range Strike-Bomber (LRS-B) program keretében, amit természetesen komoly titkolódzás övezett és övez részben a mai napig – így aztán sem a fejlesztés pontos költségei, sem a menetrend nem ismert, ahogy az sem, hogy történt-e valamiféle komolyabb módosítás az eredeti elképzelésekhez képest.
Némi csúszás azért előfordulhat, hiszen a Raider első tényleges repülésére csak jövőre fog sor kerülni, pedig eredetileg azt is az idei évre tervezték, de ez valószínűleg nem fog kihatni arra, hogy az eredeti elgondolásnak megfelelően a B–21-esek az évtized közepétől elkezdjenek szolgálatba állni. A dél-dakotai Ellsworth légibázis ad majd otthont egyébként az első B–21-es századnak, amit aztán további két bázis követ majd. Akárhogy is, reméljük, hogy decemberben tényleg érkezik némi képanyag immár a valódi gépről.
Kép: Northrop Grumman