Néhány napja a Rakétán is beszámoltunk egy olyan, halálos kimenetelű balesetről, amelynél felmerült, hogy nem ült senki a volán mögött. A Tesla változatlanul vitatja a sajtóban megjelent állításokat, de ettől függetlenül kiemelt téma lehet a következő időszakban, hogy az egyre fejlettebb vezetéstámogató rendszerek bevezetése mellett hogyan gondoskodnak arról az autógyártók, hogy ne legyenek felelőtlenebbek a sofőrök.
A törvényjavaslat, amelyet a minnesotai Amy Klobuchar szenátor, egykori elnökjelölt is aláírt, előírná a közlekedésügyi miniszternek, hogy alkosson olyan szabályokat, amelyek minden autóban kötelezővé tennék a sofőrfigyelő rendszerek telepítését - írja az Ars Technica. A miniszternek négy éve lenne az előírás kidolgozására, az autógyártók pedig két évet kapnának, hogy megfeleljenek annak. A cikk emlékeztet rá, hogy a Cadillac Super Cruise nevű vezetéstámogató rendszere például már most egy kamerával figyeli, hogy az utat nézzük-e vezetés közben.
Az Európai Bizottság 2019 márciusában adott ki közleményt arról , hogy üdvözli az EU intézményeinek hasonló elképzeléseit.
Ezek előírják, hogy a személygépkocsik mellett a könnyű haszongépjárművekben, a tehergépjárművekben és az autóbuszokban is működjön olyan rendszer, amely figyelmeztet, ha a sofőr álmosnak tűnik, vagy elvonja valami a figyelmét. Szintén kötelezőek lesznek például az intelligens sebességszabályozók, a tolatóradarok és -kamerák, valamint a fekete dobozok is.
"A kötelezővé tett új fejlett biztonsági elemektől ugyanolyan hatást várhatunk, mint annak idején a biztonsági öv bevezetésétől. A legtöbb új technológia már létezik, főként a felső kategóriás autókban. Most mindenki biztonsága javulni fog, és egyúttal felkészülünk a jövő összekapcsolt és automatizált mobilitására is." - nyilatkozta Elżbieta Bieńkowska, az akkori belső piacért, valamint az ipar-, a vállalkozás- és a kkv-politikáért felelős biztos. Az európai politikusok várakozásai szerint így közelebb kerülhet a kontinens ahhoz, hogy
2050-re a nullához közelítsen a halálos kimenetelű és a súlyos közlekedési balesetek száma.
Az európai szabályok a közlemény szerint már jövőre életbe lépnek; az Egyesült Államokban, ha átmegy a javaslat, legkorábban 2027-ben jönnek majd az első, kötelezően így felszerelt autók.
(Fotó: Unsplash/Why_kei)