Japánban például több helyütt is tesztelnek efféle megoldásokat a Növekedési Stratégia Akcióterv részeként, a kis sebességű és kompakt autonóm robotok lehetőségeit vizsgálva. A Panasonic vállalat a stratégia állami-magánszektor tanácsának tagja, a Japán kormány Új Energetikai és Ipari Technológiai Fejlesztési Szervezetének támogatásával.
Fujisawa város Kanagawa prefektúrában a Panasonic vállalattal dolgozik együtt a teszteken, melyek első fázisa tavaly novemberben kezdődött és karácsony estéjén fejeződött be. Ebben egy önvezető robot közlekedett a prefektúra közútjain, idén februártól pedig már a második fázis zajlik, levelek és csomagok házhozszállításával, egy okostelefonos alkalmazás és egy távvezérlő központ bevonásával.
A Panasonic az elmúlt hat évben már intenzíven együtt dolgozott Fujisawa önkormányzataival, lakóival és a helyi üzletekkel egy fenntartható okosváros megteremtésén. A kialakult álláspont szerint robotjaik segíthetnek a postai kézbesítő személyzet esetleges hiányának kezelésében, ami már a Covid-19 pandémia előtt is komoly problémát jelentett a városban.
A robotok alkalmazása a mostani koronavírus világjárványhoz hasonló esetekben pedig egyenesen páratlan lehetőséget biztosít a fertőzésmentes, biztonságos küldemény-kézbesítésekhez.
A postásrobotokat irányító vezérlőközpont interneten keresztül kapcsolódik az autonóm robotokhoz, és az irányítóközpontban emberi operátor kíséri figyelemmel az egységek helyzetét, tevékenységét, eredményességét. A robotok ugyanakkor teljesen önállóan működnek, elkerülik például az akadályokat. Ha a robot nem boldogul egy ilyen feladattal, az emberi operátor távirányítás-üzemmódba kapcsolva átveszi a vezetését a vezérlőközpontból.
Mindeközben idén Tokióban a ZMP vállalat piros DeliRo robotja járja végig nagyjából ugyanezeket a teszteket, akár 30 kilogramm súlyú csomagokat szállítva 6 kilométer per órás sebességgel. japánban az érvényes jogi szabályozás szerint autonóm szállító robotok egyelőre nem közlekedhetnek emberi felügyelet nélkül, a járdákon vagy a közutakon, de ezen enyhíteni terveznek. A DeliRo próbaüzeme úgy zajlik, hogy a Japán Posta járműként regisztrálta a robotot a hivatalos szerveknél.
A nagyobb bőrönd nagyságú robotnak természetesen beépített kamerái és érzékelői is vannak, és gond nélkül képes áthaladni a zebrákon a közlekedési lámpák irányítása mellett. A gyakorlat szerint a robot egy nagyjából 700 méteres távot körülbelül 25 perc alatt tesz meg.
Az USA-ban az Amazon már már 2019-ben tesztelte Scout-nak (felderítő) keresztelt kézbesítőrobotjait, a vállalat első kézbesítőrobotja azonban a Prime Air drón volt, ami 2016 decemberében repült először élesben. A drónok nagy sebességük miatt előnyben vannak a jármű-kézbesítőrobotokkal szemben, viszont csupán jóval kisebb méretű és súlyú hasznos terhet képesek célba juttatni.
A globális autonóm "utolsó mérföldes" szállítási piac méretét 2021-ben 11,90 milliárd dollárra becsülik, és az előrejelzések szerint 2030-ig elérheti a 84,72 milliárd dollárt. A legnagyobb bevétel a becslések szerint észak-Amerikában keletkezik majd, és a különböző alkalmazott járművek közül a földi kézbesítő robotok szegmense termelheti a legnagyobb bevételt, a várakozások szerint 4,56 milliárd dollárt, 2030-ra pedig akár 34,90 milliárd dollárt is.
(Forrás: Panasonic, ZMP, Amazon Kép: Panasonic, Zmp)