Japánban bevezetés előtt állnak a postai kézbesítőrobotok, de globális piacuk is szélsebesen nő

2021 / 04 / 27 / Justin Viktor
Japánban bevezetés előtt állnak a postai kézbesítőrobotok, de globális piacuk is szélsebesen nő
A robotokkal végzett csomag vagy levélszállítás egyértelműen a postai szolgáltatások jövője, és számos helyen tesztelik már, bár egyelőre többnyire csak az "utolsó mérföldet" igénybe vevő útszakaszokon. Az ilyen megoldások költségkímélőek, csökkenthetik a kézbesítők sérülésének kockázatát, és egyelőre amiatt sem kell aggódni, hogy bárki elveszítené a robotok miatt a munkahelyét.

Akcióterv robotokkal

Japánban például több helyütt is tesztelnek efféle megoldásokat a Növekedési Stratégia Akcióterv részeként, a kis sebességű és kompakt autonóm robotok lehetőségeit vizsgálva. A Panasonic vállalat a stratégia állami-magánszektor tanácsának tagja, a Japán kormány Új Energetikai és Ipari Technológiai Fejlesztési Szervezetének támogatásával.

Fujisawa város Kanagawa prefektúrában a Panasonic vállalattal dolgozik együtt a teszteken, melyek első fázisa tavaly novemberben kezdődött és karácsony estéjén fejeződött be. Ebben egy önvezető robot közlekedett a prefektúra közútjain, idén februártól pedig már a második fázis zajlik, levelek és csomagok házhozszállításával, egy okostelefonos alkalmazás és egy távvezérlő központ bevonásával.

A Panasonic az elmúlt hat évben már intenzíven együtt dolgozott Fujisawa önkormányzataival, lakóival és a helyi üzletekkel egy fenntartható okosváros megteremtésén. A kialakult álláspont szerint robotjaik segíthetnek a postai kézbesítő személyzet esetleges hiányának kezelésében, ami már a Covid-19 pandémia előtt is komoly problémát jelentett a városban.

A robotok alkalmazása  a mostani koronavírus világjárványhoz hasonló esetekben pedig egyenesen páratlan lehetőséget biztosít a fertőzésmentes, biztonságos küldemény-kézbesítésekhez.

A postásrobotokat irányító vezérlőközpont interneten keresztül kapcsolódik az autonóm robotokhoz, és az irányítóközpontban emberi operátor kíséri figyelemmel az egységek helyzetét, tevékenységét, eredményességét. A robotok ugyanakkor teljesen önállóan működnek, elkerülik például az akadályokat. Ha a robot nem boldogul egy ilyen feladattal, az emberi operátor távirányítás-üzemmódba kapcsolva átveszi a vezetését a vezérlőközpontból.

Mindeközben idén Tokióban a ZMP vállalat piros DeliRo robotja járja végig nagyjából ugyanezeket a teszteket, akár 30 kilogramm súlyú csomagokat szállítva 6 kilométer per órás sebességgel. japánban az érvényes jogi szabályozás szerint autonóm szállító robotok egyelőre nem közlekedhetnek emberi felügyelet nélkül, a járdákon vagy a közutakon, de ezen enyhíteni terveznek. A DeliRo próbaüzeme úgy zajlik, hogy a Japán Posta járműként regisztrálta a robotot a hivatalos szerveknél.

A nagyobb bőrönd nagyságú robotnak természetesen beépített kamerái és érzékelői is vannak, és gond nélkül képes áthaladni a zebrákon a közlekedési lámpák irányítása mellett. A gyakorlat szerint a robot egy nagyjából 700 méteres távot körülbelül 25 perc alatt tesz meg.

Az "utolsó mérföld" világpiacának várható alakulása

Az USA-ban az Amazon már már 2019-ben tesztelte Scout-nak (felderítő) keresztelt kézbesítőrobotjait, a vállalat első kézbesítőrobotja azonban a Prime Air drón volt, ami 2016 decemberében repült először élesben. A drónok nagy sebességük miatt előnyben vannak a jármű-kézbesítőrobotokkal szemben, viszont csupán jóval kisebb méretű és súlyú hasznos terhet képesek célba juttatni.

A globális autonóm "utolsó mérföldes" szállítási piac méretét 2021-ben 11,90 milliárd dollárra becsülik, és az előrejelzések szerint 2030-ig elérheti a 84,72 milliárd dollárt. A legnagyobb bevétel a becslések szerint észak-Amerikában keletkezik majd, és a különböző alkalmazott járművek közül a földi kézbesítő robotok szegmense termelheti a legnagyobb bevételt, a várakozások szerint 4,56 milliárd dollárt, 2030-ra pedig akár 34,90 milliárd dollárt is.

(Forrás: Panasonic, ZMP, Amazon Kép: Panasonic, Zmp)

Ez is érdekelhet:

Az autonóm Camello robotok szállíthatnak házhoz csomagokat és élelmiszert Szingapúrban A Szingapúr észak-keleti régiójában található Punggolban PPP együttműködés keretein belül zajlik az önálló robotfutárok használatának bevezető tesztelése a szingapúri lakosság rendelésre történő szállításainak alkalmával.

Violetta egy magyar fejlesztésű UV-C fertőtlenítő robot, a szabolcsi Fülesden gyártják Az UV-C fénnyel fertőtlenítő robotok egy ideje már köztünk vannak, és mostantól már magyar gyártású fertőtlenítő robottal is büszkélkedhetünk.

Virtuális valóság robotoknak Győrben A győri Széchenyi István Egyetem projektjében a mesterséges intelligencia segítségével növelik az  autonóm járművekkel kapcsolatos kutatások hatékonyságát. A kutatás során robotokat vizsgálnak virtuális, szimulációs környezetben.


 


Továbbra is hódít a párját ritkító hungarikum, ami a jövő tudósait és művészeit adja a világnak
Továbbra is hódít a párját ritkító hungarikum, ami a jövő tudósait és művészeit adja a világnak
Az Országos Tudományos Diákköri Tanács (OTDT) által szervezett Országos Tudományos Diákköri Konferencia (OTDK) sok évtizedes hagyománya mára széles körű népszerűséget ért el, és fontos kiindulási pont lehet a hazai és határon túli tehetségek számára a jövőbeli karrierjük felé vezető úton. A 2025-ös, 37. konferencia előtt az OTDK céljáról és működéséről Prof. Dr. Szendrő Péter örökös elnök úrral és dr. Cziráki Szabinával, az OTDT titkárával beszélgettünk.
Radioaktív szivárgás Európa legnagyobb reaktorában!
Radioaktív szivárgás Európa legnagyobb reaktorában!
Az incidens a finnországi Olkiluoto 3 atomerőműben történt, Európa legnagyobb és a legerősebb reaktora.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.