A japán Kubota Pharmaceutical vállalat Kubota Vision részlegének elsődleges missziója, hogy megoldást találjon a vakság megszüntetésére, de egyéb, a látáskárosodással és más egészségügyi problémákkal kapcsolatos, kevésbé súlyos, de a mindennapi életet kényelmetlenné tévő betegség és rendellenesség gyógyítására is keresik a receptet.
Egyike a legújabb fejlesztéseknek az az eszköz, ami egy, a vakságnál egyszerűbben kezelhető, de a műtéttől ódzkodó embereknek akár egész életre szóló gondot okozó állapot kezelését szolgálja: ez a Kubota Glass, a rövidlátást gyógyító szemüveg. Az eszköz az úgynevezett tengelymyopiát állítja helyre, ami a túlzott ideig tartó közeli tárgyakra való fókuszálás során alakul ki. A szem alakja, többek között a sok képernyő előtt töltött óra alatt, deformálódik és megnyúlik, a távoli tárgyak észlelése pedig megnehezül és a messzebb lévő tárgyakat emiatt csak elmosódottan érzékeli a rövidlátó.
A szemtengely megfelelő állapotának visszaállítását a szemüveg a retina perifériájának aktív stimulációjával biztosítja,
amelynek során a szemüvegbe épített vetítőeszköz homályos virtuális képet vetít a retinára, így kényszerítve a szemet, hogy máshová helyezze a fókuszt. Ezzel a módszerrel a tesztek szerint korrigálható a rendellenes szemhosszúság és javul a rövidlátás is.
Az aktív stimuláció egyedi módszer, bár hasonlóan működő passzív stimulációt alkalmaznak más eszközökben is, például a Cooper Vision kontaktlencséjében, amelyet szintén a rövidlátás orvoslására fejlesztettek ki. A Kubota szemüvege az ígéretek szerint nem akadályozza a viselőjét a mindennapos tevékenységek elvégzésében, de a használatát inkább otthoni körülmények között ajánlják, napi néhány órára, amíg nem tapasztalható javulás a látás minőségében. Az eszköz, noha klinikai vizsgálatok során is bizonyították a hatékonyságát, egyelőre egészen kevés példányban érhető el és azok is a japán lakosság számára, mivel a legyártott húsz darab Kubota Glasst csak Japán Hyogo és Kanagawa perfektúráiban található optikákban árulják augusztus elejétől kezdve, méghozzá nem olcsón: egy szemüveg 770 000 jenbe (2 millió 300 ezer forintba) kerül.
A cég a mostani példányokat csak előzetes, a technológia próbájára szolgáló eszközöknek szánja, amelyet a későbbiekben még fejlesztenek és további klinikai teszteknek vetnek alá. Ezután pedig az aktív stimuláción alapuló módszert kontaktlencsékbe és AR/VR eszközökbe integrálva tervezik javítani az ilyen eszközöket gyakran alkalmazó felhasználók látását.
(Fotó: Kubota Vision)