Saját űrsikló építésébe kezd az Európai Űrügynökség
2021 / 01 / 06 / Bobák Áron
Saját űrsikló építésébe kezd az Európai Űrügynökség
Az ESA már 2015 óta kísérletezik egy többször felhasználható űrrepülőgép fejlesztésével, amely jelentősen olcsóbbá tehetné a mikrogravitációban végezhető kutatásokat. Az űrügynökség most bejelentette, hogy megállapodást kötöttek a jármű megépítésére.

A Space Rider névre keresztelt eszköz némileg hasonló elven működik, mint a NASA 2011-ben nyugdíjba küldött űrsiklói, vagyis a Föld körüli pályára egy Vega-C rakéta fogja eljuttatni, viszont képes lesz arra, hogy önállóan visszatérjen a Földre, és minimális karbantartás után újra felhasználják. Jelentős különbség, hogy míg az űrsiklók a visszatéréskor úgy viselkedtek, mint egy hagyományos repülőgép, vagyis a saját szárnyaikkal landoltak, a Space Ridert lassítóernyők fogják lefékezni, majd egy vitorlázóernyő segítségével ér talajt. Az űrsiklóprogramtól eltérően a Space Ridert nem hagyományos űrküldetésekre tervezték, vagyis nem fognak vele műholdakat felbocsátani vagy utánpótlást szállítani az ISS-re, sőt, emberek szállítására is alkalmatlan lesz. A robotizált laboratórium célja, hogy alacsony Föld körüli pályán, mikrogravitációs környezetben tesztelhessék vagy demonstrálhassák vele az új technológiákat, így az ESA várakozásai szerint komoly áttörést hozhat akár a robotika, akár a gyógyászat vagy a műholdas feltérképezés területén.

A Space Rider ötlete hivatalosan 2016 óta van az asztalon, miután az ESA 2015-ben sikeres tesztet hajtott végre a hasonló koncepción alapuló Intermediate eXperimental Vehicle nevű űreszközzel. Az ESA leírása szerint az űrrepülő nagyjából akkora, mint két kisbusz, a visszatérő modul kapacitása pedig 1200 literes, ami nagyjából 800 kilogrammnyi felszerelés szállítását teszi lehetővé. A Space Rider egy küldetés alatt várhatóan két hónapig fog keringeni a Föld körüli pályán, és összesen hat küldetést fog teljesíteni az élettartama alatt.

Az Európai Űrügynökség december 9-én írt alá egy összesen 200 millió dolláros megbízást több vállalattal,a melynek értelmében az űrsiklót és a hozzá tartozó egységeket a Thales Alenia Space Italy és az Avio fogja legyártani, míg az űrsikló működtetéséhez szükséges földi egységek fejlesztéséért a Telespazio és az Altec felel. A tervek szerint a Space Rider első kilövésére 2023 harmadik negyedévében kerülhet sor, az Európai Űrügynökség francia guyanai kilövőállásáról.

(Freethink, ESA, Borítókép: ESA)

További cikkek a témában:

Föld körül keringő naperőművek biztosíthatják a jövő energiaellátását A világ űrügynökségei már javában dolgoznak a technológia megvalósításán, ami a Földről a világűrbe helyezné át az energiatermelés jelentős részét.

Hatalmas, kozmikus karommal takarítja ki a világűrt az Európai Űrügynökség Lesz mit rendbe tenni, hiszen az alacsony Föld körüli pálya mára egy valóságos szemétdombbá változott.

A Virgin Galactic űrrepülőjének sikertelen tesztje jó hír az űrturizmusnak Az űrturizmussal kapcsolatban rendszerint két kérdés szokott hangsúlyosan előkerülni: az egyik, hogy mennyire lesz megfizethető, a másik pedig, hogy mennyire lesz biztonságos. Utóbbi kérdésre az elmúlt héten elég megnyugtató válaszokat kaptunk.


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Kövesd a Rakétát a Facebookon is!
Kövess, üzenj, kommentelj a Rakéta Facebook oldalán!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.