Múlt héten mi is beszámoltunk róla, hogy a SpaceX sikeres tesztet hajtott végre a Csillaghajó prototípusával, aminek a vége ugyan egy hatalmas robbanás lett, de ez úgymond bele van tervezve az ilyen korai kísérletekbe. A rakéta tesztjére eredetileg egy nappal előbb került volna sor, azonban alig egy másodperccel a visszaszámlálás vége előtt a Starship egyik Raptor-hajótműve megszakította a már a kilövőálláson várakozó űrhajó kilövését.
Meglehetősen hasonló forgatókönyv szerint zajlott a Virgin Galactic SpaceShipTwo űrrepülőgépének legutóbbi tesztje is. Richard Branson vállalata egészen máshogy közelíti meg az űrutazást, hiszen rakéták helyett egy olyan repülőt fejleszt, amelyet egy hordozórepülővel visznek fel nagyjából 15 kilométeres magasságba, majd onnan már önerőből éri el a világűr peremét, nagyjából 80 kilométeres magasságig repítve az utasait.
A VSS Unity már több sikeres teszten is túl van, amiket a Virgin Galactic Kaliforniában végzett el, viszont az üzemszerű működésükhöz kiválasztott új-mexikói Spaceport Amerciából eddig még nem végeztek olyan tesztrepülést, amelynek során begyújtották volna a Unity hajtóművét. A Virgin Galactic terve, hogy két sikeres teszt után magát a cég alapítóját, Richard Bransont is felviszik egy körre, ami után megkezdődik az utasok menetrend szerinti szállítása a világűr peremére és vissza.
ABORT! VMS Eve released Unity, but engine shutdown shortly after ignition.https://t.co/iCQ11JFAZn pic.twitter.com/6S5LCrNuE6
— Chris B - NSF (@NASASpaceflight) December 12, 2020
Az első, december 12-én végrehajtott teszt azonban nem a várakozásoknak megfelelően alakult. A WhiteKnightTwo hordozórepülő háromnegyed órás emelkedés után rendben elérte a VSS Unity kioldásához szükséges magasságot, azonban az űrrepülőben ülő két pilóta számára itt véget is ért a teszt érdemi része: miután a Unity nagyjából 12 ezer méteres magasságban lecsatlakozott a hordozógépről, a hajtóműve egy másodperc után lekapcsolt, így a pilóták kénytelenek voltak visszatérni a bázisra. A Virgin Galactic később kiadott közleményéből kiderült, hogy a problémát az okozta, hogy elvesztették a kapcsolatot a Unity fedélzeti számítógépével, így a biztonsági protokollnak megfelelően a hajtómű automatikusan lekapcsolt.
A teszt ennek ellenére sikeresnek mondható, hiszen a pilótáknak nem esett bajuk, a Unity pedig ezek után épségben visszatért a Spaceport Americába. Bár a két eset egyikében sem feltétlenül vezetett volna tragédiához, ha a tesztet nem szakítják meg, azt mindenképp jó látni, hogy az űrutazásban érdekelt vállalatoknak mára sikerült olyan biztonsági rendszereket kidolgozniuk, amik a hiba legkisebb lehetőségére is azonnal működésbe lépnek, ezzel megvédve az utasokat egy lehetséges katasztrófától. A Virgin Galacticnak különösen jól jött ez a nem várt biztonsági bemutató, hiszen Richard Branson projektjét évekkel vetette vissza, amikor az előző űrrepülőgépük, a VSS Enterprise 2014-ben meghibásodott és lezuhant, a balesetben pedig a gép egyik pilótája is életét vesztette.