A Virgin Galactic űrrepülőjének sikertelen tesztje jó hír az űrturizmusnak

2020 / 12 / 14 / Bobák Áron
A Virgin Galactic űrrepülőjének sikertelen tesztje jó hír az űrturizmusnak
Az elmúlt években számtalan cég kezdett bele űrturizmussal kapcsolatos fejlesztésekbe, aminek célja, hogy a speciálisan kiképzett asztronauták mellett a hétköznapi emberek számára is hozzáférhetőbbé tegyék az űrutazást. Az új üzletággal kapcsolatban rendszerint két kérdés szokott hangsúlyosan előkerülni: az egyik, hogy mennyire lesz megfizethető, a másik pedig, hogy mennyire lesz biztonságos. Utóbbi kérdésre az elmúlt héten elég megnyugtató válaszokat kaptunk.

Múlt héten mi is beszámoltunk róla, hogy a SpaceX sikeres tesztet hajtott végre a Csillaghajó prototípusával, aminek a vége ugyan egy hatalmas robbanás lett, de ez úgymond bele van tervezve az ilyen korai kísérletekbe. A rakéta tesztjére eredetileg egy nappal előbb került volna sor, azonban alig egy másodperccel a visszaszámlálás vége előtt a Starship egyik Raptor-hajótműve megszakította a már a kilövőálláson várakozó űrhajó kilövését.

Meglehetősen hasonló forgatókönyv szerint zajlott a Virgin Galactic SpaceShipTwo űrrepülőgépének legutóbbi tesztje is. Richard Branson vállalata egészen máshogy közelíti meg az űrutazást, hiszen rakéták helyett egy olyan repülőt fejleszt, amelyet egy hordozórepülővel visznek fel nagyjából 15 kilométeres magasságba, majd onnan már önerőből éri el a világűr peremét, nagyjából 80 kilométeres magasságig repítve az utasait.

A VSS Unity már több sikeres teszten is túl van, amiket a Virgin Galactic Kaliforniában végzett el, viszont az üzemszerű működésükhöz kiválasztott új-mexikói Spaceport Amerciából eddig még nem végeztek olyan tesztrepülést, amelynek során begyújtották volna a Unity hajtóművét. A Virgin Galactic terve, hogy két sikeres teszt után magát a cég alapítóját, Richard Bransont is felviszik egy körre, ami után megkezdődik az utasok menetrend szerinti szállítása a világűr peremére és vissza.

Az első, december 12-én végrehajtott teszt azonban nem a várakozásoknak megfelelően alakult. A WhiteKnightTwo hordozórepülő háromnegyed órás emelkedés után rendben elérte a VSS Unity kioldásához szükséges magasságot, azonban az űrrepülőben ülő két pilóta számára itt véget is ért a teszt érdemi része: miután a Unity nagyjából 12 ezer méteres magasságban lecsatlakozott a hordozógépről, a hajtóműve egy másodperc után lekapcsolt, így a pilóták kénytelenek voltak visszatérni a bázisra. A Virgin Galactic később kiadott közleményéből kiderült, hogy a problémát az okozta, hogy elvesztették a kapcsolatot a Unity fedélzeti számítógépével, így a biztonsági protokollnak megfelelően a hajtómű automatikusan lekapcsolt.

A teszt ennek ellenére sikeresnek mondható, hiszen a pilótáknak nem esett bajuk, a Unity pedig ezek után épségben visszatért a Spaceport Americába. Bár a két eset egyikében sem feltétlenül vezetett volna tragédiához, ha a tesztet nem szakítják meg, azt mindenképp jó látni, hogy az űrutazásban érdekelt vállalatoknak mára sikerült olyan biztonsági rendszereket kidolgozniuk, amik a hiba legkisebb lehetőségére is azonnal működésbe lépnek, ezzel megvédve az utasokat egy lehetséges katasztrófától. A Virgin Galacticnak különösen jól jött ez a nem várt biztonsági bemutató, hiszen Richard Branson projektjét évekkel vetette vissza, amikor az előző űrrepülőgépük, a VSS Enterprise 2014-ben meghibásodott és lezuhant, a balesetben pedig a gép egyik pilótája is életét vesztette.


További cikkek a témában:

A Virgin Galactic megmutatta, hogy fog kinézni belülről az űrrepülője A VSS Unity utasterét bárki megnézheti, akár a saját lakásában is.

A Virgin Galactic most egy olyan szuperszonikus utasszállítót tervez, ami a hangsebesség háromszorosával fog repülni És kétszer olyan magasan, mint a normál utasszállítók.

A Virgin Galactic űrhajó-katasztrófájának története Milyen érzés, mikor egy hangsebességgel száguldó űrhajó hirtelen szétesik körülöttünk? És mit tud tenni az ember, ha egyszer csak a levegőben találja magát, az ülésébe csatolva, a troposzféra legfelső határán?


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Sci-fiből valóság lehet a térhajtómű
Sci-fiből valóság lehet a térhajtómű
A térhajtómű átrángatása a fikcióból a valóságba 2021-ben kapott egy komolyabb löketet. Egy fontos lépés lehet most viszont a frissen bemutatott, ingyenesen használható tudományos szoftver, amellyel ilyen hajtóműveket lehet fejleszteni és modellezni, valamint az ehhez kapcsolódó igen komoly értékű ösztöndíj.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.