A Renault a mai napon mutatta be új logisztikai központját, ami a franciaországi Villeroy településen található és ahol automatizált módon, rengeteg robot segítségével zajlik a munka. A gyártó a feladatok elvégzésére egy francia vállalat, az Exotec Skypod elnevezésű rendszerét használja, ami a a munkafolyamatok jelentős részét megoldja állandó emberi irányítás nélkül: a rendszerhez futószalagokat tartalmazó munkaállomás, az árut pakoló robotok és tárolók is tartoznak, valamint a rendszer lelke, a Deepsky szoftver, ami irányítja, felügyeli és koordinálja a procedúrát. A moduláris rendszer telepítése az Exotec elmondása szerint csak néhány hónapot vesz igénybe és sokkal gyorsabbá teszi a munkavégzést, ezért a Renault például 25%-os növekedést vár a megrendelések kiszolgálásának terén az új központjában.
A cég adatai alapján a robotok alkalmazása 20 percre rövidíti le az eddig 2 óráig tartó folyamatot, ami alatt egy rendelést összeállítottak a telephelyen és óránként, csúcsidőben nagyjából 4000 rendelést tudnak teljesíteni, illetve összecsomagolni kiszállítás előtt, naponta pedig 40 ezret. A gépezetek egészen magasra is fel tudnak nyúlni a többemeletes tárolóknál, így a humán munkatársak helyett vehetik le az árut, ezzel is csökkentve a sérülések kockázatát.
Bár a robotizáció célja nyilvánvalóan a teljesítmény és ezáltal a profit növelése, de hasonlóan magas fokú automatizációt bevezető cégek rendszerint a dolgozók védelmét emelik ki a megoldás indoklásaként - az Amazon például a raktáraiban rendszeresen egyre több és több robotot alkalmaz, részben azért is, hogy csökkentse az igen magas munkahelyi baleseti rátát (2022-ben az összes raktári baleset 55%-át okozták a rándulások és húzódások, a többi 45%-ot esések, botlások és leeső tárgyak). A Jeff Bezos alapította vállalat mostanra odáig jutott az automatizációban, hogy a másfélmillió alkalmazott mellett feleannyi, 750 ezer robot dolgozik a központjaiban.
Az autóiparban szintén nagy hagyománya van a magas fokú automatizálásnak, és a Renault nem az egyetlen cég, amely a robotok mellett tette le a voksát, sőt, egyre több gyártónál állnak szolgálatba két lábon járó, emberszerű robotok is. Legutóbb a kínai Dongfeng Liuzhou Motor írt alá szerződést az UBTECH Walker S robotjának használatáról, aminek feladata a biztonsági övek, ajtók, fényszórók a karosszéria és belső tér ellenőrzése, valamint a logó felhelyezése és egyéb kisebb feladatok elvégzése lesz.
(Fotó: Renault)