A Dimitrij Donszkoj, más néven Project 941 (NATO jelentési név: Typhoon) Akula-osztályú nukleáris támadó-tengeralattjáró, és amíg a Belgorod szolgálatba nem állt, ez volt a világ legnagyobb tengeralattjárója. Az orosz állami hírcsatorna, a RIA Novosti azonban úgy értesült orosz védelmi forrásoktól, hogy ezt a járművet leszerelik, kivonják a flottából, és a roncstemető vár rá – írja a Newsweek. Az Akula-osztályú tengeralattjáró ezen ballisztikus-tengeralattjáró osztály zászlóshajója volt, és 1980 óta üzemel – közölte a hírügynökség. Mint azt korábban megírtuk, a legnagyobb tengeralattjáró trónjáról a Dimitrij Donszkoj már korábban lekerült – a Belgorod váltotta ezt a hajót:
Mint a fenti cikkünkben írtuk, a Belgorod egy jelentősen módosított Oscar II-osztályú nukleáris meghajtású irányított rakétás tengeralattjáró, körülbelül 183 méter hosszú, és két OK–650V-os atomerőmű elégíti ki az energiaszükségletét – ezek egyenként 190 megawatt teljesítményre képesek. A jármű tenger alatti vízkiszorítása közel 24 000 tonna. Június 25-én egyébként a világ két legnagyobb tengeralattjárója együtt volt látható a Fehér-tengeren, ekkor még a Belgorodot nem adták át hivatalosan, hanem vissza-visszatért a szárazdokkba a kísérleti időszak alatt. A lenti bejegyzést H I Sutton, az Egyesült Államok Tengerészeti Intézetének szakértője tette közzé, és az ő elemzése alapján amúgy a Belgorod 178 méter, míg az Akula-osztályú Dimitrij Donszkoj 173 méter hosszú. Azt nem tudni, hogy ez a két hajó pontosan mi okból úszott együtt Oroszország északnyugati partszakaszának a közelében.
***OSINT***
2 largest submarines in the world, Belgorod (K-239) and Dmitriy Donskoi (TK-208) (TYPHOON Class) caught on surface in White Sea
These subs are ginormous, much bigger than anything in the West, even the US Navy's Ohio Class
Belgorod is on trials. #OSINT #SubSunday pic.twitter.com/j3fbsCTWjR
— H I Sutton (@CovertShores) June 26, 2022
A Dimitrij Donszkoj sorsa azonban egyelőre nem biztos, hogy megpecsételődött: a TASZSZ orosz állami hírügynökség 2021 januárjában még úgy értesült, hogy nincsenek közeli tervek a hajó leszereléséről, sőt ekkor még a 2021-es évben katonai kiképzési feladatok vártak a tengeralattjáróra, és a forrás úgy nyilatkozott a TASZSZ-nak, hogy a Dimitrij Donszkoj leszerelése legalább az elkövetkező öt évben nem lesz aktuális kérdés. Azt is tudható, hogy a hajót csak az elkövetkező évtizedekben váltották volna le az új Borej-osztályú tengeralattjárók. Egy évtizede született a döntés egyébként, hogy a Dimitrij Donszkojt nem modernizálják, mivel ennek költségéből kettő darab vadiúj, Project 955 Borej-osztályú tengeralattjáró építhető.
A Newsweek beszámolt arról is, hogy a RIA Novosti hírét követően ellentmondásos információk érkeztek a TASZSZ-hoz Oroszország északi részén működő hajóipari forrásoktól és rendvédelmi szervektől – ezek szerint a hajó sorsáról legkorábban idén decemberben születhet döntés, ekkor fogják ugyanis a szakemberek felmérni a hajó állapotát és a nukleáris üzemanyag készleteket. Egy másik forrás szerint a hajó jelenleg is hadgyakorlaton vesz részt, és legalább az év végéig a flotta szolgálatában marad. Közben Alexander Khramchikhin orosz politikai és a hadi szakértő úgy nyilatkozott nyugati lapoknak, hogy a Dimitrij Donszkojt 20-30 éves élettartamra tervezték, amin tehát jócskán túljutott. Khramchikhin szerint a hajót régóta mindössze kísérleti célokra használják, és ennek megfelelően nem lehet hadi céllal bevetni – ez utóbbi kijelentés alól kivételt csak egy nagyobb léptékű nukleáris háború jelenthetne. Ezt erősítette meg egy másik szakértő is, aki szerint ha tényleg leszerelik a hajót, annak az az oka, hogy egyszerűen már túl öreg.
(Kép: Flickr/Andrey Korchagin)