Ahogy arról korábban beszámoltunk, a világ leghosszabb atomtengeralattjárója, a Belgorod július 8-án hivatalosan is szolgálatba lépett az Orosz Haditengerészetnél, ekkor adták át ugyanis ünnepélyes ceremónia keretein belül a járművet az Orosz Föderáció Védelmi Minisztériumának, a Haditengerészetnek, az Arhangelszki régió közigazgatásának, Szeverodvinszk városának és a hajóépítő ipar képviselőinek jelenlétében. Az eseményről tudósító orosz Sevmash szerint a Haditengerészet főparancsnoka, Nyikolaj Jevmenov a ceremónia során elmondta: a tengeralattjáróval új lehetőségek nyílnak meg Oroszország előtt a tengeri kutatásokat és tudományos expedíciókat, valamint a mentési munkálatokat illetően, amelyeket immár akár a világtengerek legtávolabbi pontjain is kivitelezhetnek szükség esetén.
A Belgorod rendkívüli méreteit egy eredetileg Oscar II-típusú tengeralattjáró-törzs meghosszabbításával érték el, így a körülbelül 155 méteres hosszt 184 méterre bővítették ki, ezzel pedig ez a jármű vált a világ leghosszabb nukleáris meghajtású tengeralattjárójává, lekörözve az 1981-ben szolgálatba állított, több mint 170 méteres Typhoon osztályú szovjet hadijárművet, ami egészen eddig ezt a címet birtokolta.
A Belgorod az Orosz Haditengerészet elmondása szerint speciális célokra készült:
tudományos munkák, kísérletek, mentési akciók, tengeralatti kábelek felkutatása, mélytengeri drónok és más, automata tengeri járművek szállítása lesz a feladata, azonban a Tass hírügynökség leírása szerint a Projekt 09852 keretében épített tengeralattjáró hordozza majd a Poszeidón atommeghajtású torpedókat is.
A Dimitrij Donszkoj, más néven TK-208, a Belgorod mögött immár a második helyre szorult, pedig a hatalmas tengeralattjáró méretei is jócskán meghaladják az átlagos szintet: a járművet az előző században rekord hosszúságúra, 175 méteresre építették és a már említett Typhoon osztály tagjai közé tartozik a NATO besorolás szerint, az orosz megfelelője az Akula, vagyis Cápa osztály. A szintén a Sevmash üzemében összeszerelt tengeralattjáró volt az első a Typhoonok között, még az 1980-as évek legelején kezdte meg munkáját, majd a kilencvenes években meglehetősen hosszú időre szünetre kényszerült, mikor különböző gazdasági és technikai okokból évekre elhúzódtak a javítási munkálatai.
A jármű az újbóli beüzemelésekor vette fel a jelenlegi nevét Moszkva egykori, 14. századi hercege után, de jelenleg már nem az eredeti feladatát végzi a Haditengerészetnél, hanem elsősorban fegyvertesztelésre alkalmazzák. A döntést, miszerint a TK-208-at részlegesen kivonják a forgalomból, 2021 januárjában hozták meg, de a teljes nyugdíjba vonulásáig még legalább öt évet adtak neki.
A világ két legnagyobb atomtengeralattjárója június 25-én együtt is látható volt, az eseményt ábrázoló műholdas felvételeket H I Sutton, az Egyesült Államok Tengerészeti Intézetének tengeralattjáró szakértője tette közzé Twitteren (az ő jellemzése szerint a Belgorod osztályú járművek 178, míg a Typhoon osztályúak 173 méter hosszúak).
***OSINT***
2 largest submarines in the world, Belgorod (K-239) and Dmitriy Donskoi (TK-208) (TYPHOON Class) caught on surface in White Sea
These subs are ginormous, much bigger than anything in the West, even the US Navy's Ohio Class
Belgorod is on trials. #OSINT #SubSunday pic.twitter.com/j3fbsCTWjR— H I Sutton (@CovertShores) June 26, 2022
A Belgorod ekkor még tesztelés alatt állt, a Dimitrij Donszkoj pedig valószínűleg elkísérte útjára, miközben a Fehér-tengert szelte át, a közös képen akkor láthatóak, mikor a felszínen haladtak egy ideig. A TK-208-as már korábban is tett meg hosszabb utakat a felszínen hajózva, 2017-ben például Szeveromorszkból indult Kronstadtba egy bemutató és a Barents-tengeren tartott katonai gyakorlat miatt.
(Fotó: Getty Images/Anadolu Agency)