A Kuube-nak (ejtsd:kjúb) már az indulása sem hétköznapi történet, hiszen ahogy Gallaitól megtudtuk, a cégnek az induláskor még semmi köze nem volt az okospadokhoz. A 15 éve alapított vállalat eredetileg arculattervezéssel és nyomdatechnikával foglalkozott, és csak nagyjából öt évvel ezelőtt váltottak - szinte a semmiből - az okos utcabútorok fejlesztésére. "Szó szerint álmomban jutott eszembe" - mondja Gallai, aki sokáig nem is foglalkozott komolyan az ötlettel, de miután eljutott hozzá, hogy egy horvát vállalkozó Steora néven csinált egy hasonló okospadot, úgy döntött, hogy érdemes belevágni a projektbe. A horvát okospad, mint mondja, azóta a nagybefektetőknek is felkeltette az érdeklődését, és ma már több országban is találkozni vele, de a Kuube-nál sikerült egy lépéssel továbbgondolniuk a koncepciót.
Tavaly nyáron disztribúciós megállapodást kötöttek a nagy múltú Tungsrammal, így az is elképzelhető, hogy a Kuube padok a későbbiekben a General Electrictől 2018-ban függetlenedett világhírű magyar márka nevén fognak eljutni Ázsiába, Afrikába és a világ számos más pontjára. "Mostanra szinte nincs olyan afrikai ország, ahonnan ne kaptunk volna megkeresést, sőt, Kazahsztánból, Indiából, a Maldív-szigetekről is érkezett már komoly érdeklődés a padjaink iránt" – mondja Gallai. A komolyabb terjeszkedést jelenleg elsősorban a gyártási technológia hátráltatja, hiszen a padokat egyelőre kézzel rakják össze a budakalászi iroda raktárában, így havonta nagyjából ötöt-ötöt tudnak legyártani a különböző típusú padokból, de hamarosan ez változni fog. A sorozatgyártott, nagy tételben rendelhető Kuube padoknak a darabonkénti szállítási költsége is jóval kedvezőbb lesz, ugyanis Gallai szerint egy szabványos, negyven lábas konténerbe akár 80 padot is be tudnak rakni, így például Dél-Afrikába padonként mindössze 25 ezer forintra jönne ki a szállítási költség.
Mindeközben a Kuube padok már ma is számos helyen megtalálhatóak: Óbuda, Várpalota, Balmazújváros és a Balaton mellett többek között Horvátországban és Izraelben is belefuthatunk a magyar okospadba, Izraelben és Romániában pedig már hivatalos forgalmazója is van a cégnek. A padok ismertsége külföldön is rohamosan terjed, ahogy korábban mi is írtunk róla, februárban a Yanko Design és az Interesting Engineering is külön cikkben foglalkozott a Kuube-bal, március elején pedig a legjelentősebb formatervezői kiállítás, a Milánói Design Hét hivatalos lapja, a Fuorisalone Magazine is beszámolt a magyar padokról.
Ha a világsikerre még várni is kell, az biztos, hogy Magyarországon hamarosan az eddiginél jóval több helyen ülhetünk majd le a napelemes padokra, hiszen Gallai elmondása szerint csak az idei évben már 150 padra érkezett ajánlatkérés, és hamarosan Veszprémbe, Csopakra, Tokajba, Szegedre és Balatonalmádiba is szállítanak padot. Attól azért még messze vannak, hogy nyereségesek tudjanak lenni, de Gallai szerint már önmagában az is nagy eredmény, hogy 70-75 millió forintos kiadásból idáig el tudtak jutni. "Ha jövőre nem tud átfordulni pozitív irányba, akkor valamit biztosan rosszul csinálunk, hisz óriási a kereslet a padok iránt" - mondja a távolabbi tervekről, hozzátéve, hogy az idei évre nagyjából a nullszaldó lehet a reális célkitűzés.
Felvetésünkre, hogy az ilyen padok fesztiválokon is elég népszerűek lehetnének, Gallai elmondta, hogy számos megkeresés érkezett tőlük magyarországi fesztiváloktól is, de a koronavírus-járvány miatt ez egyelőre kevésbé aktuális. Az ilyen megkeresésekre a Kuube szezonális bérletet is lehetővé tesz a padokra, és ha fesztiválokon nem is, de – ha a vírushelyzet engedi – az egyik római parti grillteraszon már idén is találkozhatunk majd olyan paddal, amit ebben a konstrukcióban bérelnek a Kuube-tól.
Mi a jelenleg is elérhető padok közül kettőt próbáltunk ki, Kaszásdűlőn, a Pethe Ferenc téren található Kuube Nanót, valamint a békásmegyeri lakótelepen, a Heltai Jenő téren megtalálható Kuube Plust. Ezekkel a padokkal a tapasztalataink rendkívül pozitívak voltak, a 4G-s wifi gyors és stabil, a telefonok töltése is többnyire zökkenőmentes, ráadásul a padokba épített kis kijelzőn valós idejű adatokat kapunk a hőmérsékletről, a páratartalomról és a levegő minőségéről is. A beépített szenzorokkal mért adatokat a Weather.com-on elérhető időjárási információkkal összevetve kiderült, hogy a Kuube padjai meglehetősen pontos információkat adnak ezekről a tényezőkről.
A padok tervezői arra is gondoltak, hogy a többség nem hord magával USB-kábelt, így a két USB-csatlakozó mellett az Eco pad esetében egy, míg a Nano és a Plus estében kettő vezeték nélküli, QI-szabványú töltő gondoskodik arról, hogy feltölthessük a telefonunkat. Ezzel kapcsolatban a békásmegyeri padnál ütköztünk kisebb problémákba, a tokjától megfosztott mobilt ugyanis elég sokáig kellett mozgatnunk a töltőn, mire sikerült megtalálnunk a töltési pontot. Gallai szerint a jövőben ez nem fog problémát okozni, jelenleg ugyanis a vezeték nélküli töltőnél még egy sima, beltéri használatra fejlesztett modult használnak, ami az edzett üveg alatt nem minden esetben nyújt optimális teljesítményt. Tegyük hozzá, hogy ezekkel a nehézségekkel mi csak a legelsőként, még 2018-ban kihelyezett Plus padnál találkoztunk, a Pethe Ferenc téri Nanóra lerakva a telefon azonnal elkezdett tölteni. A Kuube-nál ennek ellenére úgy tervezik, hogy a jövőben a vezeték nélküli töltőket le fogják cserélni saját tervezésű, kifejezetten utcabútorokra kifejlesztett töltőkre, amelyek így jobb felhasználói élményt fognak nyújtani.
A Kuube-nál egyébként is büszkék rá, hogy amit csak lehet, saját maguk terveznek meg Mátray Gábor vezető fejlesztő irányításával, és az alaktrészek nagy részét is Magyarországon gyártják. Bár magát a padot egy készen vásárolható Raspberry Pi miniszámítógép üzemelteti, de ezt leszámítva szinte minden elem saját tervezésű az elektronikától kezdve a szoftveres környezeten keresztül a tápegységig. A kisebb padok ülőfelületét védő edzett üveg Pilisvörösváron a Mátrai Üveg-Tükörnél készül és a budapesti Rákosy Glass készíti rá a szitanyomatot, az alumíniumszerkezetet a bicskei Mad-Werk Kft. gyártja, de még a napelemeket sem "készen veszik Kínából", a külföldről vásárolt napelemcellákat a ráckevei Korax Kft. szereli össze a Kuube tervei alapján. A Plus fa ülőlapja is magyar kőrisfából készül, ami Gallai szerint kifejezetten jó választás, hiszen amellett, hogy igen látványos, nyáron sem melegszik fel. A kisebb padoknál, ahol az ülőlap az üveggel fedett napelem, ventillátorokkal oldják meg, hogy a padok ne forrósodjanak fel, amelyek 35 Celsius-fok felett kapcsolnak be. "Ezek a padok kis túlzással örök életűek" – mondja Gallai, aki szerint a kétrétegű üveget legfeljebb csákánnyal lehet szétverni, de a bútor többi része is meglehetősen időtálló: a pad szerkezete rozsdamentes alumíniumból készül, a napelemek élettartama 20-25 év, és az akkumulátorok is legalább öt évet bírnak. A Kuube alapból két év teljeskörű garanciát biztosít a padjaira, de a szerződés meghosszabbításával együtt a garancia ideje is automatikusan meghosszabbodik.
A szerződéssel együtt a Kuube a padok fenntartását és az internetszolgáltatás biztosítását is vállalja, amely 4G-s hálózaton keresztül éri el a hotspotként funkcionáló, teljesen ingyen igénybe vehető padokat. A Kuube munkatársai a Plus padok tetejét évente kétszer, a kisebb padokat pedig havi rendszerességgel takarítják, a tavaly decemberben bevezetett új funkciónak köszönhetően pedig a padok immár télen is teljes értékűen tudnak működni. Ennek lényege, hogy ha a napelemeket nem éri elég napfény, akkor a pad automatikusan elkezdi kikapcsolni a különböző funkcióit, először a világítást, majd a vezeték nélküli és az USB-s töltőket. Az energiakímélő módnak köszönhetően így a kijelző és az internetszolgáltatás akkor is üzemképes marad, ha a pad hosszabb ideig nem kap napfényt, a tervezők pedig úgy alkották meg a rendszert, hogy az akkumulátorok teljesen sosem merülhetnek le. Gallai szerint egy Plus pad például akár tíz napig is üzemképes marad napfény nélkül, ha az akkumulátora teljesen fel van töltve, a napelemek energiafelvétele pedig annyira jó, hogy nyári időszakban a kisebb padoknak is elég napi pár óra napsütés a zavartalan működéshez. Gallai szerint éppen emiatt az sem probléma, hogy a Nano és az Eco padok esetében a napelem az ülőfelület alatt található, amit amúgy is szinte lehetetlen teljesen eltakarni, még ha többen ülnek is rajta egyszerre. "A Kuube termékek nem szezonális termékek, télen is tudják ugyanazt az üzemelési szintet hozni" - foglalja össze Gallai, hozzátéve, hogy a téli időszakban a padok éjfél és reggel 5 között készenléti üzemmódban vannak, mivel tapasztalataik szerint ilyenkor úgysem jellemző, használnák őket.
A padok kihasználtságát a Kuube folyamatosan tudja ellenőrizni egy alkalmazás segítségével, amelyen nem csak a padok töltöttségi szintjét látják, de a GPDR betartása mellett arról is hasznos információkat kapnak, hogy hányan és mire használják az egyes padokat. A békási pad statisztikái szerint például tavaly nyáron átlagosan legalább öt telefont töltöttek róla naponta öt percnél hosszabb ideig, emellett napi 40-50 internetcsatlakozás történt. Az alkalmazáson keresztül a Kuube munkatársai nem csak azt látják, hogy hogyan használják a padokat, de azt is, ha valami baj van, például ha valaki rongálni próbálná a padot, így ilyenkor azonnal ki tudnak küldeni valakit a probléma elhárítására. A külföldi terjeszkedés esetén a padok szakszerű üzemeltetésére a disztribútori partnerségben látják a megoldást.
A magyar startup ambícióiról mi sem árulhatna el többet, hogy bár egyelőre a padok tömeggyártásának a beindításánál tartanak, mindeközben már számos olyan új ötletük van a tervezőasztalon, amelyek már az idén megvalósulhatnak. Sőt, például az utcai könyves szekrényük már most is elérhető Budapest több pontján, aminek lényege, hogy a felhasználók szabadon berakhatnak és kivehetnek belőlük könyveket, vagyis ingyenes könyvmegosztó szolgáltatásként működik. A Kuube könyvmegállója ráadásul napelemmel és wifi-routerrel van felszerelve, az edzett, ragasztott üvegajtók garantált záródását pedig gázrugók biztosítják.
A könyvmegállónál jóval nagyobb volumenű fejlesztés a zöldfallal ellátott okos buszmegálló, aminek a koncepciója már jócskán túlmutat a padokon, hiszen ha elterjed, akkor arra is alkalmas lenne, hogy jelentősen javítsa a városok élhetőségét. A buszmegálló tetején 20-24 négyzetméternyi napelem termeli az energiát, ami a hálózatra is csatlakoztatva van, így - mivel magának a buszmegállónak az energiaigénye csekély - jelentős mértékben járulhat hozzá a városok klímasemlegességének az eléréséhez. A levegő minőségét javító zöldfalat a tetőn összegyűjtött csapadékkal, a buszmegálló alatt elhelyezett csapadékgyűjtő segítségével öntözik majd, emellett a buszmegálló rendelkezik egy érintőkijelzővel is, amin különböző információkat (Budapesten például a buszok érkezését valós időben jelző BKK futár adatait) jeleníthetik meg. A buszmegálló emellett rendelkezik ugyanazokkal a funkciókkal is, mint a Kuube padjai, vagyis wifivel és telefontöltővel is ellátják, de Gallai szerint akár arra is lenne lehetőség, hogy szenzorokkal felszerelve sokkal hatékonyabbá tegye az utasszámlálást, ezáltal pedig a városok tömegközlekedését is.
A Kuube buszmegálló másik hasznos funkciója Gallai szerint az lehet, hogy egy külső dokkolóval szervesen összekapcsolható a mikromobilitási eszközökkel, amelyeket így szintén zöld energiával lehet tölteni, ez a rendszer ráadásul azt is megoldhatná, hogy az elektromos rollereket ne hagyják szerteszét a használóik, hanem a buszmegállóhoz parkoljanak le velük. A Kuube ezen kívül egy másik projekttel is aktívan hozzájárulhat a városi közlekedés fejlesztéséhez, ugyanis egy másik céggel együttműködve egy olyan napelemes kerékpártárolót is fejlesztenek, amellyel mindössze egy autónyi parkolóhelyen hat kerékpár is biztonságosan tárolható lenne, ám ez a terv egyelőre még nem biztos, hogy idén megvalósul.