A dolog a Watkin és Hill cégnél kezdődött nem később, mint 1825-ben. A kísérlet tárgyául szolgáló - és a Guinness rekordok könyvében is helyet kapó - berendezés két egymás mellett elhelyezett sárgarézből készített harangból áll, a harangok felett szintén két darab szárazelemet helyeztek el, melyek közé egy apró, 4 milliméter átmérőjű fémgolyóbist lógattak.
Talán már nem is titok, hogy maga a szerkezet egy csengő, avagy harangjáték, mely nagyjából folyamatosan szól, immár 196 esztendeje, igaz ebből "csak" száznyolcvan laborban igazolt évvel számolhatunk.
A működési elve elég egyszerű, a kis golyóbis mindkét harangot megszólaltatja, az elektrosztatikus erőnek köszönhetően. Amikor az egyik harangot megérinti, feltöltődik az egyik elemből, majd az elektrosztatikus taszítás miatt a másik harang felé lendül, mely ráadásul vonzza is. Mikor azt is megérinti, a folyamat újraindul az ellenkező irányban.
Az elektrosztatikus erő használatából adódóan relatíve nagy feszültség szükséges a mozgás létrejöttéhez, viszont a golyócska csak rendkívül kis mennyiségű töltés átszállítására képes egyik harangtól a másikig, ami lehetővé tette számára az emberöltőkön átívelő működést. A mechanizmus oszcillációs frekvenciája egyébként 2 Hertz.
Az örökkévalóságnak épített csengőt 1840-ben vette meg Robert Walker fizika professzor, az anglikán egyház papja, és elhelyezte az Oxfordi Egyetem Clarendon laboratóriumának előterében. Ma kettős üvegbúrával fedték le, hogy megóvják, és így már alig hallható a hangja. A becslések szerint nagyjából 10 milliárdszor csengethetett, mióta áram folyik a vezetékeiben, és csak akkor várható, hogy elhallgat, ha az entrópia és az idő vasfoga végleg elpusztítja, illetve ha az elemek lemerülnek, elektromos töltéseik kiegyenlítődésének bekövetkeztével.
Funfact, hogy ma már nem ismerjük az elemek pontos típusát, és csak valószínű, hogy Giuseppe Zambozi fizikus 1812-ben feltalált elemeiről lehet szó. Azért, hogy megóvják a nedvességtől, kénes bevonattal látták el őket, így nem látszik, mi van a bevonat alatt.
Ha így igaz, akár több ezer ón lemezke is megbújhat ott, mangándioxiddal bevont papírba csomagolva. Az eszköz a maga idejében egyébként fontos tudományos célokat is segített, rámutatva a "kontaktfeszültség" mára már elavult tudományos elméletének hiányosságaira. Ez egy olyan elmélet volt, mellyel az összes ismert elektromos töltésforrást egyben igyekeztek megmagyarázni, hozzájuk csapva a kémiai hatásokat (más néven elektrokémiát), és ráadásként az elektronok átadását az elektróda és az elektrolit között.
(Forrás: Wikipédia Kép: Wikipédia, Unplash)
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR