Arról is írtunk már, hogy az újabb és újabb területek lecsapolása helyett a biológiai sokszínűség megőrzésére kellene koncentrálnunk, hiszen az egyrészt enyhítheti a klímaváltozás hatásait, másrészt enélkül lényegében búcsút inthetünk mindennek kezdve az ivóvízellátástól az élelmiszerekig, ami kényelmessé és élhetővé teszi életünket. Az emberi tevékenység okozta klímaváltozás ráadásul fajok ezreinek fennmaradását veszélyezteti.
David Wolter, az Umeå Design Intézet tervezője elképzelte, hogy milyen lenne a világ 2090-ben, amikor az élhető vidékek szinte teljesen elfogynak a sivatagosodás következtében, és azt, ahogy az emberek kétségbeesetten próbálják menteni a menthetőt. A Terra Nova nevű repülő szerkezet Wolter szerint egyszerre nyújt megoldást az emberek és a különféle rakományok szállítására a kopár területeken, méghozzá a környezetre gyakorolt hatás nélkül. Szerinte, ha a disztópikus jövőnk tétje ilyen szélsőséges, akkor a biodiverzitás helyreállítására irányuló erőfeszítések szerepe többé-kevésbé a mobilitástól függ. A gépet úgy alakították ki, hogy kulcsszerepet játsszon az elsivatagosodás lassításában, a csúcstechnológiák segítségével pedig közreműködjön az erdők újratelepítésében. A repülő napelemmel működik, és biológiailag lebomló anyagokból készült, hogy a környezetre gyakorolt hatása a lehető legkisebb legyen.
A gép rakományt és embereket szállít egyik állomásról a másikra, emellett alternatív dokkolási képességgel rendelkezik - önállóan képes ültetni, kezelni a vízgazdálkodást és a szerves növényvédő szerek ellenőrzését, valamint módosítani az utasterét attól függően, hogy éppen embereket vagy csomagokat kell-e szállítania. A jármű négy napig működőképes, ezt követően a Terra Nova drónok hozzák majd a szükséges felszereléseket az elsivatagosodott táj újjáélesztéséhez, amíg az anyahajó újra nem tölt. Feltalálója szerint a Terra Nova multifunkcionalitásának köszönhetően egyike lesz annak a sok erőfeszítésnek, amelyet az emberiségnek meg kell tennie a bolygó megmentése érdekében.
(Forrás, fotó: Yanko Design)