Drasztikus lépésre szánta el magát a levegőminőség javítása érdekében az indiai főváros vezetése. Új-Delhiben már tavaly meghirdették, hogy a tíz évnél idősebb dízelmotoros illetve a 15 évnél idősebb benzines autók (és más kategóriájú közúti járművek: motorok, traktorok, stb.) tulajdonosai sürgősen döntsék el, mit akarnak kezdeni járművükkel, ha nem akarják, hogy a hatóságok 2022. január elseje után bármikor egyszerűen elszállítsák és bezúzzák a kocsit.
A szabályok értelmében Új-Delhi "deregisztrálja", vagyis kivonja a forgalomból ezeket a járműveket. Az új év első napján a deregisztrációk el is indultak: rögtön több mint százezer tíz évesnél idősebb dízel autó forgalomból való kivonásával. A 15 évnél fiatalabb kocsiknál egy kiskaput azért még nyitva hagytak a hatóságok. Ezeknek a járműveknek a kivonásáról egy olyan dokumentumot kapnak a tulajdonosok, amellyel egy másik indiai városban még újraregisztrálhatják az autót, vagyis ezek a kocsik még forgalomképesek maradnak. Akinek viszont 15 évesnél öregebb az autója és nem intézkedett időben, a kivonástól legfeljebb a kertjében vagy a garázsában nézegetheti a kocsit, mert akár az utcán parkoló idős, deregisztrált járművet is bármikor elszállíthatják a zúzdába.
Az egyetlen lehetőség az öreg autók további használatára, ha átalakítják őket elektromos üzeműre. Sietni kell viszont a bejelentkezéssel erre a szerelésre. A 11 milliós Új-Delhiben jelenleg állítólag nyolc olyan cég működik, ahol vállalnak ilyen átalakítást. Persze az is kérdés, hogy a jármű értékéhez képest igen drága, viszont erősen korlátozott hatótávot és teljesítményt is nyújtó környezetkímélő technikát érdemes-e egyáltalán beépíteni a dízel- vagy benzinmotor helyére.
A városvezetés intézkedését a helyi közvélemény korántsem fogadta egyöntetű örömmel. A tisztább levegő nyilván mindenki számára fontos Delhiben, de sokan vannak, akik szerint okosabb lett volna a 10/15 éves életkorhoz kötött fűnyíróelvű döntés helyett kibocsátási értékek, mérések alapján kiválogatni a valóban szennyező járműveket a forgalomból. Azt is sokan felvetették, hogy az autóipar világméretű termelési válságának közepén az idősebb járművek pótlása sem egyszerű. Jelenleg Indiában, ahogy itthon is, típustól függően akár egy évet vagy még többet is kell várni egy új autóra. Az elektromos hajtásra való átalakítás környezetvédelmi hatása is kérdéses, mert Indiában az elektromos energia termelésének 80%-a hőerőművekben történik.
Delhi járműparkjában jelenleg mintegy 4,3 millió 15 évesnél idősebb jármű található, ebből kb. 1,1 millió autó és 3,2 millió kétkerekű. Fun fact: a magyar autópark átlagéletkora 2020-ban 14,7 év volt.
(Fotó: Getty Images)