A TechCrunch-on olvasható hír szerint először júniusban fordult elő, hogy a korábban elsősorban a grafikus kártyáiról ismert, videojátékos körökben népszerű Nvidia leelőzte az Apple-t, és ezzel a világ legértékesebb tőzsdei cégévé vált. Most mindez megismétlődött, amihez az kellett, hogy az értéke meghaladja a 3,4 billió, azaz közel három és félezer milliárd dollárt. Ez az éves magyar nemzeti összterméknek körülbelül a tizenötszöröse.
Amikor 2023 elején az Nvidia a világ negyedik legértékesebb vállalata lett, egy részvénye kevesebb mint 150 dollárt ért. Idén februárban már 726 dollár volt az árfolyam, most pedig 1400 dollár lenne, ha nyáron nem tizedelték volna fel a részvényeiket. Mindennek a hátterében pedig egy rendkívüli sikertermék, a H100 nevű grafikus egység áll. Ez a chip ugyanis gyorsan, a hagyományos processzorokkal ellentétben párhuzamosan tud feldolgozni hatalmas mennyiségű adatot. Ez elengedhetetlen a ChatGPT-hez hasonló rendszerek mögötti nagy nyelvi modellek trenírozásához, de akár az önvezető autókban vagy orvosi szoftverekben használt, MI-alapú képfeldolgozáshoz is. A H100 darabja nagyjából harmincezer dollárba, azaz több mint tizenegymillió forintba kerül, és csak 2023-ban 550 ezer darabot készítettek belőle.
Azóta a cég már bejelentette az utódot, a B200-at, aminek darabját tizenegy és tizenötmillió forint közé fogják árazni. Jensen Huang vezérigazgató akkor kiemelte, hogy míg korábban a GPT-4-hez hasonló modellek trenírozásához nyolcezer H100-as és tizenöt megawatt energia kellett, az új chip esetében elég lesz kétezer GPU, miközben a fogyasztás szintén a negyedére esik vissza.
Egy ilyen sikertörténet, és a tény, hogy a számítástechnika legígéretesebb területe gyakorlatilag egy cégnek van kiszolgáltatva, természetesen a versenytársakat is elgondolkodtatta: egy hete tudjuk, hogy az OpenAI saját chipen dolgozik, a Broadcom terveire, és az Apple legfontosabb beszállítójának, a TSMC-nek a gyártói kapacitására támaszkodva.
(Borítókép: Chip Somodevilla/Getty Images)
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR