Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár a Facebookon jelentette be, hogy lezárult az a tervpályázat, amelyet a Nyugati pályaudvar és környezetének megújítására írt ki a Budapesti Fejlesztési Központ tavaly októberben. A rangos nemzetközi mezőnyből a 21 tagú bírálóbizottság végül a brit Grimshaw Architects pályamunkáját találta a legjobbnak, így jelentős részben az ő elképzeléseik szerint indulhat meg az összesen 44 hektárnyi területet felölelő rehabilitációs projekt részletes terveinek a kidolgozása.
Az 1980-ban alapított építésziroda jelentős tapasztalattal rendelkezik a forgalmas közlekedési csomópontok tervezésében, többek között az ő nevükhöz fűződik a London Bridge pályaudvar, a New York-i Fulton Center metróállomás és a Melbourne-i Southern Cross Station tervei is, de ők tervezték meg a londoni Waterloo vasútállomás (azóta már használaton kívüli) nemzetközi terminálját is.
A Nyugati pályaudvar esetében az építészek egy teljesen új, tizenhárom vágányos csarnokot álmodtak meg az Eiffel-csarnok mögé, amely kék színű acélszerkezetével és faburkolataival a Gustav Eiffel által tervezett épület stílusjegyeit viszi tovább. A jelenleg pályaudvarként funkcionáló Eiffel-csarnok felszíni részéről ezzel együtt eltűnnek a vonatok, a hatvágányos mélyállomás felett egy új közösségi teret alakítanak ki boltokkal, kávézókkal és éttermekkel. Fürjes szerint a mélyállomás eleinte a Nyugati jelenlegi funkciójához hasonlóan fejpályaudvarént fog funkcionálni, viszont a kialakításánál odafigyelnek arra is, hogy később kapcsolódni tudjon a Nyugati pályaudvart a Déli pályaudvarral összekötő, Duna alatt futó vasúti alagúthoz. Az elővárosi, távolsági és nemzetközi vonatok mellett a jövőben ide érkezik majd be az északi és déli HÉV-vonalak összekötésével megvalósuló M5-ös metró is, amelynek állomása a mélyállomás alatt lesz.
"A Nyugati Eiffel-csarnoka gyönyörű, de műszakilag lepukkant, elavult" - írja Fürjes, aki szerint az új pályaudvar jóval több vonatot tud majd fogadni, ezzel jelentősen javítva a városon belül valamint az agglomeráció és Budapest közötti közlekedést. "Ez lesz Közép-Európa egyik, Magyarország és Budapest legnagyobb, legforgalmasabb kötöttpályás közlekedési csomópontja. Ha minden elkészül, napi 300 000 utas fordul majd meg itt" - írja az államtitkár.
A Nyugati modernizálásával együtt megújul a pályaudvar környezete is: az északi oldalon, a Nyugati és a Westend közötti részen felszámolják a buszmegállókat és a parkolót, a helyén pedig egy új teret alakítanak ki a gyalogosok számára. Eltűnik a Nagykörút felett átívelő, a Váci utat a Bajcsy-Zsilinszky úttal összekötő autós felüljáró is, ami arra is lehetőséget ad, hogy a gyalogosok számára a Nyugati tér a felszínen is átjárhatóbbá váljon.
A tervpályázaton a második helyet megszerző francia Arep Group elképzelései szerint egy új zöldfolyosót is kialakítanak a Podmaniczky utca mentén, ami a Nyugati pályaudvartól egészen a Városligetig fog húzódni. A 17 hektáros parkban futókör, közösségi sportpályák, játszóterek, kutyás park is fogják várni a látogatókat, a vasúti motorszín műemléki épülete pedig kulturális funkciót kap.
Ahogy a fentiekből is kiderült, az új Nyugati pályaudvar felépítése és a környék rehabilitációja nem egyszerre fog megvalósulni. Mivel a projekt egyelőre a részletes tervek kidolgozásánál tart, így nem lehet tudni, hogy pontosan mikor kezdődhet meg a kivitelezés, de Fürjes a bejegyzésében úgy fogalmaz, hogy "ha mindez tizenkét év múlva valóság lenne, gyorsan haladnánk".