Az Airbus Corporate Jets és a Groupe Latécoère repülőgépgyártó elektronikus alkatrészek és rendszerek készítésére specializálódott részlege, a Latécoère Interconnection Systems májusban írta alá a szerződést az első olyan monitorok gyártásáról, amelyek nem hagyományos WiFi kapcsolattal, hanem LiFi-vel működnek majd.
A LiFi, a fény hálózata, LED lámpák segítségével, a fény modulációjával közvetíti az adatokat a digitális eszközök felé, ezzel a vezeték nélküli információátadásnak egy biztonságosabb, gyorsabb, bár sokkal inkább lokalizált formáját valósítja meg, mint a rádióhullámokat használó WiFi. A LiFi nagy előnye lehet, hogy egyszerűen leárnyékolható a kíváncsi tekintetek elől, mivel bármilyen fizikai akadály, ami nem engedi át a fényt, az útjába állhat, a hátránya, hogy nagyobb, nyílt területeken problémásabb lehet az alkalmazása.
A fény hálózatát ezért elsősorban a WiFi kiegészítésének szánják azok a cégek, amelyek aktívan fejlesztik a technológiát, bár ezekből a vállalatokból egyelőre nincs túl sok, leginkább a Signify és a pureLifi tartozik az ismertebb nevek közé, ez utóbbinak egyébként a Light Fidelity szellemi atyja, Harald Haas a társalapítója. Aki jelenleg LiFi-t szeretne használni, annak speciális kiegészítőt, dongle-t vagy USB sticket kell beszereznie hozzá, ugyanis azok az eszközök, amelyek beépített LiFi modullal rendelkeznek, még nem nagyon jelentek meg a piacon. A Getac laptopján kívül az Oppo fog még feltehetően ilyen típusú eszközt gyártani, legalábbis tavaly a LetsgoDigital hírt adott egy, a cég által benyújtott szabadalomról, amely egy LiFi okostelefon koncepcióját vázolta. A jövőben azonban az antenna az egyszerűség kedvéért akár a mobiltokban is helyet kaphat, ezt a módszert a pureLifi mutatja be a videójában, amelyből az is kiderül, hogy miért is lesz érdemes a LiFi-t alkalmazni, villámgyors adatátvitelre ad ugyanis lehetőséget 5G kapcsolat nélkül.
Az első LiFi monitorok felhasználói viszont nem a boltokban vehetik majd meg az eszközöket, hanem bizonyos repülőjáratokon ülve probalhatják ki az új technológiát, mivel a Latécoère és az Airbus által fejlesztett monitorok első vásárlója egy szaúd-arábiai légitársaság, az Alpha Star Aviation, amely három gépén összesen 12 ACJ Smart LiFi Monitort fog elhelyezni, amelyek mindegyike rendelkezik WiFi, Bluetooth és LiFi kapcsolattal is, valamint Audio Video On Demand szolgáltatással, webes böngészővel, tv-vel és saját videókonferencia alkalmazással. A monitorokat és magát a LiFi infrastruktúrát a Latécoère már évek óta fejleszti, legelőször 2019 októberében tesztelték a technológiát az Air France Párizs-Toulouse járatán, ekkor, első körben, a fejtámlába épített médialejátszók működtetésére tervezték alkalmazni a Signify által biztosított Trulifi rendszert, a további bővítést csak későbbre tervezték.
A monitorok egyelőre tehát csak kevés utas számára lesznek elérhetőek, de az Airbus feltehetően további fejlesztéseket tervez, mivel az üzleti repülőgépei (majdnem) mindegyikén engedélyezte a technológia használatát.
(Fotó: Latécoère, Signify)