Az Engadget híre szerint 2021 októbere után újra elérhetőek a vezetői profilok a "teljes önvezetés" (FSD) aktuális béta verziójában. Ez a funkció lehetővé teszi, hogy a sofőr három üzemmód, három közlekedési mentalitás közül válasszon: a "chill" feltehetően a nyugalmas, az "average" az átlagos, míg az "assertive" a szabálytalanság határát súroló, szinte agresszív vezetést részesíti előnyben.
A Wikipedián olvasható definíció szerint, "olyan tanulható kommunikációs készség, viselkedési vagy gondolkodási mintázat, amelynek során az asszertívan kommunikáló személy magabiztosan, a saját érzéseit, igényeit, szükségleteit tudatosítva, ezeket őszintén felvállalva tud megnyilvánulni érzelmileg nehéz szituációban is", "nem hódol be, de nem is próbálja dominálni a másik felet". Ez a közlekedésben Elon Musk és kollegái szerint azt jelenti, hogy csökken a követési távolság, gyakoribbak a sávváltások, az autó nem húzódik vissza a belső sávból, illetve guruló megállásokat is végrehajthat. A "guruló megállás" nem csak önellentmondásnak tűnik, de az Engadget szerint Amerikában, ahogy Magyarországon is, illegális, ahogyan az előzősáv indokolatlan használata is.
Ősszel még arról írtunk, hogy a "teljes önvezetést" választó Tesla-sofőröknek először be kell bizonyítaniuk, hogy jól vezetnek, mielőtt használhatnák a rendszert. Ehhez a cég biztosítási kalkulátora értékeli a magatartásukat, akkor is, ha korábban már kifizették a funkció nyolc-, majd tízezerdolláros, a jövőben tizenkétezer dollárra emelkedő árát. Ha megfeleltek, újra elővehetik az "asszertív" énjüket, és ezek szerint az autójukét is.
(Borítókép: David von Diemar/Unsplash)