Bár az autógyártók körében nem szokatlan, hogy különböző típushibák miatt időnként vissza kell hívniuk valamelyik modelljüket, a Tesla néhány napja bejelentett intézkedése az értintett autók számát tekintve semmiképp sem nevezhető általánosnak: a The New York Times beszámolója szerint a visszahívás 356 309 darab Model 3-at és 119 009 darab Model S-t érint, ami összességében csaknem annyi autó, mint amennyit a gyártó az egész 2020-as év során eladott.
A Model 3-nál a 2017 és 2020 között gyártott autók érintettek, amelyekről kiderült, hogy a tolatókamera kábele a csomagtartó felnyitásától és lecsukásától megsérülhet, ez pedig tolatásnál balesetveszélyes helyzetet idézhet elő. A 2014 és 2020 között gyártott Model S-ek esetében ettől teljesen független problémáról van szó, ezeknél az autóknál a visszahívást azzal indokolta Tesla az amerikai közúti közlekedésbiztonsági hatósághoz (NHTSA) december 21-én eljuttatott levélben, hogy azoknál egy gyártási hiba miatt előfordulhat, hogy a motorháztető menet közben kinyílik. A Tesla az NHTSA-val azt is közölte, hogy a szervizekben a fent említett hibákat ingyenesen fogják javítani.
Musk vállalata az utóbbi időben nem először ad munkát a közlekedésbiztonsági hatóság szakembereinek: augusztusban az NHTSA vizsgálatot indított a vállalat Autopilot rendszerével szemben, miután kiderült, hogy azok az autók, amelyeknél a vezetéssegítő rendszer be van kapcsolva, viszonylag gyakran ütköznek az út szélén parkoló rendőr-, mentő- és tűzoltóautókkal. Az NHTSA-hoz összesen 12 ilyen esetről érkezett bejelentés, amelyek számos sérülés mellett egy halálos áldozatot is követeltek. Decemberben az NHTSA-nak egy másik ügyben is vizsgálnia kellett a Teslát, mivel arról kaptak bejelentést, hogy az autók központi kijelzőjén bizonyos játékokat akkor is el lehet indítani, amikor a jármű mozgásban van. A vizsgálat hírére a Tesla gyorsan kiadott egy frissítést, ami letiltotta ezt a funkciót.
Bár ilyen nagyságrendű intézkedésre nem került sor, a Teslának az elmúlt hónapokban is számos autót kellett visszahívnia kisebb-nagyobb hibák miatt: november elején 12 ezer autót hívtak vissza szoftverkommunikációs problémák miatt, alig néhány nappal korábban pedig 2700 Model Y-nal kellett hasonlóan tenniük az autók felfüggesztésének lehetséges hibája miatt.
A problémák ellenére Musk vállalata rendkívül erős évet zárt tavaly: a Tesla részvényárfolyama egy év alatt 729 dollárról ezer dollár fölé emelkedett, ami azt eredményezte, hogy a piaci kapitalizáció alapján jelenleg messze a világ legértékesebb autógyártójának minősülő cég értéke már valamivel nagyobb, mint az őket követő tíz gyártóé együttvéve. A Tesla idén eladásokban is jobbára pozitív meglepetést okozott a befektetőknek, a gyártónak a globális chiphiány ellenére is sikerült hoznia az előzetesen elvárt számokat, a tavalyi év harmadik negyedévében eladott 241 ezer autóval pedig a cég történetének legjobb három hónapját produkálták.
Az is látszik ugyanakkor, hogy a 2022-es év komoly kihívásokat tartogat majd a Tesla számára, akik minden eddiginél komolyabb konkurenciaharccal kénytelenek szembenézni. Bár az egyre növekvő kereslet miatt az valószínűtlen, hogy a Tesla eladásai csökkennének, ám az EV-piacon is egyre hangsúlyosabban jelenlévő hagyományos autógyártók és a kisebb, feltörekvő cégek együttesen komoly szeletet hasíthatnak ki a Tesla piaci részesedéséből. Musk cége különösen az USA-ban rendkívül népszerű pickupok piacán kerülhet komoly bajba, hiszen miközben az évekkel korábban bemutatott Cybertruck gyártása még mindig nem indult meg, a Rivian és a General Motors már el is kezdte leszállítani a vásárlóknak az első R1T és Hummer EV modelleket, az év első felében pedig a Ford F-150 Lightninggal egy náluk is jóval fajsúlyosabb szereplő fog megjelenni a piacon.
(Fotó: Joe Raedle/Getty Images, Sjoerd van der Wal/Getty Images)