Csaknem az eddig eladott autóinak a negyedét kénytelen visszahívni a Tesla

2022 / 01 / 02 / Bobák Áron
Csaknem az eddig eladott autóinak a negyedét kénytelen visszahívni a Tesla
Elon Musk vállalata 350 ezer Tesla Model 3-at és további 120 ezer Model S-t hív vissza két, egymástól független biztonsági hiba miatt.

Bár az autógyártók körében nem szokatlan, hogy különböző típushibák miatt időnként vissza kell hívniuk valamelyik modelljüket, a Tesla néhány napja bejelentett intézkedése az értintett autók számát tekintve semmiképp sem nevezhető általánosnak: a The New York Times beszámolója szerint a visszahívás 356 309 darab Model 3-at és 119 009 darab Model S-t érint, ami összességében csaknem annyi autó, mint amennyit a gyártó az egész 2020-as év során eladott.

A Model 3-nál a 2017 és 2020 között gyártott autók érintettek, amelyekről kiderült, hogy a tolatókamera kábele a csomagtartó felnyitásától és lecsukásától megsérülhet, ez pedig tolatásnál balesetveszélyes helyzetet idézhet elő. A 2014 és 2020 között gyártott Model S-ek esetében ettől teljesen független problémáról van szó, ezeknél az autóknál a visszahívást azzal indokolta Tesla az amerikai közúti közlekedésbiztonsági hatósághoz (NHTSA) december 21-én eljuttatott levélben, hogy azoknál egy gyártási hiba miatt előfordulhat, hogy a motorháztető menet közben kinyílik. A Tesla az NHTSA-val azt is közölte, hogy a szervizekben a fent említett hibákat ingyenesen fogják javítani.

Musk vállalata az utóbbi időben nem először ad munkát a közlekedésbiztonsági hatóság szakembereinek: augusztusban az NHTSA vizsgálatot indított a vállalat Autopilot rendszerével szemben, miután kiderült, hogy azok az autók, amelyeknél a vezetéssegítő rendszer be van kapcsolva, viszonylag gyakran ütköznek az út szélén parkoló rendőr-, mentő- és tűzoltóautókkal. Az NHTSA-hoz összesen 12 ilyen esetről érkezett bejelentés, amelyek számos sérülés mellett egy halálos áldozatot is követeltek. Decemberben az NHTSA-nak egy másik ügyben is vizsgálnia kellett a Teslát, mivel arról kaptak bejelentést, hogy az autók központi kijelzőjén bizonyos játékokat akkor is el lehet indítani, amikor a jármű mozgásban van. A vizsgálat hírére a Tesla gyorsan kiadott egy frissítést, ami letiltotta ezt a funkciót.

Bár ilyen nagyságrendű intézkedésre nem került sor, a Teslának az elmúlt hónapokban is számos autót kellett visszahívnia kisebb-nagyobb hibák miatt: november elején 12 ezer autót hívtak vissza szoftverkommunikációs problémák miatt, alig néhány nappal korábban pedig 2700 Model Y-nal kellett hasonlóan tenniük az autók felfüggesztésének lehetséges hibája miatt.

A problémák ellenére Musk vállalata rendkívül erős évet zárt tavaly: a Tesla részvényárfolyama egy év alatt 729 dollárról ezer dollár fölé emelkedett, ami azt eredményezte, hogy a piaci kapitalizáció alapján jelenleg messze a világ legértékesebb autógyártójának minősülő cég értéke már valamivel nagyobb, mint az őket követő tíz gyártóé együttvéve. A Tesla idén eladásokban is jobbára pozitív meglepetést okozott a befektetőknek, a gyártónak a globális chiphiány ellenére is sikerült hoznia az előzetesen elvárt számokat, a tavalyi év harmadik negyedévében eladott 241 ezer autóval pedig a cég történetének legjobb három hónapját produkálták.

Az is látszik ugyanakkor, hogy a 2022-es év komoly kihívásokat tartogat majd a Tesla számára, akik minden eddiginél komolyabb konkurenciaharccal kénytelenek szembenézni. Bár az egyre növekvő kereslet miatt az valószínűtlen, hogy a Tesla eladásai csökkennének, ám az EV-piacon is egyre hangsúlyosabban jelenlévő hagyományos autógyártók és a kisebb, feltörekvő cégek együttesen komoly szeletet hasíthatnak ki a Tesla piaci részesedéséből. Musk cége különösen az USA-ban rendkívül népszerű pickupok piacán kerülhet komoly bajba, hiszen miközben az évekkel korábban bemutatott Cybertruck gyártása még mindig nem indult meg, a Rivian és a General Motors már el is kezdte leszállítani a vásárlóknak az első R1T és Hummer EV modelleket, az év első felében pedig a Ford F-150 Lightninggal egy náluk is jóval fajsúlyosabb szereplő fog megjelenni a piacon.

(Fotó: Joe Raedle/Getty Images, Sjoerd van der Wal/Getty Images)

"Az EV-piac többi szereplőjének ideje felébredni" - megjött a Tesla régóta várt kihívója, a Lucid Air "Tesla gyilkos" - halljuk újra és újra évek óta a Lucid Airről, ami öt évvel az első prototípus bemutatása után idén szeptemberben végre gyártásba került. Az amerikai szakújságírók már ki is próbálhatták az autó legerősebb és legnagyobb hatótávolságú változatának számító Dream Editiont, és az első visszajelzések több mint biztatóak.


Hello Szülő! Ha a gyereked nem tud valamit, akkor téged fog kérdezni. De ha te szülőként nem tudsz valamit, akkor kihez fordulsz?
A digitális kor szülői kihívásairól is találhattok szakértői tippeket, tanácsokat, interjúkat, podcastokat a Telekom családokat segítő platformján, a https://helloszulo.hu/ oldalon.
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Repül már a vén diák. Hová? Hová?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogy áll a magyar lakosság generációkra bontva a kiberbiztonsághoz? – Erről szól az ESET rendkívül átfogó felmérése, amelyből olyan meglepő eredmények is kiderülnek, hogy kik a romantikus csalások legfőbb célpontjai, miközben az adott csoport nem is nagyon ismeri ezt a fenyegetést.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.