Abban, hogy ez így alakult, számos tényező játszott szerepet az ukrán hadsereg felkészültségétől és elszántságától kezdve a nyugati országok által biztosított fegyverszállítmányokon keresztül egészen az orosz katonák alacsony harci moráljáig. Ezek mellett azonban volt még egy faktor, ami jelentősen hátráltatta az orosz előrenyomulást, mégpedig a sár.
A CNBC-nek nyilatkozó szakértők szerint a február 24-i támadás megindításakor az orosz katonai vezetők a jelek szerint nem számoltak azzal, hogy a szinte járhatatlan utak jelentősen le fogják lassítani az inváziót. Ez már csak azért is furcsa, mert az oroszoknál jobban kevesen ismerik a jelenséget, aminek még külön nevet is adtak: a raszputyica évente kétszer, tavasszal és ősszel jelentkezik, amikor az olvadás valamint a heves esőzések miatt a burkolatlan utak járhatatlanná válnak a hatalmas sár miatt. Hogy hadászati szempontból ennek mekkora jelentősége van, azt jól mutatja, hogy a jelenséget sokszor csak "Sár Generálisként" szokták emlegetni.
Az elnevezés nem véletlen, hiszen a raszputyica a történelem során számos háborúban segítette az oroszokat: Napóleon seregeinek előrenyomulását ugyanúgy a hatalmas sár törte meg, ahogy a Novgorod felé irányuló mongol inváziót a 13. században, de a járhatatlan utak kulcsszerepet játszottak abban is, hogy Hitler soha nem tudta elfoglalni Moszkvát.
Katonai szakértők szerint a raszputyica főként északon jelentett komoly akadályt az orosz csapatoknak, akik az internetre felkerült videók és fotók tanúsága szerint sokszor inkább hátrahagyták a sárba ragadt járműveket. A CNBC-nek nyilatkozó szakértő szerint bár az orosz katonai járművek nagy része képes lett volna megbirkózni a sárral, ugyanakkor az már megoldhatatlan problémát okozott számukra, hogy a sokszor több kilométer hosszú konvojok ugyanazt a nyomvonalat használták.
Maximilian Hess külpolitikai szakértő szerint a helyzet számos kérdést vet fel. "Az oroszok már csaknem egy évtizede rendeznek hadgyakorlatokat és gyakorolják egy idegen ország elfoglalását, és még mindig nem gondolnak arra, vagy nincs megfelelő szervezettségük ahhoz, hogy a megfelelő egységeket a megfelelő helyre tegyék, és megbirkózzanak valamivel, amiről szó szerint háromszáz éve lehet tudni, hogy problémákat okoz" - nyilatkozta Hess.
Az orosz hadügyminisztérium március 24-én jelentette be, hogy az ukrajnai "katonai művelet" első szakasza nagyrészt lezárult, a második szakaszban pedig Donbász felszabadítására fognak koncentrálni. Ennek megfelelően az orosz csapatok április közepére teljesen elhagyták Ukrajna északi és északkeleti részét, a csapatokat pedig a szakadár területek környékére csoportosították át Alekszandr Dvornyikov tábornok parancsnoksága alatt.
(Borítókép: Sárba ragadt orosz tank Nova Basan mellett, 2022. április 1-én, Fotó: Narciso Contreras/Anadolu Agency via Getty Images)

Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR