Az űrturizmus nem olcsó mulatság, de cserébe lenyűgöző látványban részesül az ember - főleg, ha a Dragon űrkapszulájában utazik

2021 / 09 / 24 / Bobák Zsófia
Az űrturizmus nem olcsó mulatság, de cserébe lenyűgöző látványban részesül az ember - főleg, ha a Dragon űrkapszulájában utazik
Elon Musk szerint a kupolában érezhetik magukat a legközelebb a világűrhöz az emberek, a különleges "ablakról" és az általa nyújtott látványról felvétel is készült.

A SpaceX Inspiration4 küldetésének négy tagja már visszatért a Földre, de a három napos útjuk során készített felvételek még mostanában látnak napvilágot. A misszió sok szempontból különleges eseménynek számított, mert, bár nem ez volt az első alkalom, hogy civilek jutottak fel az űrbe, de most először állt a teljes legénység civil tagokból, akiket nem kísért el útjukra hivatásos űrhajós.

A civil űrutazás nem tekint vissza túl hosszú múltra: a világ első űrturistája, Dennis Tito 2001 április 30-án lépett a Nemzetközi Űrállomás fedélzetére, hogy nyolc napon át élvezze az űrbeli körülményeket, amely elmondása szerint színtiszta eufóriát jelentett számára. Tito nem kis összeget fizetett a kirándulásért és nem is keveset várt rá:

már 1991-ben megkezdte a tárgyalásokat a Roszkoszmosszal egy jövőbeli űrutazásról, amit aztán tíz évvel később sikerült nyélbe ütni.

A civil űrutazók száma azonban ma még elenyésző, mivel rengeteg pénzbe kerül egy-egy hely lefoglalása a magasba tartó űrhajókon és szigorú kiképzésen is részt kell vennie a jelentkezőknek. A most induló újabb, vagy talán első igazi hajnalán az űrturizmusnak a helyzet, anyagi szempontból, még nem sokat változott:

  • Jeff Bezos Blue Origin cége 28 millió dolláros (nyolc és fél milliárd forint) rekord árért árverezte el az egyik helyet a New Shepardon, amelyre aztán nem is tartott igényt a névtelen jelentkező, így helyette a 18 éves Oliver Daeman vett részt a misszió
  • Richard Branson Virgin Galactic cége jelenleg már 450 000 dolláros (136 millió forint) áron árulja a jegyeket a VSS Unity-ra (vagy a későbbi űrhajókra)
  • az Axiom küldetésére, amelynek keretében az Inspiration4-hez hasonlóan szintén a Crew Dragonnal fog utazni a négy fős legénység: Michael López-Alegría űrhajós és három utasa, fejenként 55 millió dollárt (16,6 milliárd forint) fizettek a résztvevők
  • a mostani Inspiration4 küldetést az egyik részvevő, a milliárdos Jared Isaacman finanszírozta, nem derült ki, hogy mennyiért, de feltehetőleg nem kis összegért

Vagyis az űrutazás még költséges szórakozás, de a verseny a cégek között a jövőben lejjebb viheti az árakat és elérhetővé teheti nem csak milliárdosok és milliomosok számára a világűrt. Változást jelent az is, hogy a Blue Origin és a Virgin Galactic nem a klasszikus, ISS-re tartó utakat kínál, hanem sokkal rövidebb 'kiugrást' az űr peremére, ezért ezek a röpke utak közel sem járnak olyan kiadásokkal, mint mondjuk az Axiom missziója, amely a Nemzetközi Űrállomásra tart majd és nyolc napos ottlétet kínál.

Az Inspiration4 során is rendhagyó módon valósult meg az űr látogatása, mivel a Dragon-2 kapszula az ISS-nél távolabbra repült ugyan, de közben nem dokkolt az állomáson. Ez adott rá lehetőséget, hogy a látványos kupolát is bevessék a küldetésen, normál esetben ugyanis a dokkoló egység foglalná el ugyanazt a helyet, de a három napos Föld körüli úton nem volt szükség az egységre, így a különleges kiegészítő megmutathatta magát, most első ízben. Arról, hogy milyen érzés volt először kitekinteni a hatalmas űrablakon a küldetés egyik tagja, Sian Proctor által a Twitteren közzétett felvétel tanúskodik: a stílusosan Richard Strauss Also sprach Zarathustra, vagyis Imigyen szóla Zarathustra a többek között a 2001: Űrodüsszeia által is emlékezetessé tett részletének dallamára feltáruló kupola nyújtotta látvány szemmel láthatólag nagy hatással volt a jelenlevőkre, akik így minden eddiginél szabadabban figyelhették a távoli Földet és az űr végtelenjét (persze ha nem számoljuk az űrsétákon résztvevő űrhajósok elé táruló panorámát).

A videó egyben azt is nyilvánvalóvá teszi, hogy az Inspiration4-hoz hasonló missziókon akár pszichológiai szempontból is szükség lehet egy ilyen tágas ablakra, mivel maga a kabin meglehetősen szűkös és ebben az esetben nem hosszasan képzett és felkészült asztronautáknak, hanem civileknek kellett elviselniük a kényelmetlen körülményeket, amelyekből egyébként a vártnál több is jutott: a kapszula illemhelye, ha nem is mondta fel teljesen a szolgálatot, de problémákkal küszködött. Elon Musk szeptember 21-én Twitter üzenetben ígérte meg, hogy javítani fognak a későbbiekben a berendezés működésén.

Az Inspiration4 küldetés mindenesetre bizonyította, hogy az űr a magáncégeknek és, ebben az esetben, az automatizált rendszereknek is köszönhetően már egyre elérhetőbb közelségbe került a nem-űrhajósok számára is, a jövőben pedig sokszorosára emelkedhet azoknak a száma, akik Jared Isaacmanhez, Hayley Arceneaux-hoz, Sian Proctorhoz és Christopher Sembroskihez hasonló módon elmondhatják magukról, hogy több napot is a világűrben töltöttek és kitekinthettek a Dragon kupoláján.

(Fotó: Inspiration4)

További cikkek a témában:

A SpaceX aláírta a megállapodást, ami sebességbe rakja az űrturizmust Az Axiom Space múlt héten jelentette be, hogy az eddigi egy, 2022-re tervezett küldetés mellett újabb háromról sikerült megegyezniük Elon Musk vállalatával, így a következő években sorra indulhatnak majd a turisták a Nemzetközi Űrállomásra.
Az űrversenyek kora 1. rész – Milliárdosok Míg az előző évszázadban az űrverseny nemzetek, sőt ideológiai blokkok között zajlott, addig ma már komplexebb a felállás. Két cikkben vesszük sorra, kik állnak a rajtvonalhoz és mik a tétek a jelen és a közeljövő űrversenyeiben.
Négy "átlagember" az űrbe megy, és a Netflix forgatott erről egy ötrészes sorozatot A szeptember 15-én startoló Inspiration4 lesz az első olyan űrmisszió, aminek tagjait egytől-egyig civilek, nem pedig kiképzett asztronauták alkotják.


Repüljünk át milliónyi galaxison néhány másodperc alatt
Repüljünk át milliónyi galaxison néhány másodperc alatt
A gyors intergalaktikus utazás a DESI (Dark Energy Spectroscopic Instrument) adatai alapján készült.
A Starship első rakománya egy banán volt, amit a hatodik repülési tesztre vitt magával
A Starship első rakománya egy banán volt, amit a hatodik repülési tesztre vitt magával
A SpaceX űrhajójának hatodik tesztje nem a várakozások szerint alakult, a Mechazillát ez alkalommal nem tudták használni a visszatérő űreszköz landolása során.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.