Utrechtben az elektromos autók töltik a hálózatot, amikor parkolnak

2021 / 05 / 18 / Justin Viktor
Utrechtben az elektromos autók töltik a hálózatot, amikor parkolnak
Talán ritkán gondolunk rá, de az elektromos járművek nem csupán fogyasztják az elektromos energiát, de tárolják is azt az akkumulátoraikban. Ez a gondolat természetesen nem hagyja nyugodni a mérnököket, és sorra születnek az ezt kihasználó zöld, úgynevezett V2G, azaz "járműből a hálózatba" megoldások.

Energiatárolás

A hollandiai Utrecht városában elsőként próbálkoznak majd ezzel a világon. A megújuló energiaforrások nagy problémája - és úgy egészében az emberiség elektromos energia felhasználásának legnagyobb problémája, mióta csak ilyesmi létezik - az elektromos energia tárolása. Mára egész jó megoldásaink vannak erre a szintkülönbség-alapú víztározók, a különböző hőtároló megoldások és az adekvát akkumulátorok formájában, de azért a nagy paradigmaváltó áttörés még várat magára.

Mivel azonban az elektromobilitás elterjedésével akkumulátorból már rendkívül nagy mennyiség áll rendelkezésre a háztartásokban, és a költségeik is jelentősen csökkentek, az úgynevezett "hálózati tárolás" lehetősége talán már el is érkezett.

Az elképzelés szerint a járművek (elektromos személy-, és haszongépjárművek) akkumulátorai olyankor lehetnének csatasorba állíthatóak, amikor nem használják őket. Ha lenne valamiféle lehetőség rákapcsolni őket a hálózatra, és a bennük tárolt energia visszajuthatna oda, segíthetnének egyensúlyban tartani a termeléscsökkenést olyankor, amikor a megújuló energiaforrások nem, vagy nem olyan hatékonyan működnek mint kellene, például lemegy a nap, vagy eláll a szél, kiváltva ezzel a fosszilis üzemanyagot használó erőművek iránti igényt.

Nehézségek

A gyakorlatban ez azért is nehéz, mert az elektromos járművek a töltőre kötve a hálózati váltakozó áramot egyenárammá alakítják, és így tárolják akkumulátoraikban. Ennek a folyamatnak a megfordításához azonban nincsenek felszerelve megfelelő hardverrel. Utrechtben ezen úgy igyekeznek segíteni, hogy 500 kétirányú töltőállomást telepítettek.

A lehetőségre láthatóan ráharapott az EV ipar, a Renault két éve itt teszteli a kétirányú töltésre képes ZOE modelljét, és nemsokára a Hyundai is beáll a sorba, a We Drive Solar holland startuppal együtt tesztelve IONIQ 5 autóját.

A We Drive Solar EV jármű-megosztásban utazik, és a tervek szerint 2022-re 150 olyan autójuk lesz, ami nem csupán tölthető, de képes visszatölteni a hálózatot is. A projektben partnerek a helyi hálózatüzemeltetők és a Delfti Műszaki Egyetem, ez lehet majd a „kétirányú ökoszisztéma” első igazán nagyszabású kutatása és tesztje a világon. A lehetőséggel egyre több EV gyártó él, a Volkswagen a múlt hónapban jelentette be, a Tesla pedig tavaly óta gyártja ezzel a képességgel az autóit.

(Forrás:  Singularity Kép: Unsplash)

Ez is érdekelhet:

A General Motors nem csak legyártja az elektromos autók akkuit, gondoskodott az újrahasznosításukról is Az új GM-modellek Ultium akkumulátorait a Li-Cycle nevű cég bontja majd el és hasznosítja újra.

Hat év múlva az elektromos autók már olcsóbbak lehetnek, mint a benzinesek Egy új elektromos autó ma még csaknem kétszer annyiba kerül, mint egy hasonló tudású belső égésű motoros autó, a Bloomberg NEF piacelemző számításai szerint viszont ez a következő években radikálisan változni fog, 2030-ban pedig már olcsóbban vehetünk majd villanyautót, mint amennyiért ma egy benzinmotoros kocsit kapnánk.

Az Airo elektromos autó szintet lépett: HEPA filterrel tisztítja a levegőt menet közben A környezetbarát működés új formája mikor a jármű már nem csak fosszilis enerdiahordozók nélkül üzemel, hanem aktívan tisztítja is a levegőt a szennyezőktől, mint egy nagy porszívó. Az Airo még csak koncepció, de annak határozottan érdekes és a Sanghaj Motor Show-n már be is mutatkozott, 2023-ban pedig megkezdődik a gyártása.


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.