A hollandiai Utrecht városában elsőként próbálkoznak majd ezzel a világon. A megújuló energiaforrások nagy problémája - és úgy egészében az emberiség elektromos energia felhasználásának legnagyobb problémája, mióta csak ilyesmi létezik - az elektromos energia tárolása. Mára egész jó megoldásaink vannak erre a szintkülönbség-alapú víztározók, a különböző hőtároló megoldások és az adekvát akkumulátorok formájában, de azért a nagy paradigmaváltó áttörés még várat magára.
Mivel azonban az elektromobilitás elterjedésével akkumulátorból már rendkívül nagy mennyiség áll rendelkezésre a háztartásokban, és a költségeik is jelentősen csökkentek, az úgynevezett "hálózati tárolás" lehetősége talán már el is érkezett.
Az elképzelés szerint a járművek (elektromos személy-, és haszongépjárművek) akkumulátorai olyankor lehetnének csatasorba állíthatóak, amikor nem használják őket. Ha lenne valamiféle lehetőség rákapcsolni őket a hálózatra, és a bennük tárolt energia visszajuthatna oda, segíthetnének egyensúlyban tartani a termeléscsökkenést olyankor, amikor a megújuló energiaforrások nem, vagy nem olyan hatékonyan működnek mint kellene, például lemegy a nap, vagy eláll a szél, kiváltva ezzel a fosszilis üzemanyagot használó erőművek iránti igényt.
A gyakorlatban ez azért is nehéz, mert az elektromos járművek a töltőre kötve a hálózati váltakozó áramot egyenárammá alakítják, és így tárolják akkumulátoraikban. Ennek a folyamatnak a megfordításához azonban nincsenek felszerelve megfelelő hardverrel. Utrechtben ezen úgy igyekeznek segíteni, hogy 500 kétirányú töltőállomást telepítettek.
A lehetőségre láthatóan ráharapott az EV ipar, a Renault két éve itt teszteli a kétirányú töltésre képes ZOE modelljét, és nemsokára a Hyundai is beáll a sorba, a We Drive Solar holland startuppal együtt tesztelve IONIQ 5 autóját.
A We Drive Solar EV jármű-megosztásban utazik, és a tervek szerint 2022-re 150 olyan autójuk lesz, ami nem csupán tölthető, de képes visszatölteni a hálózatot is. A projektben partnerek a helyi hálózatüzemeltetők és a Delfti Műszaki Egyetem, ez lehet majd a „kétirányú ökoszisztéma” első igazán nagyszabású kutatása és tesztje a világon. A lehetőséggel egyre több EV gyártó él, a Volkswagen a múlt hónapban jelentette be, a Tesla pedig tavaly óta gyártja ezzel a képességgel az autóit.
(Forrás: Singularity Kép: Unsplash)