Üzembe helyezték a világ egyik legnagyobb víz alatti, lebegő űrteleszkópját

2021 / 03 / 16 / Perei Dóra
Üzembe helyezték a világ egyik legnagyobb víz alatti, lebegő űrteleszkópját
Az eseményt március tizenharmadikán Szibériában, a Bajkál-tónál rendezték, ahol kutatók és tisztviselők közösen szolgálatba állították a Bajkál-GVD-t, a világ egyik legnagyobb víz alatti űrtávcsövét. A lebegő eszköz hétszázötven-ezerháromszáz méteres mélységbe képes lemerülni, nagyjából négy kilométerre a partvonaltól, miközben segíti a szakemberek (elsősorban csillagászok és asztrofizikusok) munkáját a neutrínók, és ezáltal az univerzum alaposabb feltérképezésében.

Feltalálói szerint a Bajkál-GVD a legnagyobb víz alatti űrtávcsöve, és a "Jégkocka" (Ice Cube) - egy, az Antarktiszon épített neutrínóteleszkóp - méltó kihívója. Utóbbit 2010-ben telepítették, az eszköz szenzorai mérik az űrbéli neutrínók nyomait, ami által a tudósok információkat nyerhetnek a távoli galaxisokról. A Bajkál-GVD csapata, ami orosz, német, cseh, lengyel és szlovák kutatókból áll, egy négyszögletű lyukat vájtak a tó felszínére, melyen keresztül leengedték a teleszkópot, hogy az megkezdhesse küldetését. A neutrínók megfigyelésére használható teleszkópokat nem véletlenül helyezik tiszta, jéghideg vízbe, ugyanis az esély ebben a közegben a legnagyobb arra, hogy kimutassák a neutrínókat, amik egyébként alig lépnek kölcsönhatásba más anyagokkal, valamint a legvastagabb acéllemezen is észrevétlenül áthatolnak. Plusz, a sikerhez hozzájárulhat a tó kristálytiszta mélyrétegű jege is.

A teleszkóp építése 2015-ben indult, százkilencvenkét optikai modul felhasználásával, az új teleszkóp azonban már kétszáznyolcvannyolc modult tartalmaz, Dmitry Naumov, az orosz Nukleáris Kutatás Egyesült Intézetének munkatársa szerint a tervük az, hogy

a teleszkóp egy köbméter anyag mérésére is képes legyen.

Mint azt a szombati indulásnál részt vett orosz tudományos és felsőoktatási miniszter, Valerij Falkov a TASS, orosz hírügynökség munkatársainak elmondta: arra számítanak, hogy kollégáik segítségével teljes mértékben megérthetik az Univerzumot, felfedhetik annak, valamint a galaxisok születésének történetét.

(Fotó: TechConflict, Yahoo)

Sikeres vadászat a nagy energiájú neutrínók titokzatos forrására A nagy energiájú neutrínók rendkívül titokzatos részecskék, és fogalmunk sincs, hogy honnan érkeznek közel fénysebességgel a detektorainkba. Egy izgalmas tudományos nyomozás eredményeképpen lehetséges, hogy fény derült a titokra.

Századunk nagy csillagászati projektje, a Négyzetkilométeres Hálózat obszervatóriumának konstrukciója nyáron elkezdődik A hatalmas rádióteleszkópos obszervatórium tervei a kivitelezés fázisába érkeztek, nemsokára már a Világegyetem hajnalát kutatja a több mint százezer antennából és teleszkópból álló rendszer.

Egymillió eddig ismeretlen, új galaxist találtak háromszáz óra alatt A tudósok szerint ráadásul még ezen kívül is több tízmillió, felfedezésre váró csillagváros lehet odakint. A dolog nagyságrendjének érzékeltetéséhez elegendő, ha arra gondolunk, hogy az ausztrál csillagászok a megfigyelhető univerzum 83 százalékát térképezték fel mindössze 300 óra alatt.

Olyasmiket írtak a felhasználók Hszi Csin-pingről, hogy rögtön betiltották a Facebook appjait Kínában
A Facebook anyavállalatához, a Metához tartozó WhatsApp és Threads mellett a Telegram és a Signal is eltűnik Kínában az App Store-ból, miután a Kínai Kibertér-felügyelet "nemzetbiztonsági kockázatot" látott azokban.