Dél-Korea már a jövő csatáira készül a légierő automatizálásával, amely egyfelől a pilóták életének védelmét, másrészt a hatékonyságot és a csapatok mozgékonyságának fokozását szolgálja: a tervek szerint olyan lopakodó drónokból álló egységet fejlesztenek, amelyek akár önállóan, akár a vadászrepülőgépeket kísérve segíti az ország védelmét. A projektet a kormány védelmi fejlesztésekért felelős ügynöksége (ADD) vezeti és augusztus 12-én ki is választották a Korean Airt, mint a tervezésben együttműködő partnerjelöltek legígéretesebb tagját, így a munkálatok hamarosan a második fázisba léphetnek és körvonalazódhatnak a pontosabb tervek a járművek kialakítását illetően.
Az elképzelések szerint a három-négy UAV-ből (unmanned aerial vehicle, pilóta nélküli légi jármű) álló csapatok egy-egy vadászrepülőgépet kísérnek majd, amely így nagyobb biztonságban tudja kivitelezni a misszióját és egyúttal több információt is kaphat a környező légtérről a drónok által közvetített adatoknak köszönhetően. Az automata eszközök azonban nem csak mellékszereplők lesznek az ember által irányított járművek mellett, hanem aktívan is részt vesznek a harcokban: elsősorban felderítési feladatok végzésével, de mozgó csaliként is bevethetővé válnak szükség esetén. A csapatok szimultán módon alkalmazzák a humán és gépi vezérlésű rendszereket, ezzel növelik a védelmi-, és támadókapacitást is.
A lopakodók leendő képességeiről vagy struktúrájáról a Korean Air egyelőre nem árult el sokat, de a leírás szerint a megfigyelés és az elektronikus rendszerek zavarása mellett önállóan célozni és lőni is képesek lesznek majd, ami csak a mesterséges intelligencia programok nagyfokú precizitásával és megbízhatóságával válik lehetségessé. A vállalatnak azonban már van tapasztalata az automata lopakodók fejlesztésében, mivel már egy évtizeddel ezelőtt is együttműködött a védelmi ügynökséggel hasonló eszközök tervezésében, sőt, az egyik prototípust a levegőben is tesztelték a program során. Dél-Koreában korábban amerikai gyártmányú, lopakodó típusú pilóta nélküli jármű is végzett felderítési munkákat - ez volt a Lockheed Martin RQ-170 Sentinelje, amelyet 2007-től Afganisztánban alkalmaztak, majd Dél-Koreában vetették be, ahol a kunszani légibázisra 2009-ben érkezett meg.
Az ADD sok más technológiával is foglalkozik, amelyek a jövőbeli harci gépek teljesítményét növelhetik, többek között olyan metaanyagokkal is kísérletezik, amelyek a radarok és érzékelők számára észrevethetetlenné teszik a lopakodó repülőgépeket. Emellett (védelmi céllal) szintetikus biológiai fejlesztéseket is végeznek és a kvantumtechnológiai megoldások katonai jellegű felhasználási lehetőségeit is kutatják.
(Japan Times Fotó: Korean Air)