A Visszhang Géppel felderítették, milyen röntgenvisszhangot generálnak a szupermasszív fekete lyukak

2022 / 05 / 16 / Bobák Zsófia
A Massachusetts-i Műszaki Egyetem kutatói szimulálták, milyen fényjelenséget és hangot generálhatnak az akkréciós korongról visszaverődő röntgensugarak, miközben magába szippantja az anyagot a fekete lyuk.

Az úgynevezett Visszhang Gép (Reverberation Machine) segítségével, ami egy automatizált keresési algoritmust takar, a Massachusetts-i Műszaki Egyetem kutatói demonstrálták, milyen visszfényt és ehhez társuló hanghatást generálhat a röntgensugárzás a fekete lyukat tartalmazó bináris rendszerekben, az elkészült szimuláció pedig hozzájárulhat annak a feltérképezéséhez, hogy a szupermasszív fekete lyukak pontosan hogyan szórják szét a részecskéket és ezáltal milyen szerepet játszanak a galaxisok formálódásában.

Az MIT leírása szerint a szimulált visszaverődések kétfajta röntgensugárzást reprezentálnak, az egyik a fekete lyuk koronájából érkező felvillanás, ami rövid ideig tartó, de intenzív kilövelléssel jár, a másik a szintén a koronából induló, de az akkréciós korong gázairól visszaverődő sugárzás fénye és hangja. A kutatás során 26 rendszert vizsgáltak és ebből nyolc olyan új bináris rendszert azonosítottak, amelyek ehhez hasonló "röntgenvisszhangot" generálhatnak - ezek mindegyike sok naptömegű (legalább öt, de akár tizenöt naptömegű) fekete lyukat tartalmazott. Az elemzésekből az is kiderült, hogy a fekete lyukak koronája és az akkréciós korong közötti távolság egy bizonyos ponton megnövekszik, a visszaverődő jelek ilyenkor nagyobb késéssel érkeznek, a kutatók következtetése szerint ennek a háttérében a korona méretének változása állhat, amely ilyenkor ideiglenesen növekedésnek indul.

"Az egyik magyarázat, hogy a korona átmenetileg kiterjed kifelé és felfelé tartó irányban egy utolsó nagyenergiájú kitörésben, mielőtt a fekete lyuk befejezi a csillagokból álló ebédjét és elcsendesül."

- írja az MIT.

A galaxisok titokzatos objektumainak, a fekete lyukaknak a kutatása egyre kiemeltebb szerepet kap a teleszkópok és egyéb megfigyelési módszerek, technológiák fejlődésének köszönhetően, amelyek lehetővé teszik, hogy sokkal több információkhoz jussanak a csillagászok a fekete lyukak tulajdonságait illetően. Az Event Horizon Teleszkóp Sagittarius A*-ról készült felvételét például a napokban mutatták be a nagyközönségnek, ezzel bizonyítva, hogy a Tejútrendszer közepén, a korábbi feltételezésekkel összhangban, valóban egy fekete lyuk rejtőzik.

(Fotó: Aurore Simonnet, NASA Goddard Flight Space Center)

A legismertebb fekete lyukak a Tejútrendszerben és a Nagy Magellán-felhőben A NASA egy vizualizáción gyűjtött össze huszonkét, fekete lyukkal rendelkező bináris rendszert, amelyek némelyikében a fekete lyuk lassan felfalja társcsillagát.