Az amerikai hadsereg jelenleg egy rendkívüli méretű repülőgép, a WindRunner koncepciójában rejlő lehetőségeket vizsgálja – a gépet a kolorádói Radia cég fejleszti. Az eredetileg hatalmas szélturbina-lapátok szállítására tervezett gép a világ legnagyobb repülőgépe lehet, ha megépül: 80 méteres szárnyfesztávolsága és 108 méteres hossza egy FIFA-szabványú futballpályáéhoz mérhető – írja a New Scientist.
A WindRunnert a fent már írtak miatt úgy alakították ki tehát, hogy akár 100 méteres turbinalapátokat is képes legyen elszállítani távoli szélerőművekhez. A gép raktere tizenkétszerese egy Boeing 747-esének, maximális hasznos teherbírása pedig 72 575 kilogramm. Bár eredetileg a megújuló energiaipar logisztikai kihívásaira szánták, a Radia és a Védelmi Minisztérium egyaránt úgy látja, hogy a gép katonai célokra is kiválóan hasznosítható. Kenneth Bibb Jr., a Radia védelmi üzletfejlesztési alelnöke – egyben a légierő korábbi vezérőrnagya – szerint a WindRunner jelentős előrelépést hozhat a hadsereg logisztikai képességeiben.
„Olyan rakományokat is képes szállítani, amelyek túl nagyok lennének a C-17-es vagy C-5-ös repülőgépek számára” – hangsúlyozta Bibb, utalva a jelenlegi teherszállító flotta korlátaira.
Bár a Védelmi Minisztérium egyelőre nem finanszírozza a projektet, együttműködési megállapodást írt alá a Radiával a lehetséges katonai felhasználási területek feltérképezésére. Ezek között szerepel például túlméretezett járművek, katonai felszerelések, sőt akár teljes F-16-os vadászgépek és V-22 Osprey típusú repülők szállítása is. A WindRunner egyik legfontosabb jellemzője, hogy a mérete ellenére állítólag képes akár 1800 méter hosszú, burkolatlan kifutópályákon is biztonságosan le- és felszállni.
„Ez a képesség különösen értékes lehet humanitárius válsághelyzetekben vagy harci övezetekben, ahol korlátozottak az infrastruktúra lehetőségei” – magyarázta Bibb.
Ugyanakkor nem mindenki osztja a lelkesedést. Greg Malandrino, a Stratégiai és Költségvetési Értékelések Központjának elemzője arra figyelmeztetett, hogy egy ekkora gép mozgatása zord vagy távoli helyszíneken azért „rendkívül nehézkes lehet”.
Mint azt a New Scientist cikke hozzáteszi még: bár egy szélturbinalapátok szállítására tervezett gép átalakítása katonai célú teherszállítóvá nem éppen könnyű feladat, de elvileg megvalósítható. A WindRunner 2000 kilométeres hatótávolsága teljes terhelés mellett is lehetővé teszi, hogy rövidebb távú küldetéseket hajtson végre meglévő katonai bázisok között. Ha pedig a jövőbeli változatok képesek lesznek a légi utántöltésre, a gép stratégiai hatósugara is jelentősen megnyúlhat.
(Kép: Radia)