Mark Zuckerberg nem tart attól, hogy az Apple lekörözi a Metát VR eszközök terén, legalábbis a Facebookot is tulajdonló cég vezérigazgatójának múlt heti beszéde alapján erre lehet következtetni. Zuckerberg elsősorban azt hangsúlyozta, hogy a Meta Quest 3 nevű, Vision Pro-hoz hasonló VR szemüvege jóval alacsonyabb, 500 dolláros ára miatt sokkal több felhasználóhoz fog eljutni, mint az Apple – még amerikai mércével mérve is – rendkívül drágának számító, 3500 dolláros eszköze.
Semmiféle „varázslatos” dolgot nem alkalmazott az Apple a Vision Pro fejlesztése során, folytatta a Facebook-vezér, csupán nagyobb felbontású kijelzőt tettek az eszközbe, de emiatt az annyi energiát igényel, hogy az akkumulátor mellett hálózati csatlakozásra is szükség van a használatához, és persze hétszer annyiba kerül, mint a Quest.
Azt azért hozzá kell tennünk, hogy bár van igazság abban, amit Zuckerberg állított, de erősen sarkított és túlzott, amikor a fentieket mondta a Meta kalifornia központjában tartott értekezleten. Hogy mitől lehet forradalmi találmány a szóban forgó Apple Vision Pro, arról mi is írtunk korábban, az eszközt részletesen bemutató cikkünkben:
Egy másik jelentős különbség Zuckerberg szerint, hogy az általuk fejlesztett Quest célja, hogy a társas kapcsolatok új módját mutassa be az embereknek, ezzel közelebb hozva őket egymáshoz. Ezzel szemben az Apple Vision Pro bemutatóján azt lehetett látni, hogy a VR sisakot használók minden esetben „egyedül ültek egy kanapén”, mondta Zuckerberg, majd
azt is hozzátette, hogy ez is jól mutatja az Apple és Meta filozófiája közötti különbséget, hiszen a Meta tevékenységének alapvető eleme, hogy a fejlesztéseik mindenki számára elérhetőek és megfizethetőek legyenek.
Bár nem tudni pontosan az idén ősszel megjelenő Meta Quest 3 VR headset specifikációját, a Bloomberg előzetes tesztje arról tanúskodik, a Quest 3 kijelzőinek felbontása messze elmarad az Apple csúcstermékének 4K-s részletességétől, illetve már azt is tudni, hogy a Meta új modellje nem lesz képes az arc- és szemkövetésre sem. Ez egyben azt is jelenti, hogy hiányozni fog belőle az úgynevezett fovetált renderelés funkció, ami lehetővé tenné a rendszer számára, hogy oda összpontosítsa az erőforrásait, ahova a felhasználó éppen néz. Ez azért fontos, mert ilyen módon tudna az eszköz még nagyobb sebességgel és dinamikával működni, ami jelentősen befolyásolja a felhasználói élményt. Egy másik jelentős különbség a két eszköz között, hogy bár mindkettő ötvözi a virtuális és a kiterjesztett valóságot, a Meta eszköze ehhez távirányítókat használ, amit a felhasználóknak a kezében kell fogni, míg az Apple Vision Pro rengeteg kamerájának köszönhetően a kezek mozgását követi, így nem szükséges semmilyen további kiegészítő a használata közben.
Érdemes még megemlíteni, hogy a Meta is rendelkezik egy felsőkategóriás, professzionális felhasználóknak szánt termékkel, a Quest Próval, ami azonban szintén sok tekintetben elmarad az Apple jövőre érkező Visio Prójától. Igaz, ez a termék árában is megmutatkozik, ugyanis a Meta tavaly ősszel debütált prémium VR eszköze az Egyesült Államokban 1500 dolláros (513 ezer forintos) kezdő ára után, manapság már ennél is jóval olcsóbban, 1000 dollárért (342 ezer forint) kapható. Magyarországon ennél sokkal mélyebben a zsebünkbe kell nyúlnunk, ha vásárolni szeretnénk egyet a Meta jelenlegi csúcstermékéből, itthon ugyanis 700 ezer és 1 millió forint között mozog jelenleg az eszköz ára.
Zuckerberg azt mondta, látva, mivel rukkolt elő az Apple, még bizakodóbbá tette őt azzal kapcsolatban, hogy amit a Meta csinál az nem csak jó és jelentős, hanem siker is fogja koronázni azt a munkát, amit a fejlesztésekbe tesznek. De az biztos, hogy ez egy szórakoztató „utazás” lesz, tette hozzá Zuckerberg.
(Borítókép: Getty Images/ Samantha Burkardt)