Nagy-Britannia 2030-tól készül betiltani a belső égésű motoros új autók értékesítését, ennek egyik kezdeti lépéseként pedig hétfőn egy olyan új jogszabályt jelentettek be, ami azt írja elő, hogy jövőre már minden újépítésű vagy nagyobb felújításon átesett épületet kötelezően villanyautó-töltőponttal is el kell látni.
A brit kormány honlapján olvasható közlemény szerint a szabályozástól azt várják, hogy évente mintegy 145 ezer új töltőpont fog létrejönni az országban az eddigi 250 ezren felül, ami sokkal kényelmesebbé teszi majd az elektromos autók használatát. Mivel az új építési szabályzat a családi házak mellett irodaépületekre, bevásárlóközpontokra is vonatkozik, így a megoldásnak köszönhetően azok is kényelmesebben fogják tudni feltölteni az autójukat, akinek otthon ez megoldhatatlan feladatot jelent.
A kormány az új szabályozással együtt egy alkalmazást is elérhetővé tett, amivel szintén az elektromos hajtásra való átállást igyekeznek ösztönözni. A V8 Switch névre keresztelt applikáció az autósok közlekedési mintái alapján kiszámolja, hogy mennyi pénzt spórolnának meg azzal, ha villanyautóra váltanának, emellett azt is láthatják, hogy ez hogyan hatna a levegőminőségre és a karbonlábnyomukra.
Kritikusok ugyanakkor felvetik, hogy az új szabályozás nem fogja megoldani azt az aránytalan helyzetet, hogy Londonban és az ország délkeleti részén több elektromos töltőpont található, mint Anglia és Wales többi részén együttvéve. Az ellenzék azt is Boris Johnson kormányának a szemére vetette, hogy az előírás nem fogja könnyebben elérhetővé tenni a villanyautózást a közepes és alacsony keresetű családok számára.
A kormány a töltőpontokra vonatkozó szabályozással együtt egy komoly zöldhidrogén-projektet is bejelentett, amely az ország legnagyobb szárazföldi szélerőműtelepén, a Glasgow mellett található Whitelee Windfarmon fog megvalósulni. A 9,4 millió font értékű beruházás keretében a szélerőműtelepen olyan rendszert alakítanak ki, amely elektrolízis útján, vízből képes előállítani napi 2,5-4 tonna zöld hidrogént, ami a közlemény szerint elegendő lenne arra, hogy naponta 225, Glasgow és Edinburgh közlekedő buszjárat teljes energiaigényét fedezze.
(Electrek, TechCrunch, Borítókép: Getty Images)