Az idei év volt az az esztendő, amelyben világossá vált: tényleg el fog jönni a belsőégésű motoros autózás korának vége. Több ország már azt is bejelentette, hogy egészen pontosan meddig lehet még új benzines vagy dízelmotoros új autót vásárolni. Japán és Kalifornia állam 2035-öt jelölte meg, Nagy-Britannia az idén öt évvel előrehozta a céldátumot és 2030-ban kívánja leállítani a füstölő autók forgalmazását, az EU legtöbb állama pedig szintén 2030-at vagy 2035-öt említi célként, elősegítve ezzel az Unió 2050-re kitűzött karbonsemlegességének elérését.
Természetesen az autógyártók is reagáltak a piaci szabályok változására. A Bentley bejelentette, hogy még tíz évig gyárt benzines autókat és azzal vége a dalnak. A Toyota (illetve prémiummárkája, a Lexus) először 2025-ben, majd 2024-ben jelölte meg az évet, amikor bemutatja a lítium-akkumulátorok következő nemzedékének első piaci termékét, a szilárdtest-akkumulátort - de lehet, hogy már tavaly élesben láthatjuk, mit is tud az új technológia.
Szintén a Toyota volt az a gyártó, amely úgy mutatta be hidrogénautójának második generációs, szabadon megvásárolható változatát, hogy a korábbi modellnél jóval nagyobb, szebb és prémium-hatásúbb új Mirai lényegesen olcsóbb, mint elődje volt. Az pedig már számunkra különösen izgalmas, hogy az új hidrogénüzemű Toyota jövőre talán már a hazai piacon is kapható lesz!
Az amerikai piacon hatalmas mozgolódást láttunk az ottani autópiac meghatározó kategóriájában, a pickupok mezőnyében. Jönnek az elektromos platós kisteherautók, és ami igen furcsa: startupok előzhetik be a nagy, tradicionális márkákat.
A Tesla az idén kapott komoly versenytársat egy másik amerikai startup személyében. A Lucid aerodinamikában, teljesítményben egyaránt támadja a Model S-t, azt a villanyautót, amely elsőként fenyegette meg komolyan a klasszikus prémium szedánokat. Kíváncsian várjuk, hova fut ki ez a harc a jövő évben.
Az európai piacra pedig megérkezett egy olyan villanyautó, amely nagyon újszerű megközelítésben hozza el az elektromos mobilitást a legkevésbé tehetős vásárlók számára. A Dacia Spring egy kínai piacos kocsi átirata, amely az európai átlagos autópályatempó megfutására sem képes, de példátlanul olcsó, így talán új helyet lesz képes kimozogni magának a piacon amolyan költséghatékony második autóként vagy egy új szemléletű városi autó szerepében.
A magyar autópiacra az idei év végén egy bátor vállalkozó olyan kocsikat kezdett behozni, mely nagyon sok mindenben más, mint az elterjedt elektromos autók. A párizsi, londoni, szingapúri autómegosztó szolgáltatásban amolyan kísérleti nyúlként használt Bolloré Bluecar-ok futárautóként, napi rendszerességgel használt városi kocsiként kezdhetik meg második életüket új hazai tulajdonosaiknál.
Az elektromos mobilitás 2020-ban érdekességből, alternatívából a jövő útjává vált. Az autóipar, az autópiac olyan brutális átalakulás előtt áll, mint amire utoljára akkor volt példa, amikor a gőzgépeket váltották le a benzin- vagy dízelmotoros erőgépek. Kíváncsian várjuk a folytatást!