2020: az év, amikor elkezdtük múzeumba küldeni a hagyományos benzines és dízel autókat

2020 / 12 / 30 / Rácz Tamás
2020: az év, amikor elkezdtük múzeumba küldeni a hagyományos benzines és dízel autókat
Ez az év az autóiparban az elektromos mobilitásra való átállás meghirdetéséről szólt.

Az idei év volt az az esztendő, amelyben világossá vált: tényleg el fog jönni a belsőégésű motoros autózás korának vége. Több ország már azt is bejelentette, hogy egészen pontosan meddig lehet még új benzines vagy dízelmotoros új autót vásárolni. Japán és Kalifornia állam 2035-öt jelölte meg, Nagy-Britannia az idén öt évvel előrehozta a céldátumot és 2030-ban kívánja leállítani a füstölő autók forgalmazását, az EU legtöbb állama pedig szintén 2030-at vagy 2035-öt említi célként, elősegítve ezzel az Unió 2050-re kitűzött karbonsemlegességének elérését.

Természetesen az autógyártók is reagáltak a piaci szabályok változására. A Bentley bejelentette, hogy még tíz évig gyárt benzines autókat és azzal vége a dalnak. A Toyota (illetve prémiummárkája, a Lexus) először 2025-ben, majd 2024-ben jelölte meg az évet, amikor bemutatja a lítium-akkumulátorok következő nemzedékének első piaci termékét, a szilárdtest-akkumulátort - de lehet, hogy már tavaly élesben láthatjuk, mit is tud az új technológia.


A jövőre érkező új Mirai, a Toyota második generációs hidrogénautója már nem csak tiszta üzemű, hanem dögös is, ráadásul a jó végén hajt: hátsókerekes!

Szintén a Toyota volt az a gyártó, amely úgy mutatta be hidrogénautójának második generációs, szabadon megvásárolható változatát, hogy a korábbi modellnél jóval nagyobb, szebb és prémium-hatásúbb új Mirai lényegesen olcsóbb, mint elődje volt. Az pedig már számunkra különösen izgalmas, hogy az új hidrogénüzemű Toyota jövőre talán már a hazai piacon is kapható lesz!

Az amerikai piacon hatalmas mozgolódást láttunk az ottani autópiac meghatározó kategóriájában, a pickupok mezőnyében. Jönnek az elektromos platós kisteherautók, és ami igen furcsa: startupok előzhetik be a nagy, tradicionális márkákat.

A Tesla az idén kapott komoly versenytársat egy másik amerikai startup személyében. A Lucid aerodinamikában, teljesítményben egyaránt támadja a Model S-t, azt a villanyautót, amely elsőként fenyegette meg komolyan a klasszikus prémium szedánokat. Kíváncsian várjuk, hova fut ki ez a harc a jövő évben.

Az európai piacra pedig megérkezett egy olyan villanyautó, amely nagyon újszerű megközelítésben hozza el az elektromos mobilitást a legkevésbé tehetős vásárlók számára. A Dacia Spring egy kínai piacos kocsi átirata, amely az európai átlagos autópályatempó megfutására sem képes, de példátlanul olcsó, így talán új helyet lesz képes kimozogni magának a piacon amolyan költséghatékony második autóként vagy egy új szemléletű városi autó szerepében.

A magyar autópiacra az idei év végén egy bátor vállalkozó olyan kocsikat kezdett behozni, mely nagyon sok mindenben más, mint az elterjedt elektromos autók. A párizsi, londoni, szingapúri autómegosztó szolgáltatásban amolyan kísérleti nyúlként használt Bolloré Bluecar-ok futárautóként, napi rendszerességgel használt városi kocsiként kezdhetik meg második életüket új hazai tulajdonosaiknál.

Az elektromos mobilitás 2020-ban érdekességből, alternatívából a jövő útjává vált. Az autóipar, az autópiac olyan brutális átalakulás előtt áll, mint amire utoljára akkor volt példa, amikor a gőzgépeket váltották le a benzin- vagy dízelmotoros erőgépek. Kíváncsian várjuk a folytatást!

 

Ez is érdekelhet:

2024-ben érkezhet az Apple önvezető autója A Reuters információi szerint gőzerővel folyik az Apple Car fejlesztése, ami teljesen önvezető lesz, az újfajta akkumulátortechnológiának köszönhetően pedig sokkal hosszabb távokat tud majd megtenni egy feltöltéssel, mint a mai elektromos autók.

Az elektromos mobilitás vethet véget a SUV-mániának Amikor a hatótávolság és az energiahatékonyság kerül előtérbe, a divatot könnyen legyőzheti az észszerűség.

Nyolc technológiai trend, ami alapjaiban határozhatja meg a következő évtizedet Ha a CES-re hagyatkozunk, néhány év múlva egy sci-fiben fogunk élni, robotbuszok, légitaxik és az embereket kiváltó robotok között. Ha mégsem így lesz, ez a nyolc trend akkor is biztosan nagyon hangsúlyos lesz a következő években.


Alakváltó repülőket tesz lehetővé ez az ultraerős, de nagyon rugalmas anyag
Alakváltó repülőket tesz lehetővé ez az ultraerős, de nagyon rugalmas anyag
Az új anyaggal olyan repülőket lehetne gyártani, amelyek szárnya mindig képes az aerodinamikai szempontból legelőnyösebb formát felvenni.
Vadul pusztítják az oroszok az amerikai tankokat – ezért Teslává kell őket alakítani
Vadul pusztítják az oroszok az amerikai tankokat – ezért Teslává kell őket alakítani
Az ukrajnai háború tűzében születik meg a jövő harckocsija – de milyen lesz? Ez derül ki a cikkünkből.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.