2020: az év, amikor elkezdtük múzeumba küldeni a hagyományos benzines és dízel autókat

2020 / 12 / 30 / Rácz Tamás
2020: az év, amikor elkezdtük múzeumba küldeni a hagyományos benzines és dízel autókat
Ez az év az autóiparban az elektromos mobilitásra való átállás meghirdetéséről szólt.

Az idei év volt az az esztendő, amelyben világossá vált: tényleg el fog jönni a belsőégésű motoros autózás korának vége. Több ország már azt is bejelentette, hogy egészen pontosan meddig lehet még új benzines vagy dízelmotoros új autót vásárolni. Japán és Kalifornia állam 2035-öt jelölte meg, Nagy-Britannia az idén öt évvel előrehozta a céldátumot és 2030-ban kívánja leállítani a füstölő autók forgalmazását, az EU legtöbb állama pedig szintén 2030-at vagy 2035-öt említi célként, elősegítve ezzel az Unió 2050-re kitűzött karbonsemlegességének elérését.

Természetesen az autógyártók is reagáltak a piaci szabályok változására. A Bentley bejelentette, hogy még tíz évig gyárt benzines autókat és azzal vége a dalnak. A Toyota (illetve prémiummárkája, a Lexus) először 2025-ben, majd 2024-ben jelölte meg az évet, amikor bemutatja a lítium-akkumulátorok következő nemzedékének első piaci termékét, a szilárdtest-akkumulátort - de lehet, hogy már tavaly élesben láthatjuk, mit is tud az új technológia.


A jövőre érkező új Mirai, a Toyota második generációs hidrogénautója már nem csak tiszta üzemű, hanem dögös is, ráadásul a jó végén hajt: hátsókerekes!

Szintén a Toyota volt az a gyártó, amely úgy mutatta be hidrogénautójának második generációs, szabadon megvásárolható változatát, hogy a korábbi modellnél jóval nagyobb, szebb és prémium-hatásúbb új Mirai lényegesen olcsóbb, mint elődje volt. Az pedig már számunkra különösen izgalmas, hogy az új hidrogénüzemű Toyota jövőre talán már a hazai piacon is kapható lesz!

Az amerikai piacon hatalmas mozgolódást láttunk az ottani autópiac meghatározó kategóriájában, a pickupok mezőnyében. Jönnek az elektromos platós kisteherautók, és ami igen furcsa: startupok előzhetik be a nagy, tradicionális márkákat.

A Tesla az idén kapott komoly versenytársat egy másik amerikai startup személyében. A Lucid aerodinamikában, teljesítményben egyaránt támadja a Model S-t, azt a villanyautót, amely elsőként fenyegette meg komolyan a klasszikus prémium szedánokat. Kíváncsian várjuk, hova fut ki ez a harc a jövő évben.

Az európai piacra pedig megérkezett egy olyan villanyautó, amely nagyon újszerű megközelítésben hozza el az elektromos mobilitást a legkevésbé tehetős vásárlók számára. A Dacia Spring egy kínai piacos kocsi átirata, amely az európai átlagos autópályatempó megfutására sem képes, de példátlanul olcsó, így talán új helyet lesz képes kimozogni magának a piacon amolyan költséghatékony második autóként vagy egy új szemléletű városi autó szerepében.

A magyar autópiacra az idei év végén egy bátor vállalkozó olyan kocsikat kezdett behozni, mely nagyon sok mindenben más, mint az elterjedt elektromos autók. A párizsi, londoni, szingapúri autómegosztó szolgáltatásban amolyan kísérleti nyúlként használt Bolloré Bluecar-ok futárautóként, napi rendszerességgel használt városi kocsiként kezdhetik meg második életüket új hazai tulajdonosaiknál.

Az elektromos mobilitás 2020-ban érdekességből, alternatívából a jövő útjává vált. Az autóipar, az autópiac olyan brutális átalakulás előtt áll, mint amire utoljára akkor volt példa, amikor a gőzgépeket váltották le a benzin- vagy dízelmotoros erőgépek. Kíváncsian várjuk a folytatást!

 

Ez is érdekelhet:

2024-ben érkezhet az Apple önvezető autója A Reuters információi szerint gőzerővel folyik az Apple Car fejlesztése, ami teljesen önvezető lesz, az újfajta akkumulátortechnológiának köszönhetően pedig sokkal hosszabb távokat tud majd megtenni egy feltöltéssel, mint a mai elektromos autók.

Az elektromos mobilitás vethet véget a SUV-mániának Amikor a hatótávolság és az energiahatékonyság kerül előtérbe, a divatot könnyen legyőzheti az észszerűség.

Nyolc technológiai trend, ami alapjaiban határozhatja meg a következő évtizedet Ha a CES-re hagyatkozunk, néhány év múlva egy sci-fiben fogunk élni, robotbuszok, légitaxik és az embereket kiváltó robotok között. Ha mégsem így lesz, ez a nyolc trend akkor is biztosan nagyon hangsúlyos lesz a következő években.


Szextechnológiai innovációk, amiket már ma ki lehet próbálni
Szextechnológiai innovációk, amiket már ma ki lehet próbálni
A virtuális valóság ebben az iparágban például már nem is annyira virtuális.
Készül az első légibusz, amivel harminc ember utazhat egyszerre
Készül az első légibusz, amivel harminc ember utazhat egyszerre
A Sora Aviation elektromos légi járművéhez már fejlesztik az akkumulátort, a jármű 2031-ben állhat szolgálatba.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.