Lezajlott a Tesla nagyszabású éves tájékoztató prezentációja. Kimazsoláztuk belőle a legfontosabb információkat, de aki inkább mozizna, az előadást a maga több mint két és fél órás teljességében (kb. 49 percnél kezdődik az érdemi rész) itt tekintheti meg:
A legtöbb embert érintő bejelentés a tömeg-Tesla érkezéséről szólt. Musk három éven belülre ígérte azt az elektromos autót, amelyről egyetlen pontos adatot közölt: 25 ezer dollárnál, 7,8 millió forintnál olcsóbb lesz. Ez így önmagában nem sok, ma is van olyan elektromos autó, ami befér ez alá az ár alá. Viszont a kiskocsi állítólag megkapja majd az AutoPilot csomagot is, vagyis a részleges önvezetés képessége is befér majd az árba.
A Tesla-portfólió másik végébe pedig a Model S Plaid nevű új modelljét várhatjuk, amely a Porsche Taycan és a Lucid Air luxus-sport-szedánok borzasztó katalógusadatait licitálja felül 2 másodperc alatti 0-100 km/h gyorsulásával, 830 kilométeres hatótávolságával és három villanymotorjának 1100 lóerősre ígért rendszerteljesítményével.
A villanyautó-gyártásban a Tesla konkrét termékeinél fontosabb bejelentések az akkumulátortechnológiai újításokhoz kapcsolódnak. A Tesla (mint minden más gyártó) hatékonyabban szeretne nagyobb teljesítménysűrűségű és olcsóbb akkumulátorokat előállítani. Így egyre több autóvásárló számára nyílna meg a váltás lehetősége szénhidrogén alapú mobilitásról elektromosra, a könnyebb, gyorsabban tölthető és nagyobb kapacitású villanyautók pedig egyre versenyképesebbek lehetnek kényelemben és használhatóságban a klasszikus technikával.
A korábbi Teslák szabványos lítium-ion cellái (18650, 2170) után a cég most áttér egy immár teljes egészében saját fejlesztésű akkura, amely a 4680-as jelzést kapta (46x80mm-e mérete miatt). Az új akkudizájn állítólag mintegy 14%-os gyártási költség-csökkenésre ad lehetőséget és 16%-kal nagyobb energiasűrűséget biztosít, mint a korábbi cellák. (Elhangzott az is, hogy az új akkucella ötszörös kapacitást és hatszoros teljesítményt produkál, de mivel jóval nagyobb is a régebbi akkuknál, ez önmagában nem jelent semmit.)
A Tesla tovább fejleszti akkugyártói kapacitását. A tervek szerint 2022-ben 100 GWH, 2030-van 3 TWh (terawattóra) kapacitás legyártására lesznek képesek évente. A gyártás felfuttatásához az alapanyag-ellátás egy részét is saját kézbe veszik: lítiumbányát vásárolnak Nevadában.
Az akkumulátortechnológiát illetően is elhangzottak kutatási, fejlesztési tervek. Úgy tűnik, a Tesla egyelőre a jelenlegi lítium-akkuk kémiájának finomabb módosításaival tervez, a villanyautó-ipart több más gyártó szerinti is forradalmasító szilárdtest-akkumulátorokról most nem esett szó.
A gyártási költségek és a Tesla modellek tömegét is csökkentő új technikai megoldás, hogy az akkumulátor-csomagok az autók szerkezetének, teherviselő vázának részévé válnak. A jelenlegi Teslákban az akku egy kivehető egységet képez, amelyek egyszerűen ki lehet szerelni a kocsiból. Ennek történelmi oka, hogy a cég eredetileg még az akkucsere lehetőségét is beletervezte autóiba, mint a leggyorsabb "újratölthetőségi" lehetőséget, na és persze az elektromos autógyártás felfutásának hajnalán még nem lehetett tudni, meddig bírják az akkuk, nem kell-e őket cserélni az autó élettartama során.
Most úgy néz ki, egy akkucsomag képes kiszolgálni a villanyautókat életük végéig, így nincs igazán ok arra, hogy egy tömegben ki lehessen emelni az áramforrást a kocsiból. Ha viszont az akkupakk a szerkezet integráns része, a kocsi könnyebb és olcsóbb lehet. A Tesla 10%-os tömegcsökkentési lehetőséget lát az új szemléletű gyártásban, ami egy villanyautónál mázsás nagyságrend.
Forradalmi változásokat nem láttunk-hallottunk a Tesla bemutatóján, de a felvázolt fejlesztési tervek, folyamatok a cég stabil, jól tervezhető, folyamatos fejlődését ígérik.
(Borítókép: Maja Hitij / Getty Images)