 
                                            A hiperszonikus repülés esetén legalább az ötszörös hangsebességet el kell érni, és bár már akadtak eszközeink, melyek elérték, sőt akár meg is haladták ezt, széleskörű kereskedelmi alkalmazásról nem beszélhetünk, már csak azért sem, mert a Concorde 2003-as nyugdíjazásával még a szuperszonikus járatokat is hosszú időre elengedte az emberiség. (Egyébként júniusban a United Airlines rendelt 15 szuperszonikus gépet a Boom Supersonic vállalattól – ezekkel 2029-től szállíthatják az utasokat.) A szuperszonikus repülés komoly technológiai kihívás, és a hiperszonikus repülés még inkább az, aminek oka, hogy az előbbi sebességnél a hőátadás a repülő tárgy és a közeg között még elhanyagolható, ám ez már nem igaz a Mach 5 feletti utazásnál. Vagyis a hiperszonikus repülés esetén nem csak a megfelelő tolóerő biztosítása a probléma, de az is, hogy mihez kezdjünk a túlmelegedéssel. A nehézségeket fokozandó pedig a manőverezésre sincs túl sok tér a hűtés kapcsán, hiszen tekintettel kell lenni a gép súlyára.
A túlmelegedés problémájának orvoslására évtizedeken át olyan hajtóanyagot próbáltak kifejleszteni a kutatók, amely egyben hűtőanyagként is funkcionálhatna. A dolog csak úgy működhet, amennyiben ezekben az anyagokban rendkívül hatékony a hőátadás, amit a kémiai folyamatokat serkentő katalizátorokkal lehetne elérni. Az ausztrál RMIT Egyetem kutató pedig épp egy ilyen katalizátort dolgoztak ki: egy 3D-nyomtatott fémötvözetet, amit szintetikus zeolitokkal vontak be. A 3D nyomtatás által ugyanis sikerülhet kidolgozni azt a formát, amely a leghatékonyabb módon képes az üzemanyag elégetésében, valamint a hűtési folyamatban.
A kutatók többféle struktúrát is kipróbáltak, és labor-körülmények közt vetették ezeket alá azoknak az extrém nyomás- és hőmérsékleti viszonyoknak, melyek a hiperszonikus repülés közben fellépnek. A gyakorlatban a működés úgy festett, hogy a felmelegedő fém a felesleges hőt átadta a zeolitoknak, és az egész rendszer „miniatűr kémiai reaktorként” kezdett működni. A kutatók szerint pedig ez a módszer, tehát hogy az üzemanyagot használják hűtésre, egyike a legígéretesebb kísérleti megoldásoknak a szóban forgó problémára. A kutatóknak még ki kell dolgozniuk az ötvözetek pontos arányait, amellyel a lehető legjobb teljesítmény érhető el, de ha ez megtörténik, a megoldás nem csak a hiperszonikus repülés esetén lesz bevethető, de minden olyan ipari folyamat esetén, ahol a túlmelegedés eddig kihívást jelentett. Sőt a tudósok azzal is kísérleteznek a katalizátorok kapcsán, hogy ezek elnyeljék a járművekben keletkező szennyező anyagokat, illetve otthoni készülékekben akár légtisztításra is lehetne ezeket használni.
Forrás: Euronews, Interesting Engineering, Wikipedia
(Kép: Flickr/Les Chatfield)
 
         Panamera E-Hybridek
                    A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Panamera E-Hybridek
                    A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Elektromos Macan
                    A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Elektromos Macan
                    A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Taycan modellek
                    A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Taycan modellek
                    A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Panamera Sport Turismo E-Hybridek
                    Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Panamera Sport Turismo E-Hybridek
                    Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR