A 2018-ban alapított Hermeus cég célja, hogy létrehozza azt a hiperszonikus gépet, amely nem csak a sebességével, hanem a felépítésével is újat tud mutatni akár a kereskedelmi, akár a hadászati célú felhasználás terén, a Quarterhorse ugyanis újrafelhasználható részekből áll majd és speciális, kombinált motorral fog működni, valamint első verziója automatizált módon, vezető nélkül teszi meg a próbautakat. Az előbbi jellemző, értelemszerűen a költségek lefaragásában segíthet, az automatizálásra pedig azért lesz szükség, mert, a cég műveleti igazgatójának, Skyler Shufordnak elmondása szerint, az első repülés így gyorsabban kivitelezhető és kevesebb kockázatot tartogat a jövőbeli pilóták számára.
“Our first aircraft Quarterhorse will be unpiloted — it’s the 21st century, we shouldn’t be risking life on experimental aircraft.” - @skyshuford COO
4/5 pic.twitter.com/VQ1l4ospyJ— Hermeus (@hermeuscorp) August 5, 2021
A prototípus még nem készült el, de a gép megépítése már nem csak ígéret, mivel az Egyesült Államok Légiereje, több más magánbefektetővel együtt jelentős összeget invesztált a cégbe (a Légierő 60 millió dollárral szállt be), amely így sikeresen összegyűjtötte a szükséges kezdőtőkét és belekezdhet a fejlesztésekbe, amelynek menetét előre megszabták: eszerint az első három, vezető nélküli gépet meg kell építeniük három év alatt, emellett a teljes méretű, újrafelhasználható meghajtási rendszert is be kell mutatni és a hasznos teherre vonatkozó útmutatót is biztosítaniuk kell hozzá a jövőbeli hiperszonikus tesztekhez - írja a Flight Global.
A Quarterhorse, noha építését részben a Légierő pénzeli, mégsem kifejezetten militáns célú repülőgépnek készül, a kereskedelmi felhasználás is terítéken van, 2020-ban még arra is szerződést kötöttek a Légierővel, hogy ők fogják létrehozni az elnöki flotta járműveit, amelyek így nem csak szuperszonikus, hanem egyből hiperszonikus sebességgel repülnének. A Hermeus a NASA-val is együttműködik a technológia fejlesztésében, a márciusi Space Act Agreement értelmében többek között az öt Mach feletti sebességet biztosító meghajtás teljesítményét, hőkezelését, és a kabin rendszer kialakítását is elemezni fogják, majd az adatokat megosztják egymással.
A NASA-nak már voltak korábbi kísérletei a hiperszonikus repülőgépek építésének terén, 1959 június 8-án repült először a 6,7 Mach végsebességre képes X-15, melyet első útján Scott Crossfield vezetett és utolsó tesztjére 1968 október 24-én került sor, majd 2004 november 16-án már 9,6 Mach-ra gyorsult a pilóta nélküli X-43A, amely világrekordot döntött az úgynevezett air-breathing (levegő beszívásos technikával működő) repülőgépek sebességét illetően.
Ez a két hiperszonikus repülőgép azonban a Hermeus által alkalmazott technológiától eltérő módon működött.
A cég ugyanis a megfelelő gyorsulás elérését nem szállító repülőgépek segítségével tervezi megvalósítani, hanem kombinált motorrendszerrel, amely egy normál turbóventilátoros és egy tolósugaras hajtóművet is tartalmaz, így a kifutópályáról való indulás után, a megfelelő magasság elérésekor a gép az addig elért sebesség sokszorosára tud majd gyorsulni. A GE J85 motort a General Electric J85 motorjáról mintázták és 2020-ban már tesztelték is, de a jövőben részben újrafelhasználható egységekből fog állni a költségek csökkentése érdekében.
A Quarterhorse, melyet a cég atlantai gyárában építenek majd fel, előreláthatólag valamikor 2022 végén száll fel először és a motor tesztelését Mach 3 és Mach 5 sebesség között fogja végezni, majd 2025-ben a teherszállítási próbára is sor kerülhet. Először a Légierő céljainak megfelelő kialakítást vetik majd próba alá, később pedig a kereskedelmi, utasszállító funkciót is, ezzel a Hermeus a kettős felhasználású hiperszonikus technológia piacát szeretné meghódítani és egyben a világ leggyorsabb, újrafelhasználható hiperszonikus repülőgépét megépíteni.
(Fotó: Hermeus, NASA )
További cikkek a témában:
Megmutatták a szuperszonikus gépet, ami az amerikai elnöki Boeinget fogja leváltani
Az amerikai légierő tavaly szeptemberben döntött arról, hogy az amerikai elnököt és alelnököt szállító Boeing 747-est a hangsebességnél gyorsabb gépekre cserélik, ennek jegyében pedig az elnöki légiközlekedési igazgatóság három céggel is szerződést kötött.
Sikeres tesztrepülésen van túl a KLM forradalmi repülőgép-projektjének modellje
A Flying V bebizonyította, hogy tud repülni. Innentől kezdve a megépítése már csak évek és dollármilliók kérdése.
Készül a csendes X-59 szuperszonikus repülő, ami megalapozhatja a hangsebesség feletti közlekedés jövőjét
A Lockheed Martin Skunk Works divíziója már építi a gépet, ami hangrobbanás helyett csak egy halk puffanást eredményez: ez, a tervek szerint, alig lesz hangosabb egy porszívó zajánál.