Szinte pontosan egy éve Mark Zuckerberg bejelentette, hogy a politikusokat hagyni kell hazudni. Ahogyan akkor írtuk, a Facebook alapítója és vezérigazgatója szerint nem kell ellenőrizni a politikai hirdetéseket, hiszen egy ilyen közszereplőről az is fontos információ a potenciális választói számára, hogy mit is hazudik pontosan. Mindezt annak ellenére gondolta így a világ legmeghatározóbb közösségi média vállalata, hogy a versenytársai már akkor, tavaly ősszel komoly szigorításokat jelentettek be.
A Google a 2016-os választások után hírhedtté vált mikrotargetálással számolt le: hogy a választási hirdetésekben ne lehessen mást mondani a különböző apró választói csoportoknak, ezért csak a kor, a nem és az irányítószám alapján engedik személyre szabni a választási üzeneteket.
A Twitter még bátrabbat lépett, egyszerűen betiltották a politikai reklámokat.
Idén aztán a Facebook is mintha megérezte volna, hogy talán nem lenne szerencsés, ha megint a platformjuk használatán és kihasználásán múlna a bolygó legfontosabb demokratikus választása. Nyáron elkezdték megjelölni az oldalon terjedő álhíreket, a napokban pedig egy őrült és veszélyes összeesküvés-elméletet kitiltását jelentették be. A Gizmodo most arról számolt be, hogy a választások utánra még drasztikusabb lépésre szánták el magukat:
urnazárás után nem közölhetnek hirdetéseket a politikusok.
A cikk emlékeztet rá, hogy idén eddig tízszer annyian szavaztak levélben, mint négy éve ilyenkor. Az elnök folyamatosan azt a látszatot kelti, hogy széleskörű csalásokra lehet számítani emiatt - amiről az általa irányított FBI vezetője is kijelentette, hogy nem igaz. Trump még arra is biztatta a szavazóit, hogy személyesen is menjenek el szavazni, miután levélben leadták a voksukat - ami 28 államban bűncselekmény. Mindezek fényében érthető, hogy káoszra számítanak Zuckerbergék. Állításuk szerint eddig is már több mint 150 millió poszt mellett helyeztek el figyelmeztetéseket és több mint hatmilliárd kamuprofilt töröltek.
Több tízmillió amerikait irányítottak az oldalon a hiteles választási információkat közlő aloldalukra. Mesterséges intelligencia megoldásokkal, moderátorokkal és a felhasználóik segítségével szeretnék addig is, amennyire lehet, tisztán tartani a platformot. Külön rendszerekkel figyelnek majd minden olyan tartalmat, ami hirtelen rendkívül népszerű, virális lesz. Hogy ez elég lesz-e arra, hogy ne befolyásolják visszafordíthatatlanul a választásokat, illetve hogy elhiggyék nekik a szavazók, hogy a megfelelő elvek mentén, a megfelelő megoldásokkal dolgoztak a választások tisztaságáért, az nem órákkal, hanem hónapokkal urnazárás után fog csak kiderülni. Ahogy rossz esetben a választás végeredménye is.
(Fotó: Ulrike Leone, Sam Sander Williams, Tibor Janosi Mozes/Piaxabay)