Sheryl Sandberg, a Facebook ügyvezető igazgatója szerint a Capitolium elleni merénylet fő szervezőeszköze nem a Facebook volt, hanem mindazon internetes szolgáltatások, amelyek nem rendelkeznek a legnagyobb közösségi oldaléhoz hasonló eszköztárral, szabályzattal és átláthatósággal. Sandberg a Reuters Next konferencián beszélt arról, hogy szerintük mostanáig hatékonyan felléptek a QAnon, a Proud Boys és a Stop the Steal csoportok ellen, az összes erőszakos tartalom eltávolítására azonban nincs kapacitásuk.
A Business Insider által megkérdezett szakértők nem osztják az ügyvezető igazgató véleményét: szerintük az elkövetők a szervezési feladatokra elsősorban a Facebookot, a Twittert és a Parlert használták, álhírterjesztésre és uszításra pedig a Twittert, a Facebookot és a YouTube-ot. Chris Sacca, az Instagram befektetője, valamint Roger McNamee, a Google befektetője is keményen bírálta a Facebookot, amiért hagyta így elfajulni a dolgokat, és tétlenül nézte, miközben élő közvetítésben terjedt a gyűlöletbeszéd a közösségi médiában.
"Vér tapadt a kezedhez @jack és Zuck. Az erőszakra ösztönzés nem szólásszabadság. Ha ezen cégeknél dolgoztok, ez a ti bűnötök is. Tegyetek hát végre valamit, és állítsátok le!”
– írta a Twitteren Sacca a Twitter és a Facebook vezetőinek. A Capitolium ostroma utáni napon a Facebook határozatlan időre felfüggesztette Donald Trump leköszönő elnök fiókjait a Facebookon és az Instagramon, majd Mark Zuckerberg nem sokkal később posztban tudatta, hogy ez így is marad legalább két hétig, Joe Biden január huszadikai beiktatásáig. A Google, az Apple és az Amazon lecsapott a Trump hívek körében népszerű Parler közösségi oldalra, azzal az indokkal, hogy a platform semmit sem tesz az erőszakra buzdító tartalmak terjesztésének megelőzése érdekében. Elsőként a Google anyavállalata, az Alphabet jelentette be, hogy nem ad többé hozzáférést felhasználóinak a Parler-hez, az Amazon pedig a közbiztonság rendkívül valós kockázatára hivatkozott, és gyakorlatilag teljesen elérhetetlenné tette az oldalt. John Matze, a Parler vezérigazgatója arról posztolt a tagoknak, hogy új szolgáltató hiányában az eredetileg egy hétre tervezettnél hosszabb időre hibernálja az alternatív közösségi oldalt.
Némi kutakodás után az ember érdekes információkra bukkanhat, esetünkben arra a két jelentésre, amiben az amerikai szenátus kétpárti hírszerzési bizottsága mélyrehatóan kielemezte a 2016-os elnökválasztás alatt a közösségi médiában folytatott orosz félrevezető kampányok tanulságait. A szükséges adatokat a Facebook, a Google és a Twitter a szenátus felszólítására adta át a törvényhozóknak és az általuk felbérelt elemzőcégeknek – írja a Washington Post.
A vizsgálatban több mint tízmillió Twitter-, száztizenhatezer Instagram-, hatvanegyezer Facebook-posztot és ezer videót elemeztek, melyek közül mindegyik az orosz kormányhoz köthető trollgyárhoz, az Internet Research Agencyhez (IRA) köthető. A jelentések szerint eleinte a Facebook és a Twitter jelentette az elsődleges platformot a trolloknak, ám ahogy elkezdődtek az ellenük zajló vizsgálatok, úgy vándoroltak át fokozatosan az Instagramra. Emellett természetesen kiaknázták az internet adta lehetőségek széles tárházát: a Google+, a Tumblr és a Pinterest mellett a Yahoo- és a Gmail-fiókokat is álhírekkel spammelték.
A New Knowledge nevű, az online dezinformáció terjedésének követésével foglalkozó cég készítette dokumentumból megtudhatjuk, miért jelent többet az az IRA tevékenysége a szimpla online hangulatkeltésnél. Bevett gyakorlat volt például az érzelmi zsarolás: az Army of Jesus nevű weblap célpontja a keresztény amerikaiak voltak, ahol többek között
ingyenes tanácsadást ígértek a szexfüggőségben szenvedőknek, akik pedig éltek a lehetőséggel, azokat később legféltettebb titkaikkal zsarolták.
A tüntetésekre való felbujtás alkalmazásáról már korábban is volt szó, de a jelentés konkrét példákat is tartalmaz: egyszer rávettek egy floridai férfit egy ketrec megépítésére, amit aztán elvitettek vele egy nyilvános eseményre, hogy követelje Hillary Clinton bebörtönzését. Az IRA egyik legfőbb technikája az amerikai mainstream médiába vetett hitbomlasztás volt, miközben a Wikileaks-féle kezdeményezések erényeit hirdették. A szivárogtató oldalt és alapítóját, Julian Assange-ot szabadságharcosként éltető posztok 2016. október negyedikétől lepték el az IRA felületeit, a Wikileaks pedig három nappal később publikálta a Clinton-kampányért felelős John Podesta feltört e-mailjeit. Mivel a levelek kiszivárogtatását már korábban az orosz katonai hírszerzéshez (GRU) kötötték, a New Knowledge szerint a jelek arra utalnak, hogy az IRA feladata a Wikileaks hitelessé tétele lehetett, a jobb- és a baloldali szavazók körében is.
Amellett viszont, hogy kiálltak Donald Trump és Clinton ellen hergelték a népet, célzottan próbálták megosztani a Trump-ellenes szavazókat például azzal, hogy az esélytelenebbnek tartott demokrata jelölttel, Bernie Sandersszel és a Zöld Párt színeiben induló Jill Steinnal való szimpatizálásra buzdították a polgárokat. Még a választás előtti utolsó napokban is nyílt titoknak számított az IRA taktikája: a feketéket célzó oldalakon a szavazástól való elállásra biztattak, a republikánus közönségre szabott oldalakon a szavazási csalás lehetőségével riogattak, és azt hirdették, hogy ha a demokraták "elcsalják" a választást, akkor az erőszaktól sem riadhatnak vissza. A @racist_paul nevű Twitter-fiókon keresztül például zsidó újságírókat és más, valódi felhasználókat zaklatott az IRA a szavazás reggelén olyan üzenetekkel, hogy Trump „már melegíti a kemencéjüket”.
Az IRA trolljai legnagyobb sikerét kétségkívül Facebookos tevékenységük jelentette, ahol százhuszonhatmillió embert elértek, a húsz legnépszerűbb weboldalon, egyebek mellett a Being Patrioticon, a Heart of Texason és a Blacktivisten. Ez összesen harminckilencmillió lájkot, harmincegymillió megosztást és csaknem öt és fél millió reakciót jelentett nekik. Bár az Instagramon csak húszmillió felhasználót sikerült megszólítaniuk, de a vizsgált három év alatt ez is száznyolcvanötmillió kedvelést és négymillió kommentet hozott a konyhára. A Twitteren volt a legnagyobb szóródás, itt a 10,4 millió tweetet (ebből körülbelül hatmillió saját tartalom) háromezer-nyolcszáznegyvenegy fiókon keresztül öntötték a népre, miközben nagyjából hetvenhárommillió reakciót gyűjtöttek. A szerzők ennek kapcsán kifejtik a jelentésben, hogy „a közösségi média a kollektív sérelmek megosztásának és a civil szerepvállalásnak természetes infrastruktúrájából
ravasz politikai tanácsadók által manipulált, a társadalom irányítását célzó technológiai eszköz lett, ami demokráciákban és diktatúrákban egyaránt a politikusok rendelkezésére áll."
És hogy miért ítélik el a kutatók a teches vállalatokat? Mindenekelőtt mert azok eleinte nem ismerték el, hogy hibáztak, pedig a célzott adatgyűjtésekből pontosan erre lehetett következtetni: a hirdetések vásárlásakor ügyfeleik rubelben fizettek, orosz telefonszámokat adtak meg kapcsolattartásra, sőt, még a digitális aláírásból is vissza lehetett fejteni az IRA központjába vezető domaineket. Akit érdekel, itt megnézheti az amerikai szenátus kétpárti hírszerzési bizottságának archívumát, ahol több mint háromezer-ötszáz, az IRA által közzétett uszító Facebook hirdetést tárolnak.
(Fotó: Getty Images Hungary, Yonder-ai.com, Pbs.org)