A fekete lyukakban talán ősi, összeomlott univerzumok lehetnek

2021 / 01 / 08 / Justin Viktor
A fekete lyukakban talán ősi, összeomlott univerzumok lehetnek
Egy új elmélet szerint olyan apró ősi fekete lyukak alkothatják a sötét anyagot, melyek a világegyetem keletkezésének idején jöttek létre, és apró, összeomlott univerzumokat tartalmazhatnak.

Apró fekete lyukak

Az elmélet a kozmosz több jelentős rejtélyét érinti, meglehetősen spekulatív módon. A legvitatottabb része az a kutatás, mely a Physical Review Letters folyóiratban jelent meg októberben. E szerint a mi saját világegyetemünk pusztán apró fekete lyuknak tűnhet egy külső megfigyelő számára.

A tudósok már régóta igyekeznek megtalálni a sötét anyagot, ezt a láthatatlan és egyelőre érzékelhetetlen szubsztanciát, ami az univerzum tömegének legnagyobb részét alkotva egyben tartja a galaxisokat. A sötét anyag a különböző elméletek szerint állhat még fel nem fedezett részecskékből, létrejöhet plazma forralásával, de az is lehetséges, hogy egyáltalán nem létezik. A tanulmány szerint ezekben az ősi fekete lyukakban ott lapulhat az univerzumban található összes sötét anyag.

Fizikusok szerint az univerzum tele van a rejtélyes „kvintesszenciával” "Visszatértünk egy olyan helyzetbe, amikor semmilyen elképzelésünk sincs arról, hogy hogyan fog véget érni az Univerzum" - állította Sean Carroll elméleti fizikus a Nature hasábjain. Egy nemzetközi tudóscsoport szerint ugyanakkor az Univerzum gyorsuló tágulását egy „kvintesszenciának” nevezett rejtélyes anyag okozhatja, amely áthatja a kozmoszt.

Sötét anyag

Alexander Kusenko a kaliforniai egyetem asztrofizikusa és a tanulmány vezető szerzője elmondta: "Még mindig nem tudjuk, miből áll a sötét anyag, de tudjuk, hogy fekete lyukak léteznek. Lehetséges tehát, hogy a sötét anyag olyan fekete lyukakból áll, melyek még a csillagok és galaxisok kialakulása előtt jöttek létre.”

Ezek az ősi fekete lyukak világegyetemünk legkorábbi napjaiban alakulhattak ki, amikor az még rendkívül sűrű és állandóan áramló állapotban volt.

Kusenko szerint, a belsejükben apró, anyag nélküli univerzumok lehetnek, amelyek fejlődésnek indultak, de nem tudtak kialakulni, miközben saját univerzumunk gyorsan tágult.

(Forrás: Motherboard Kép: Unsplash)

Lehet, hogy már 20 éve tudjuk, hogy nincs is sötét anyag, csak senki nem vette észre? A sötét anyag az egyik legrejtélyesebb, mindenütt jelenlévő anyag az Univerzumban. A hagyományos anyag csak a kiszámolt teljes tömeg egyhatodát teszik ki, a fennmaradó öthatod sötét anyag lehet. Ha létezik egyáltalán. Mert lehet, hogy van ott még hagyományos anyag is, csak rossz helyen kerestük.

Lehetséges, hogy megtalálták a részecskét, ami választ adhat a sötét anyag mibenlétére A részecskefizika már 1977-ben megjósolta az axion létezését, most pedig lehet, hogy egy olasz laboratórium kutatói meg is találták.

Elméletileg létrehozható egy fekete lyuk keltette mágneses mező itt a Földön Egy új kutatás eredményei szerint a Földön is képesek lehetünk olyan erős mágneses mezőket létrehozni, melyeket eddig csak a fekete lyukaknál vagy neutroncsillagoknál észleltünk. Ezek szinte elképzelhetetlenül hatalmas erejű mágneses mezők lennének.