 
                                            A Lausanne-i Egyetem tudósai jöttek rá, hogy a patakok és folyók (a folyó vizek) éjszakánként átlagosan 27 százalékkal több szén-dioxidot adnak le a légkörnek, mint nappal. Az eredmények természetesen a globális szén-körforgás számításaira is komoly hatással lesznek, mivel eddig mindenki a nappali kibocsátási értékekkel számolt.
Azért számolt mindenki a nappali értékekkel, mert minden eddigi mérést is nappal végeztek el. Így a mért értékekkel végzett számítások hamis eredményeket adtak arra nézve, hogy a folyóvizek milyen mértékben vesznek részt a globális szén-körforgásban. A hibára a Lausanne-i Műszaki Egyetem (ETH Lausanne) folyami ökoszisztémákat kutató laborjának (SBER) szakértő csapata jött rá.
A tudósok ráadásul jellemzően reggel 8 és 16 óra között, kézzel vettek vízmintákat a folyókból. Amikor összevetették az eddigi eredményeket az automatizált szenzorok által folyamatosan gyűjtött adatokkal, kiderült, hogy a szén-dioxid-kibocsátás ennek az időszaknak csak a 10 százalékában érte el a csúcsértékét.
A folyóvizek kibocsátását sokáig lebecsülték, pedig azok nagy mennyiségben tartalmaznak olyan szárazföldi szerves szenet, mely lebomlik bennük szén-dioxidot is termelve. A folyóvíz hálózatok összetettek és keresztül-kasul behálózzák a kontinenseket, megnehezítve a légkörbe jutó szén-dioxidra vonatkozó becsléseket.
A globális szénciklus avagy körforgás az a biogeokémiai ciklus, melynek során a szén kicserélődik a földi bioszféra, a talajtakaró, a kőzettakaró, a vízkészlet és a légkör között. A szén a biológiai vegyületek fő alkotóeleme, valamint számos ásványi anyag, például a mészkő fő alkotóeleme. A nitrogén és a víz körforgása mellett a szén körforgása olyan eseménysorból áll, melynek elemei kulcsfontosságúak ahhoz, hogy a Föld képes legyen fenntartani az életet. 
Globális szénciklus
Az kutatás szerint éjszakai növekedés okai közül "A legfontosabb a fotoszintézissel van összefüggésben. A folyókban és patakokban termelődő szén-dioxid nagy részét napközben elnyeli a fotoszintézis, ezáltal csökken a légkörbe kerülő rész" - írta Lluis Gomez-Genert, a SBER kutatója. Az ETH Lausanne kutatása során a trópusi erdőkben és az Északi-sarki tundrán is végeztek méréseket, számos különféle folyóban és patakban. A kutatást összefoglaló tanulmány a Nature Geosciences-ben jelent meg.
(Forrás: EPFL, Wikipédia Kép: Unsplash)
 
         Panamera Sport Turismo E-Hybridek
                    Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Panamera Sport Turismo E-Hybridek
                    Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Taycan modellek
                    A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Taycan modellek
                    A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Panamera E-Hybridek
                    A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Panamera E-Hybridek
                    A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Elektromos Macan
                    A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Elektromos Macan
                    A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR