Az Ars Technicán olvasható cikk szerint a teszt nem volt túl bonyolult: a sofőröknek az volt a feladatuk, hogy bekapcsolják az ülésfűtést, emeljenek két fokot a hőmérsékleten, beindítsák a szélvédő fűtését, kapcsolják be a rádiót és állítsák a svéd egyes csatornára, indítsák újra az utazás hosszát mérő számlálót, illetve vegyék a leghalványabbra a műszerfal kivilágítását, végül kapcsolják ki a középső kijelzőt. Az autó mindeközben száztíz km/h sebességgel haladt, így az a modell teljesített a legjobban, amely a legrövidebb utat tette meg, mire a sofőr végzett a feladatával.
A győztes egy tizenhét éves Volvo V70 lett.
A Vi Bilägare újságírói ugyanis a tizenegy modern autó mellett egy érintőképernyők nélküli modellt is beneveztek a versenybe. A második helyezettek szinte holtversenyben a Dacia Sandero és a Volvo C40 lettek, míg a legrosszabbul a BMW iX és az MG Marvel R teljesítettek. Mindez időben kifejezve azt jelenti, hogy a V70-nél elég volt tíz másodperc a négy feladatra, míg a Dacinál ez már tizennégy, a BMW-nél harminc, a kínai elektromos autónál negyvenöt másodperc volt. A részletes eredményeket a Vi Bilägare oldalán, angolul lehet átfutni. Természetesen egy tulajdonos, ahogy megszokja az autóját, javíthat ezeken az időkön, de a tesztsofőrök elméletileg elég időt kaptak, hogy felkészüljenek a feladatra, nem akkor látták először az autó műszerfalát és menürendszerét. Emellett a hangvezérlő megoldásokat sem használták a teszt során, mert azok az újságírók szerint nem működnek még elég megbízhatóan. Az eredményeket elsősorban az befolyásolta, hogy mennyire bonyolultak a tervezők által kitalált folyamatok - érdekes például, hogy a Teslában gyakorlatilag nincsenek fizikai gombok, mégis jobban teljesített, mint a gombokkal is rendelkező BMW.
Egy ilyen kutatás, ha nem is tökéletes, de sokat segíthet abban, hogy vélemények és érzések helyett tények alapján tervezhessenek az autógyártók, illetve válogathassanak a vásárlók. Az amerikai haditengerészet korábban egy baleset után úgy nyilatkozott, hogy a nagyobb biztonság érdekében gombokra cseréli az érintőpaneleket, ezzel szemben az új Tesla S-ben még a tolatást is egy képernyőn kell bekapcsolnunk, ha nem működne automatikusan.
(Borítókép: Randy Tarampi/Unsplash)