Soha nem látott műszerfallal érkezik az elektromos Mercedes S-osztály

2021 / 01 / 08 / Bobák Áron
Soha nem látott műszerfallal érkezik az elektromos Mercedes S-osztály
A Mercedes-Benz várhatóan még az idén lerántja a leplet a régóta várt EQS elektromos luxusszedánjáról, ami a Tesla Model S és a Porsche Taycan közvetlen riválisa lesz. Ennek első lépéseként bemutatták az autó műszerfalát, amin egyáltalán nincsenek gombok.

Az autógyártók az elmúlt években egyre bátrabban kísérleteznek azzal, hogy leváltsák az autókban található, hagyományos műszerfalat. Az újabb luxusautókban már alapvetőnek számít, hogy valamilyen érintőképernyőt biztosan találunk a sofőr közelében, az elmúlt években pedig többen már egészen kiterjedt érintésérzékeny felületeket vizionáltak, elég akár csak a tavalyi CES-en bemutatott Sony Vision S-re, akár a Samsung Digital Cockpit elképzelésére gondolni. A Mercedes most mindezt a gyakorlatba is átülteti, hiszen az idén érkező elektromos S-osztály, vagyis az EQS lesz az első, ami megkapja a Hyperscreen névre keresztelt műszerfalat, ami egy egybefüggő, az egész autón végighúzódó kijelző lesz.

A Hyperscreen valójában több kijelzőt olvaszt egybe, hiszen magába foglalja mind a sofőr előtt található hagyományos műszerfalat, mind az infotainment rendszert, és az utas oldalon is találhatunk egy extra kijelzőt, aminek a funkciója egyelőre nem tisztázott. A leírás alapján a Hyperscreent valahogy úgy kell elképzelni, mintha egy hatalmas okostelefont nyomkodnánk, hiszen képes lesz fizikai visszajelzésre is, vagyis érezni fogjuk, hogy hol nyomtuk meg a képernyőt. Az üveg tükröződését dupla borítással csökkentették, a karcállóság érdekében pedig alumínium-szilikátot használnak a gyártásnál.

A Hyperscreen a második generációs MBUX (Mercedes-Benz User Experience) infotainment-rendszer része lesz, ami a kijelző nélkül már az EQS előtt bemutatkozik, hiszen megtalálható lesz a tavaly bemutatott új S-osztály idei modelljeiben is. Az autókra szabott "felhasználói felület" lehetővé teszi többek között, hogy elmentsük a saját beállításainkat, legyen szó ajár az ülés állásáról, akár a világításról, akár a kedvenc rádióadónkról, így az autó mindig a benne ülők igényeihez tud igazodni. A második generációs MBUX-nél ujjlenyomattal, hanggal vagy PIN-kóddal is azonosíthatjuk magunkat, de felárért elérhető lesz olyan változat is, ami arcazonosításra is képes.

A The Verge megjegyzi, hogy a nagy kijelzők akár balesetveszélyesek is lehetnek az autókban. A közlekedésbiztonsággal foglalkozó AAA Founndation például tavaly arra az eredményre jutott, hogy az interaktív információs és infotainment rendszerek növelik a balesetek kockázatát, főleg az idősebbek körében, mivel rákényszerítik a vezetőt, hogy hosszabb időre levegye a szemét az útról. A Mercedes szerint a Hyperscreen esetében ilyen kockázatoktól nem kell tartani, ezért fejlesztették ki a "zero layer" megoldást, aminek használatával állítólag nem kell majd almenükben kutakodnunk az egyes funkciók után, a legfontosabb beállítások egy érintéssel (és hangutasítással) is elérhetőek lesznek.

2021 fordulópont lesz a Mercedesnek

Ola Källenius, a Daimler-csoport igazgatója a december elején rendezett Web Summit konferencián elmondta, hogy az autóik fejlesztésénél rendkívül nagy hangsúlyt fektetnek a szoftveres megoldásokra, az új Mercedeseket már eleve ennek a jegyében tervezik. A német gyártó eddig is számtalan innovatív megoldással állt elő, Németországban például már van olyan reptér, ahol az új S-osztályos Mercedesek automatikusan tudnak parkolni, a 2021-es Maybachban pedig olyan zajszűrő technológiát alkalmaztak, amellyel eddig csak a zajszűrős fejhallgatók rendelkeztek.

Sajjad Khan, a Daimler AG alelnöke hozzátette, hogy az MBQS rendszer nagy előnye, hogy az autó folyamatosan tanulja meg a viselkedésünket, így szoftverfrissítés nélkül is folyamatosan fejlődik, és képes előre jelezni a preferenciáinkat. A gépi tanulás és az MI használatának fontossága az elektromos autóknál különösen felértékelődik majd, hiszen a Mercedes modelljei ezek segítségével egy fejlett energiagazdálkodási rendszerrel rendelkeznek, ami automatikusan optimalizálja az autó fogyasztását, töltését.


Mercedes-Benz Vision EQS, az idén bemutatkozó EQS koncept változata

A Mercedes-Benznek 2021 fordulópont lesz az elektromos autók szempontjából, hiszen a már bemutatott EQC és EQV után idén érezik az EQA, az EQS és a Magyarországon gyártott EQB is, amelyek az A-osztályos, a B-osztályos valamint az S-osztályos Mercik elektromos megfelelői lesznek. Az EQS-ről jelenleg még igen kevés konkrétumot lehet tudni, az eddig kiszivárgott hírek szerint a Tesla Model S és Porsche Taycan közvetlen konkurenciájának szánt luxusszedán 470 lóerős lesz, egy töltéssel 480-700 kilométert tud majd megtenni, az ára pedig valahol 28 és 32 millió forint között indulhat.

(Fotó: Mercedes-Benz)

További cikkek a témában:

Egy Mercedes lesz az első Magyarországon gyártott elektromos autó Az EQB gyártása a jövő év végén indul Kecskeméten.

Videón is látható a Mercedes jövőautója, amit úgy terveztek, mintha egy élőlény lenne Az extravagáns jármű még mozgóképen is úgy néz ki, mintha számítógépes animáció lenne.

A Mercedes hidrogénkamionja nem lett szép, viszont csendes és nem füstöl 900 lóerő, 4141 Nm csúcsnyomaték hidrogénből. A sorozatgyártás az évtized második felében indulhat.


Egymillió elektromos töltőállomáshoz nyújt hozzáférést a Bosch
Egymillió elektromos töltőállomáshoz nyújt hozzáférést a Bosch
Egy applikáción keresztül egyszerűbbé válik a töltőállomás-hálózat használata.
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.