Az autógyártók az elmúlt években egyre bátrabban kísérleteznek azzal, hogy leváltsák az autókban található, hagyományos műszerfalat. Az újabb luxusautókban már alapvetőnek számít, hogy valamilyen érintőképernyőt biztosan találunk a sofőr közelében, az elmúlt években pedig többen már egészen kiterjedt érintésérzékeny felületeket vizionáltak, elég akár csak a tavalyi CES-en bemutatott Sony Vision S-re, akár a Samsung Digital Cockpit elképzelésére gondolni. A Mercedes most mindezt a gyakorlatba is átülteti, hiszen az idén érkező elektromos S-osztály, vagyis az EQS lesz az első, ami megkapja a Hyperscreen névre keresztelt műszerfalat, ami egy egybefüggő, az egész autón végighúzódó kijelző lesz.
A Hyperscreen valójában több kijelzőt olvaszt egybe, hiszen magába foglalja mind a sofőr előtt található hagyományos műszerfalat, mind az infotainment rendszert, és az utas oldalon is találhatunk egy extra kijelzőt, aminek a funkciója egyelőre nem tisztázott. A leírás alapján a Hyperscreent valahogy úgy kell elképzelni, mintha egy hatalmas okostelefont nyomkodnánk, hiszen képes lesz fizikai visszajelzésre is, vagyis érezni fogjuk, hogy hol nyomtuk meg a képernyőt. Az üveg tükröződését dupla borítással csökkentették, a karcállóság érdekében pedig alumínium-szilikátot használnak a gyártásnál.
A Hyperscreen a második generációs MBUX (Mercedes-Benz User Experience) infotainment-rendszer része lesz, ami a kijelző nélkül már az EQS előtt bemutatkozik, hiszen megtalálható lesz a tavaly bemutatott új S-osztály idei modelljeiben is. Az autókra szabott "felhasználói felület" lehetővé teszi többek között, hogy elmentsük a saját beállításainkat, legyen szó ajár az ülés állásáról, akár a világításról, akár a kedvenc rádióadónkról, így az autó mindig a benne ülők igényeihez tud igazodni. A második generációs MBUX-nél ujjlenyomattal, hanggal vagy PIN-kóddal is azonosíthatjuk magunkat, de felárért elérhető lesz olyan változat is, ami arcazonosításra is képes.
A The Verge megjegyzi, hogy a nagy kijelzők akár balesetveszélyesek is lehetnek az autókban. A közlekedésbiztonsággal foglalkozó AAA Founndation például tavaly arra az eredményre jutott, hogy az interaktív információs és infotainment rendszerek növelik a balesetek kockázatát, főleg az idősebbek körében, mivel rákényszerítik a vezetőt, hogy hosszabb időre levegye a szemét az útról. A Mercedes szerint a Hyperscreen esetében ilyen kockázatoktól nem kell tartani, ezért fejlesztették ki a "zero layer" megoldást, aminek használatával állítólag nem kell majd almenükben kutakodnunk az egyes funkciók után, a legfontosabb beállítások egy érintéssel (és hangutasítással) is elérhetőek lesznek.
Ola Källenius, a Daimler-csoport igazgatója a december elején rendezett Web Summit konferencián elmondta, hogy az autóik fejlesztésénél rendkívül nagy hangsúlyt fektetnek a szoftveres megoldásokra, az új Mercedeseket már eleve ennek a jegyében tervezik. A német gyártó eddig is számtalan innovatív megoldással állt elő, Németországban például már van olyan reptér, ahol az új S-osztályos Mercedesek automatikusan tudnak parkolni, a 2021-es Maybachban pedig olyan zajszűrő technológiát alkalmaztak, amellyel eddig csak a zajszűrős fejhallgatók rendelkeztek.
Sajjad Khan, a Daimler AG alelnöke hozzátette, hogy az MBQS rendszer nagy előnye, hogy az autó folyamatosan tanulja meg a viselkedésünket, így szoftverfrissítés nélkül is folyamatosan fejlődik, és képes előre jelezni a preferenciáinkat. A gépi tanulás és az MI használatának fontossága az elektromos autóknál különösen felértékelődik majd, hiszen a Mercedes modelljei ezek segítségével egy fejlett energiagazdálkodási rendszerrel rendelkeznek, ami automatikusan optimalizálja az autó fogyasztását, töltését.
A Mercedes-Benznek 2021 fordulópont lesz az elektromos autók szempontjából, hiszen a már bemutatott EQC és EQV után idén érezik az EQA, az EQS és a Magyarországon gyártott EQB is, amelyek az A-osztályos, a B-osztályos valamint az S-osztályos Mercik elektromos megfelelői lesznek. Az EQS-ről jelenleg még igen kevés konkrétumot lehet tudni, az eddig kiszivárgott hírek szerint a Tesla Model S és Porsche Taycan közvetlen konkurenciájának szánt luxusszedán 470 lóerős lesz, egy töltéssel 480-700 kilométert tud majd megtenni, az ára pedig valahol 28 és 32 millió forint között indulhat.
(Fotó: Mercedes-Benz)