A hirdetők már az álmainkban is reklámokat helyeznének el

2021 / 06 / 14 / Bobák Áron
A hirdetők már az álmainkban is reklámokat helyeznének el
Múlt héten negyven álomkutató szakember tett közzé egy nyílt levelet, amelyben az álmok kereskedelmi célú befolyásolásának a szabályozására szólították fel a döntéshozókat. A többek között Elizabeth Warrennek is eljuttatott levél apropóját az adta, hogy az azt aláíró kutatók szerint aggasztó trend látszik kibontakozni, ugyanis egyre több cég kísérletezik olyan technikákkal, amelyek alkalmasak lehetnek arra, hogy az emberek álmait akár a tudtuk nélkül befolyásolják.

"Az álomkeltő reklám nem egy szórakoztató trükk, hanem egy ingoványos talaj, amelynek valódi következményei vannak" - szól a levél, aminek szerzői azt is leszögezik, hogy az álmaink nem válhatnak a céges hirdetők játszóterévé. Márpedig a levél aláírói szerint erre egészen jó esély mutatkozik: Adam Haar, a szöveg egyik társszerzője arról számolt be, hogy az elmúlt két évben a Microsoft mellett két légitársaság is megkereste azzal kapcsolatban, hogy segítsen nekik "álomkeltő" projektekben, a levél emellett a Burger Kinget és a Coors és Miller söröket gyártó Molson Coorst is említi, mint olyan cégeket, amelyek kísérleteznek az álmok kereskedelmi célú befolyásolásával.

Utóbbi cég a februárban megrendezett Super Bowl alatt egy reklámot is közzétett, amely éppen egy ilyen kísérletről szólt: a Molson Coors 18 jelentkezőt (köztük 12 fizetett színészt) kért meg, hogy elalvás előtt nézzenek meg egy reklámot, amelyben vízesések és hegyvidéki tájak mellett az italaik is megjelennek, a résztvevők közül pedig öten is arról számoltak be, hogy az álmaikban megjelentek a Molson Coors termékei. A hirdetés elkészítésében Deirdre Barrett, a Harvard álomkutatója nyújtott szakmai segítséget, aki a Science-nek úgy nyilatkozott, hogy szerinte az ilyen hirdetési stratégiák nem túl költséghatékonyak a hagyományos reklámokhoz képest, és keveset tudunk arról, hogy kiváltanak-e bármilyen hatást.

A Molson Coors kísérletében részt vevő emberek még teljesen tudatosan vállalták a részvételt, de a nyílt levél szerzői szerint félő, hogy ez a jövőben megváltozhat. "Nem nehéz elképzelni egy olyan világot, amelyben az okoshangszórók - amelyek ma már 40 millió amerikai hálószobájában találhatók meg - a passzív, tudattalan éjszakai reklámozás eszközeivé válnak, az engedélyünkkel vagy anélkül" - írják.

A lap által megkérdezett Dennis Hirsch, az Ohio Állami Egyetem jogtudományi professzora szerint ugyanakkor a helyzet nem ennyire drámai. Bár azt elismeri, hogy érdemes idejében felkészülni minden eshetőségre, szerinte a jelenlegi törvények elégséges védelmet nyújtanak, hiszen a U.S. Federal Trade Commission Act félrevezető reklámokat tiltó passzusa az álomreklámokra is vonatkozik. A tudatosan nem észlelhető reklámokról egyébként a magyarországi 2008-as reklámtörvény is külön rendelkezik, a törvény 11-ik paragrafusa kategorikusan tiltja az ilyen reklámok közzétételét.

(Science, Borítókép: Getty Images)

További cikkek a témában:

Tudósoknak sikerült belépni emberek álmaiba és beszélgetni velük Most először létesítettek kétirányú kommunikációt álmodó alanyokkal, akik matematikai feladatokat oldottak meg és kérdésekre válaszoltak, bár egyelőre nem szavakkal. A jelenséget interaktív álmodásnak nevezték el a kutatók.

Egy lépéssel közelebb kerültünk az Eredet irányított álmaihoz Az MIT kutatói olyan eszközt fejlesztettek, amellyel sikeresen befolyásolták, hogy miről álmodjanak a tesztalanyok.

A jövőben rögzíthetjük, és akár vissza is játszhatjuk álmainkat Az ősi egyiptomiak még az istenek üzenetének tartották, a modern pszichológia a tudatalatti kivetülésének, agykutatók pedig most egy lépéssel közelebb kerültek ahhoz, hogy algoritmussá alakítsák az álmokat, hogy azok ébredés után újrajátszhatóak legyenek.


Hello Szülő! Ha a gyereked nem tud valamit, akkor téged fog kérdezni. De ha te szülőként nem tudsz valamit, akkor kihez fordulsz?
A digitális kor szülői kihívásairól is találhattok szakértői tippeket, tanácsokat, interjúkat, podcastokat a Telekom családokat segítő platformján, a https://helloszulo.hu/ oldalon.
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Repül már a vén diák. Hová? Hová?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogy áll a magyar lakosság generációkra bontva a kiberbiztonsághoz? – Erről szól az ESET rendkívül átfogó felmérése, amelyből olyan meglepő eredmények is kiderülnek, hogy kik a romantikus csalások legfőbb célpontjai, miközben az adott csoport nem is nagyon ismeri ezt a fenyegetést.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.