A híres HŰHA!-jel akár egy lakható bolygóról is eredhet

2022 / 05 / 27 / Felkai Ádám
A híres HŰHA!-jel akár egy lakható bolygóról is eredhet
Legalábbis a jel eredési helyeként számon tartott Nyilas csillagképben azonosítottak egy, a mi Napunkhoz nagyon hasonló csillagot. De miért a miénkhez hasonló civilizációt keresünk?

A HŰHA!-jel (WOW!) egy 1977-ben rövid ideig (egész pontosan 1 perc és 12 másodpercig) fogott rádiójel, amely azóta is az egyik legalkalmasabb jelölt azzal kapcsolatban, hogy akár egy idegen civilizáció is küldhette. A jelet az Ohio State University azóta már lebontott Big Ear teleszkópja fogta be, és annyira különlegesnek tűnt, hogy a kinyomtatott lapra odaírták mellé, hogy WOW! (HŰHA!). A SETI kutatóinak ez a jel tehát kiemelten fontos, de az is igaz, hogy többen próbálták már természetes okokkal magyarázni a hátterét, mint például egy elhaladó üstökössel – de ezeket eddig jellemzően megcáfolták.

Most azonban egy kutató új módszerrel rukkolt elő – alaposabban megvizsgálta a jel eredési pontjának tartott Nyilas-csillagképet, ahol azonosított egy, a mi Napunkhoz hasonló csillagot. Ahol pedig akad ilyen csillag, ott található lakható zóna is, amelyben talán Földszerű, az általunk ismert életre alkalmas bolygó is akadhat. Ez a csillag tőlünk tehát 1800 fényévnyire található a Nyilas-csillagképben – számol be róla a LiveScience.

A Big Ear annak idején egyébként a 1420,4056 megahertz frekvenciatartományt vizsgálta, amely megegyezik a hidrogén által produkált tartománnyal. Ennek oka az volt, hogy mivel a hidrogén az az elem, amely az univerzumban a legnagyobb mennyiségben fordul elő, így logikusnak gondolták, hogy ha egy idegen civilizáció szeretné felhívni magára a figyelmet, akkor épp ebben a sávban fog egy erős, amolyan „jelzőfényként” működő jelet sugározni. Természetesen a kutatók azóta is vizsgálják a forrást, hogy nem lesz-e ismét fogható a jel, eddig azonban nem jártak szerencsével. 2020-ban viszont mi is írtunk egy hasonló, akkor szintén ígéretesnek látszó jelről, amely a Proxima Centauriból érkezett.

Akár idegen civilizációra is utalhat a Proxima Centauriból érkező rádiójel A jel sok tekintetben vall arra, hogy mesterségesen, technológiai úton gerjesztették, és bár akadhat más magyarázat is, az 1977-es WOW-jel óta ez utalhat a leginkább egy idegen civilizáció tevékenységére.

Hogy a HŰHA! csak egyszeri jel volt, az esetleg cáfolhatja, hogy valóban egy idegen civilizáció tette közzé, de a LS-nek nyilatkozó Alberto Caballero, amatőr csillagász szerint eddig az emberiség is jellemzően egyszeri jelekkel próbálkozott, amire példa az azóta megsemmisült Arecibo-ból küldött üzenet 1974-ben az Messier 13 (M13) gömbhalmazba. Nem kizárt tehát, hogy a HŰHA!-jel is ilyen, egyszeri próbálkozás.

Létezik-e Black Knight, a műhold, amely évezredek óta kering a Föld körül? A Fekete Lovag-története egy népszerű összeesküvés-elmélet egy Föld körül keringő, idegen műholdról. Ugyanakkor az elméletben akad egy tényleges rejtély, az LDE, amelyet máig nem igazán tudunk megmagyarázni.

Akárhogy is, most Caballero átnézte az ESA Gaia műholdjának az adatait, hogy a HŰHA!-jel eredési pontjában talál-e olyan csillagot, amely hasonlít a Naphoz, és sikerült is azonosítania egy igencsak ígéretes jelöltet – a 2MASS 19281982-2640123 jelű égitest tőlünk 1800 fényév távolságban található, és a hőmérséklete, átmérője, és a fényessége majdnem teljesen azonos a Napéval. Természetesen nem csak ennyire hasonló körülmények között képzelhető el az élet, de Cabellero a saját elmondása szerint olyan életet keresett, amely kifejezetten hasonlít hozzánk. Szerinte épp ezért a szóban forgó csillag körül érdemes lenne lakható bolygókat, sőt adott esetben tehát civilizációt is keresni.

Az LS megkérdezett egy szakértőt is, aki szerint ez az eljárás a potenciális jelöltek leszűkítésére nem is rossz ötlet, aminek az oka az, hogy egy idegen civilizáció elképzelésekor csak egyetlen példára tudunk támaszkodni – a sajátunkéra. Az emberiségben pedig a SETI, tehát az idegen civilizációk utáni kutatás a 20. század közepén merült fel először, nem sokkal azután, hogy a hadseregek elkezdtek erős elektromágneses eszközöket használni. Mint a szakértő fogalmazott:

„Nem hiszem, hogy véletlen egybeesés, hogy az emberi történelemben az a pont, amikor elkezdtünk intelligens életre utaló jeleket sugározni, egyben ugyanaz a pont, amikor felmerült az ötlet, hogy ilyen jeleket keressünk az űrben.”

(Kép: Pixabay/sergeitokmakov)

Atombombát robbantott a Meta a chatbotok háborújában
A Facebook anyavállalata tavaly szeptemberben mutatta be a Meta AI-t, ami a legutóbbi frissítéssel már teljes értékű kihívójává vált a ChatGPT-nek, a Gemininek és a Claude-3-nak.