Márciusban írtunk róla, hogy a Huawei még az idén saját autóval léphet piacra, és noha ez nem teljesen következett be, a korábbi pletykák nem bizonyultak teljesen alaptalannak. A december 23-án bemutatott Aito M5 nemcsak az első autó, ami már a kínai gyártó saját, HarmonyOS operációs rendszerével működik, de még a kocsi dizájnja is a Huawei tervezőinek a munkáját dicséri - írja a CNBC.
A Huawei megjelenése az autópiacon több okból sem meglepő. Mivel a 2019-ben kivetett amerikai kereskedelmi embargó nehéz helyzetbe hozta a vállalatot a mobipiacon, a Huawei az elmúlt években igyekezett új területeken is megvetni a lábát, az elektromos autók érkezése pedig számos lehetőséget biztosít arra, hogy az autóiparban eddig nem igazán érdekelt technológiai cégek is komolyabb szerephez jussanak. Nem véletlen, hogy a Huawei mellett több másik gyártó, például az Apple és a Xiaomi is komoly erőforrásokat fordít erre a területre, a Huawei példáján pedig már az is látható, hogy nagyjából mire kell gondolni, amikor azt halljuk, hogy egy tech óriás "saját autót" készül piacra dobni.
Az Aito M5 esetében a felállás a következő: magát a kocsit a csungkingi székhelyű Sokon amerikai leányvállalata, a Seres gyártja a saját fejlesztésű REEV platformjára, ugyanakkor az autó "agyát", vagyis a technológiai megoldásokat a Huawei biztosítja és a kocsi dizájnja is a Huawei mérnökeinek a munkáját dícséri. Hogy a Huawei érintettsége mennyire jelentős az autó készítésében, azt jól jelzi, hogy az Aito M5-öt a cég december 23-án megrendezett bemutatóján leplezték le, számos más Huawei-készülékkel egyetemben.
Bár a Huawei már korábban is együttműködött a Seressel, például az áprilisban bemutatott SF5-ben is számos megoldást ők szolgáltattak, az Aito M5-tel ezt az együttműködést határozottan magasabb szintre emelték: a február 20-án érkező crossover lesz az első autó, ami már a Huawei saját fejlesztésű operációs rendszerét, a HarmonyOS-t használja, ez pedig rendkívü széles körű integrációt biztosít a Huawei eszközeivel is. A HarmonyOS nem csak az autó infotainment rendszerében játszik központi szerepet, de az integrációnak köszönhetően az autó nyitható lesz a Huawei okosóráival is, és a tulajdonosok a személyre szabott beállításaikat is a Huawei-fiókjukon keresztül érhetik majd el.
Richard Yu, a Huawei fogyasztói üzletágának vezetője a csütörtöki eseményen elmondta, hogy a jármű mind teljesítményben, mind hatótávban többet tud, mint a Tesla Model Y, ami egyértelműen a Huawei első számú célpontja lesz a kínai piacon. A Tesla crossovere az idei évben a harmadik legnagyobb darabszámban értékesített EV volt Kínában, ugyanakkor a gyártókapacitás szűkössége miatt Musk cége nem tudja teljes mértékben kielégíteni az igényeket, vagyis bőven van még hely más gyártók számára is.
Ami a hatótávot illeti, ebben az Aito M5 minden bizonnyal valóban képes lesz felülmúlni a Teslát, hiszen a Seres autója hibrid hajtást kapott, vagyis az elektromos motor mellett egy hagyományos, 1,5 literes benzines erőforrással is rendelkezik. A Huawei Central információi szerint ez a kombináció több mint 1100 kilométeres hatótávot biztosít az autónak, aminek az összkerékhajtású csúcsvátozata csaknem 500 lóerős lesz és 4,4 másodperc alatt gyorsul százra. Ennek a változatnak az ára a hírek szerint 320 ezer jüantól (kb. 16,4 millió forint) indul majd, de emellett lesz két olcsóbb modell is: a szintén összkerekes, de valamivel gyengébb Aito M5-höz 280 ezer jüanért (14,3 millió forint), míg a hátsókerék-hajtású változathoz 250 ezer jüanért (12,8 millió forint) lehet majd hozzájutni.
Az autó természetesen számos technológiai érdekességgel is el lesz látva, mint például az L2+ szintű vezetéssegítő rendszer, a bejelentkezéshez szükséges 3D-s arcazonosítás, az offline is használható hangasszisztens vagy a vezető kimerültségét a gépi látás segítségével érzékelő rendszer. Az autó értékesítéséről egyelőre annyit lehet tudni, hogy Kínában az SF5-höz hasonlóan a Huawei saját márkaboltjaiban is megvásárolható lesz, azt viszont még nem lehet látni, hogy más piacokon mikor jelenhet meg a Tesla-rivális.
(Fotó: Wang Gang/VCG via Getty Images)