"Az EV-piac többi szereplőjének ideje felébredni" - megjött a Tesla régóta várt kihívója, a Lucid Air
2021 / 10 / 07 / Bobák Áron
"Tesla gyilkos" - halljuk újra és újra évek óta a Lucid Airről, ami öt évvel az első prototípus bemutatása után idén szeptemberben végre gyártásba került. Az amerikai szakújságírók már ki is próbálhatták az autó legerősebb és legnagyobb hatótávolságú változatának számító Dream Editiont, és az első visszajelzések több mint biztatóak.

Az egybehangzóan pozitív kritikák főként annak tükrében meggyőzőek, hogy a Lucid Air legerősebb tulajdonságai pont azok, amiket nem lehet egy néhány perces vagy órás teszten objektíven felmérni: a Dream Edition Range EPA-mérés szerinti 840 kilométeres hatótávja vagy a Performance változat 112 kWh-s akkumulátorának gyorstöltése - amiről a gyártó azt ígéri, hogy 20 perc alatt csaknem 500 kilométer pumpálható bele - egy próbakör alatt nyilván nem mérhető le, de a Roadshow, a Motor Authority és a Car and Driver szerzői így is számos olyan pozitívumra hívták fel a figyelmet, ami miatt joggal aggódhat a Tesla, a Mercedes és a Porsche is.

"Papíron az eredmények éppoly lenyűgözőek, mint amennyire nehezen hihetőek"

Amit minden szerző kiemelt, hogy az autónak egészen lenyűgöző a gyorsulása: az 1111 lóerős villanymotorral szerelt Performance modell például 2,5 másodperc alatt éri el a 60 mérföld/órás (vagyis 96 km/h-s) sebességet, de a valamivel gyengébb, 993 lóerős Range is kifejezetten jól gyorsul, pláne ahhoz képest, hogy egy több mint kéttonnás autóról van szó. A Motor Authority szerzője egyenesen a szupersportautók gyorsulásához hasonlítja a Lucid Air Performance képességeit, de hozzáteszi, hogy egy 169 ezer dollárba (vagyis nagyjából 52 millió forintba) kerülő autónál ez önmagában kevés. Azt a többi tesztelő is megemlíti, hogy a gyorsulás - főleg egy elektromos autónál - önmagában nem teszi eladhatóvá a kocsit, hiszen számos olyan modellt találhatunk, ami hasonló, vagy akár ennél is jobb értékekkel rendelkezik.

"A Lucid ugyanolyan könyörtelenül törekedett az egész autó tökéletesítésére, mint a teljesítmény- és energiaadatok tökéletesítésére a bűvös számok eléréséhez" - folytatja a Motor Authority szerzője, aki kiemeli, hogy a Mazda MX-5 jelenlegi generációját jegyző Derek Jenkins dizájner a Lucid Airnél is tökéletes munkát végzett, hiszen úgy sikerült mindössze 0,21-es légellenállási együtthatót elérnie, hogy az közben nem ment az autó megjelenésének rovására. A jelenlegi legjobb légellenállási együtthatóval, 0,20-szal egyébként a Mercedes EQS büszkélkedhet, de a Lucid Air értékei alig maradnak el ettől.

A 497 cm hosszú, 193 cm széles, 143 cm magas és 296 cm tengelytávolságú autó dimenziói nagyjából azonosak a Tesla Model S-ével, viszont a helykihasználása a tesztelők szerint mégis valamivel jobb. Ennek elsőszámú oka - ahogy arra a Car and Driver szerzője felhívja a figyelmet - hogy a Lucid Motors mind a hajtásláncot, mind az akkumulátorcsomagot házon belül tervezte meg és gyártotta le, így rendkívül hatékonyan tudták optimalizálni az autó hatótávját, teljesítményét és méreteit is. Hogy mást ne mondjunk, a Performance változat két, egyenként 670 lóerős villanymotorja külön-külön mindössze 73 kilogrammot nyom, ennek köszönhetően az autót relatíve tágas belső tér és nagy csomagtartó jellemzi. Bár az autó tömegének nagy részét az önmagában is 1,5 tonnás akkumulátorcosmag teszi ki, de ez megbocsátható, hiszen szervesen illeszkedik a karosszériaszerkezetbe, így pedig az autó torziós merevségének 40%-át ez adja. Eric Bach, az autó főtervezője ezt úgy foglalta össze, hogy a Lucid Air tervezésekor nem a többi autót, hanem “a fizika határait célozták meg”.

Az akkumulátorokkal kapcsolatban a Car and Driver szerzője megjegyzi, hogy a Lucid Airben a szokásosnak tekinthető 400 vagy a Porsche Taycan és Audi eTron GT 800 voltos rendszerével ellentétben egy 924 voltos akkumulátorrendszer van, aminek köszönhetően az áramerősség, ezáltal pedig a hőkibocsátás is alacsonyabb.

Fókuszban a vezetési élmény

Az autó belső terét a letisztultság és a minőségi anyagok használata jellemzi, amivel kapcsolatban minden tesztelő megjegyzi, hogy a Lucid Airben rengeteg az üveg, a szélvédő például egészen a tető közepéig fut fel. Emiatt az utastér meglehetősen világos, így tágasabbnak érződik, mint a hasonló méretű autókban. A hátsó ajtóknál beszálláskor ugyan eléggé be kell húzni az ember nyakát, de egyébként a hátul ülőknek is elég helyük van, igaz, a Car and Driver szerzője megjegyzi, hogy a pozíció miatt kicsit olyan érzés, mintha egy nyugágyban ülne. A másik apró probléma, hogy az első ülések annyira alacsonyan vannak, hogy a hátul ülők nem tudják az ülések alá bedugni a lábukat, ugyanakkor a később érkező Touring és Pure változatoknál ez a kisebb akkumulátorcsomag miatt már nem lesz probléma.

A Lucid Air nem csak a gyorsaságával, de a kényelmével is lenyűgözte a tesztelőket, az első ülésekben például beépített masszázsfunkció és hűtés is található, a műszerfal pedig egy 34 colos, 5K-s felbontású kijelzőben kapott helyet, ami egyben infotainment rendszerként is funkcionál - erről vezérelhető többek között a 21 hangszórós Dolby Atmos hangrendszer is. A kocsi Apple Carplayjel és Android Autóval is kompatibilis, a hangasszisztenst pedig az Amazon Alexa biztosítja. Kevésbé voltak megelégedve a szakértők azzal, hogy a klímán és egyéb funkciókon kívül az elektromosan vezérelhető kormányoszlopot és az oldalsó visszapillantó tükröket is csak a középkonzol érintőkijelzőjével lehet beállítani, ami kicsit körülményessé teszi ezek konfigurálását.

A Lucid Air vezethetőség terén is ígéretesnek tűnik, ezt a Car and Driver újságírója úgy jellemzi, hogy "rendezett és érzékeny, némi játékossággal". A sofőr három vezetési mód (Smooth, Swift és Sprint) közül választhat, az autó ennek megfelelően állítja be a teljesítményt, a gázpedál érzékenységét, a kormányzást, a felfüggesztés keménységét és a regeneratív fékezést is. Utóbbi mindegyik vezetési módnál külön is állítható 0,12g-s vagy 0,3g-s ellenállásra, attól függően, hogy kinek mi fekszik jobban. A szerzők kiemelik, hogy a rendkívüli teljesítmény ellenére az erős, mind a négy kerékre ható regeneratív fékezésnek köszönhetően a Lucid Air egypedálos módban is könnyen vezethető. A vezetési élményben jelentős szerepet játszik az elektromos rásegítésű szervokormány és a kitűnő felfüggesztés is - habár a várakozások ellenére a Lucid Air végül nem légrugós felfüggesztést kapott.

Mindegyik szerző megjegyzi ugyanakkor, hogy a kerekek bizonyos helyzetben túlságosan hangosak tudnak lenni, ami főleg a hátsó ülésen ülve feltűnő. A Car and Driver szerzője ehhez hozzáteszi, hogy az általa tesztelt Performance modellen a legsportosabb, 21 colos Pirelli P Zero PZ4 Elect abroncsok voltak, így a hang ennek is betudható. A 21 colos kerekekkel az autó hatótávja némileg csökken, így ha valakinek nem kifejezetten a sportos megjelenés a legfontosabb, akkor érdemesebb lehet a 18 colos abroncsokat választania.

"Az EV-piac többi szereplőjének ideje felébredni"

A Lucid Air a gyártó saját fejlesztésű Navigate on Autopilot vezetéssegítő rendszerét is megkapta, ez a funkció viszont jelenleg még fejlesztés alatt áll. A kocsi összesen 32 szenzorral, radarral, ultrahangos érzékelővel, kamerával és lidarral van felszerelve, aminek köszönhetően arra is képes, hogy kéz nélkül vezessük, de a rendszer 15 másodperc után jelez a sofőrnek, hogy fogja meg a kormányt. A Motor Authority szerzője szerint ez az idő a későbbiekben meghosszabbodhat, ugyanis egy arcfelismerő kamera segítségével az autó képes érzékelni, hogy az útra figyelünk-e, ebben az esetben pedig nem jelez. A gyártó a Teslához hasonlóan Over-The-Air frissítéseket is fog nyújtani az autóhoz, amelyek javíthatják a Lucid Air teljesítményét, hatékonyságát és a hatótávolságát is.

A tesztelők által kipróbált Dream Edition egyébként jelenleg nem kapható, mivel már az előrendelés során elfogyott az összes modell, de jövőre érkeznek további, olcsóbb változatok is: az év elejétől kapható Grand Touring változat 139 ezer dollárba, míg az év során később elérhető Pure modell 77 ezer dollárba fog kerülni.

Az első tesztek alapján tehát Peter Rawlinson és csapata tartották magukat az ígéretükhöz, és egy igazán vezetőközpontú autót építettek, ami nem csak a teljesítményével és a hatótávjával, de a vezetési élményével is képes lenyűgözni még a tapasztalt sofőröket is. A Car and Driver újságírója mindezt így foglalta össze: "A Lucid az igazi, ami látszólag újraértelmezte, mennyire lehet hatékony egy elektromos hajtáslánc. Az EV-piac többi szereplőjének ideje felébredni."

(Fotó: Lucid Motors)

További cikkek a témában:

Érkezik a Mercedes válasza a Tesla Model S-re, és néhányan már bele is ülhettek Bár hivatalosan csak csütörtökön mutatják be, néhány újságíró már beülhetett a Mercedes új elektromos luxusautójába, ami az S-osztály eleganciáját hozza el a villanyautók közé.

A Tesla bemutatta az eddigi leggyorsabb autóját A Tesla Model S Plaid két másodperc alatt gyorsul 100 kilométer/órás sebességre, a végsebessége pedig olyan magas, hogy ha a Tesla nem erősíti meg a motort, egyszerűen szétesne a percenként több mint húszezres fordulatszámtól.

Újabb elektromos luxusautót mutatott be a Mercedes, itt az EQE Az elektromos E-osztályos Merci kívül-belül megszólalásig hasonlít az EQS-re, viszont jelentősen megfizethetőbb ára miatt sokkal több ember számára lesz elérhető.


Kövesd a Rakétát a Facebookon is!
Kövess, üzenj, kommentelj a Rakéta Facebook oldalán!
Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.