Az Apple Carról évek óta érkeznek a hírek, azt viszont általában nagyon nehéz eldönteni, hogy ezek közül a hírek közül mi az, amit komolyan lehet venni. A Bloomberg újságírója, Mark Gurman most iparági forrásokra hivatkozva meglehetősen konkrét információkkal állt elő, és ez alapján nagyon úgy tűnik, hogy az Apple igyekszik felgyorsítani a 2014-ben megkezdett projektet, aminek eredményeként akár már 2025-ben kiléphetnek a számukra teljesen új piacra - nem is akármilyen megoldással.
Bár az Apple átalakított Lexusokkal már évek óta teszteli közutakon is a saját önvezető megoldását, a Bloomberg szerint eddig nem igazán tudták eldönteni, hogy egy Teslához hasonló, hagyományosabb elektromos autóval lépjenek piacra, vagy megcélozzák a teljes önvezetést. A Project Titan élére szeptemberben kinevezett Kevin Lynch érkezésével (aki eddig az Apple Watch fejlesztését felügyelte) viszont úgy tűnik, hogy eldőlt a kérdés, és a leendő Apple Car egy teljesen önvezető megoldással fog érkezni, olyannyira, hogy még a vezetéshez szükséges kormányt és pedálokat is kihagyják belőle.
Ez nem tűnik teljesen képtelen lehetőségeknek, hiszen jónéhány gyártó, például a Waymo, a Cruise vagy az orosz Yandex már évek óta teszteli a négyes szintű önvezetést közúti forgalomban is, ugyanakkor a piac jelenlegi, a kezdeti hurráoptimizmusnál egy fokkal realistább várakozásai szerint még így is évekbe telik, mire az első ötös szintű önvezető autók megjelenhetnek a kereskedésekben. (Az ötös és a négyes szintű önvezetés között gyakorlatilag annyi a különbség, hogy az ötös szintű önvezető autókban kormány és pedálok hiányában már fizikailag is lehetetlen beavatkozni abba, hogy mit csinál a kocsi).
A kereskedésekről szólva, az még az Apple Car esetében sincs lefixálva, hogy pontosan hogyan férhetnek majd hozzá a felhasználók. Gurman információi szerint Cupertinóban elgondolkodtak rajta, hogy a Waymo One mintájára ezeket az autókat taxiszolgáltatásként lehet majd használni, viszont jelenleg azt tűnik valószínűbbnek, hogy meg is lehet majd őket vásárolni. Bármilyen konstrukcióban is gondolkodjanak, az elég nyilvánvalónak tűnik, hogy az Apple-nek ezen a területen a Tesla mellett elsősorban a nagy rivális Google-t (azaz Alphabetet) kell majd legyőznie, erre pedig állítólag meg is van a tervük, ugyanis az Apple Carhoz egy olyan, teljesen egyedi chipet fejlesztenek, amelynek a számítási kapacitásával az autóik biztonságosabbak lesznek a riválisokénál. Hogy ez megtörténjen, ahhoz persze egy fejlett processzor önmagában kevés lesz: a Waymo már 2020 januárjában arról számolt be, hogy az autóik 32 millió kilométert vezettek le közutakon, és vagy ezerszer ennyit szimulációkban, a flottájuk pedig több mint 600 autóból áll, miközben az Apple a Gizmodo információi szerint jelenleg mindössze 69 darab átalakított Lexusszal rója az utakat.
Érdekes lesz látni, hogy a dizájnra mindig is nagy hangsúlyt fektető Apple hogyan közelíti meg a teljesen önvezető autók jelentősen megváltozott szerepét. A Bloomberg szerint az autó kialakításánál tágas belső terekre lehet majd számítani, és nagyjából olyan elrendezésre, mint amilyet a Canoo látványtervein is láthattunk. Ezeket a várakozásokat erősíti az is, hogy az Apple nemrég leigazolta a Canoo egyik társalapítóját. Ha így lesz, az jelentősen ellentmond majd azoknak a szabadalmaknak, amik alapján a Vanarama nevű lízingcég nemrég lemodellezte, hogyan nézhetne ki az Apple Car, de ha valamit még belsős infók nélkül is elég biztosan ki lehet jelenteni, az az, hogy négy évvel a tervezett megjelenés előtt a dizájnnal kapcsolatban még semmi sincs kőbe vésve.
Ahogy nincs kőbe vésve az sem, hogy ki fogja legyártani az Apple autóját. Mivel a cupertinói cégnek nincs gyártókapacitása, így az egészen biztos, hogy beszállító partnerrel fognak együtt dolgozni, amire korábban a Hyundai és a szintén a Hyundai Motor Companyhez tartozó Kia is esélyesnek tűnt, ugyanakkor a koreai gyártó a hírek szerint elutasította az Apple megkeresését.
(The Verge, Gizmodo, Borítókép: az Apple egyik önvezetővé alakított Lexusa 2019 márciusában, Santa Clarában, Fotó: Andrej Sokolow/picture alliance via Getty Images)