A jövő elektromos autója serkenti a növények növekedését

2019 / 11 / 28 / Perei Dóra
A jövő elektromos autója serkenti a növények növekedését
Az Electric Factory és a Toyota Urugay közös 'szerelemgyereke' a HY projekt, egy eszköz, amivel az autó által kibocsátott hang elősegíti a növények fejlődését.

A zöld rendszámos elektromos autók és hibridek lassan, de biztosan szerte a világon birtokba veszik az utakat, ettől függetlenül még számos válaszra váró kérdés van az új technológiákkal kapcsolatban. Ilyen például túl csendes hangjuk, ami miatt az eszközök balesetveszélyesek lehetnek a járókelőkre. Az Electric Factory és a Toyota Urugay ezért közös munkával létrehozták a HY projektet, egy eszközt ami nemcsak a fenti problémát oldaná meg, a környezeten is segítene a növénynövekedés ösztönzésével.

A készítők olyan tudományos kutatásokat vettek alapul tervezéskor, melyekben korábban már megállapították, hogy a növények másképp reagálnak különböző hangfrekvenciákra, így bizonyos tartomány például jót tesz a növekedésüknek. A HY projekt pedig az első avas (acoustic vehicle alert system) rendszer, ami egyrészt funkcionális, másrészt a környezetre nézve előnyös, és nem járul hozzá a zajszennyezéshez. Úgy alkották meg, hogy bármilyen autóba beépíthető legyen, a benne lévő mikroprocesszor pedig dinamikusan változtassa az autó hangját, hogy passzoljon a sebességéhez, így az emberi fül számára is érzékelhető a különbség.

Az Európia Unió egyébként 2019. július elsejétől kötelezővé tette, hogy a közlekedés biztonsága érdekében az elektromos autókat hanggenerátorral kell ellátni, így a járókelők és biciklisek nemcsak a szemükkel tudják beazonosítani a közelgő veszélyt, de hallhatják is.

A növények is hallgatóznak?

A projekt megalkotói többek között indiai és dél-koreai tanulmányokat elemeztek, és bár a növények esetében a hallás talán nem a megfelelő kifejezés, ökológiailag mégis fontos felfedezést tettek; az egyik kísérletben például lézeres vizsgálatokkal mutatták meg, hogy a virágszirmok a méhek zümmögésének hatására rezegni kezdenek. Amikor azonban a virágokra üvegbúrát raktak, a rezgések elmaradtak. A növények virága így mondhatni fülkagylóhoz hasonlóan működik, de hogy pontosan hová továbbítja a rezgéseket, egyelőre rejtély.

Alejandro Curcio, az Ayax elnöke szerint ideje a természet szemszögéből megközelíteni az elektromos járműgyártást, és túllépni azon, hogy csak arra koncentrálunk, mi a legjobb számunkra, akik négy keréken könnyedén gurulunk. Juan Ciapessoni, az Electric Factory társalapítója pedig hozzátette; a HY projekt hangfrekvenciája alapjaiban támogatja az élővilágot, és úgymond lehetővé teszi, hogy például a madarak és a békák is kommunikáljanak fajtársaikkal. Urugayban már megkezdték a járgány tesztelését, a következő hónapokban Brazília és Argentína következik, a kör pedig Japán bemutatóval zárul, bár ahogy Ciapessoni fogalmaz: előbb-utóbb mindenki megismeri az autót, ami meggyógyíthatja a világot.

Ha az első telepeseket toboroznák épp a Marsra, jelentkeznél?
23% Igen, azonnal! Óriási dolog lenne, szeretnék a történelem részévé válni!
16% Megvárnám, amíg az első 10 000 ember túlél 1 évet, és a második körre csatlakoznék!
21% Most még nem, de még a mi életünkben ez reális kérdés lesz, és lehet, hogy 30 év múlva már mennék majd...
40% Biztos, hogy nem! Én oltom majd le a lámpát a Földön, soha nem hagynám itt ezt a bolygót!

(Fotó:Pixabay)


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Már repülhet is a fúziós űrhajtómű
Már repülhet is a fúziós űrhajtómű
Felével növeli meg a tolóerőt ez a régi-új technológia.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.