A zöld rendszámos elektromos autók és hibridek lassan, de biztosan szerte a világon birtokba veszik az utakat, ettől függetlenül még számos válaszra váró kérdés van az új technológiákkal kapcsolatban. Ilyen például túl csendes hangjuk, ami miatt az eszközök balesetveszélyesek lehetnek a járókelőkre. Az Electric Factory és a Toyota Urugay ezért közös munkával létrehozták a HY projektet, egy eszközt ami nemcsak a fenti problémát oldaná meg, a környezeten is segítene a növénynövekedés ösztönzésével.
A készítők olyan tudományos kutatásokat vettek alapul tervezéskor, melyekben korábban már megállapították, hogy a növények másképp reagálnak különböző hangfrekvenciákra, így bizonyos tartomány például jót tesz a növekedésüknek. A HY projekt pedig az első avas (acoustic vehicle alert system) rendszer, ami egyrészt funkcionális, másrészt a környezetre nézve előnyös, és nem járul hozzá a zajszennyezéshez. Úgy alkották meg, hogy bármilyen autóba beépíthető legyen, a benne lévő mikroprocesszor pedig dinamikusan változtassa az autó hangját, hogy passzoljon a sebességéhez, így az emberi fül számára is érzékelhető a különbség.
Az Európia Unió egyébként 2019. július elsejétől kötelezővé tette, hogy a közlekedés biztonsága érdekében az elektromos autókat hanggenerátorral kell ellátni, így a járókelők és biciklisek nemcsak a szemükkel tudják beazonosítani a közelgő veszélyt, de hallhatják is.
A projekt megalkotói többek között indiai és dél-koreai tanulmányokat elemeztek, és bár a növények esetében a hallás talán nem a megfelelő kifejezés, ökológiailag mégis fontos felfedezést tettek; az egyik kísérletben például lézeres vizsgálatokkal mutatták meg, hogy a virágszirmok a méhek zümmögésének hatására rezegni kezdenek. Amikor azonban a virágokra üvegbúrát raktak, a rezgések elmaradtak. A növények virága így mondhatni fülkagylóhoz hasonlóan működik, de hogy pontosan hová továbbítja a rezgéseket, egyelőre rejtély.
Alejandro Curcio, az Ayax elnöke szerint ideje a természet szemszögéből megközelíteni az elektromos járműgyártást, és túllépni azon, hogy csak arra koncentrálunk, mi a legjobb számunkra, akik négy keréken könnyedén gurulunk. Juan Ciapessoni, az Electric Factory társalapítója pedig hozzátette; a HY projekt hangfrekvenciája alapjaiban támogatja az élővilágot, és úgymond lehetővé teszi, hogy például a madarak és a békák is kommunikáljanak fajtársaikkal. Urugayban már megkezdték a járgány tesztelését, a következő hónapokban Brazília és Argentína következik, a kör pedig Japán bemutatóval zárul, bár ahogy Ciapessoni fogalmaz: előbb-utóbb mindenki megismeri az autót, ami meggyógyíthatja a világot.
(Fotó:Pixabay)