Több mint négy éve írtunk arról a Rakétán, amikor egy ausztrál fogorvos bírósághoz fordult egy róla született egycsillagos vélemény miatt; 2022-ben már tömegesen zsaroltak azzal vállalkozásokat, hogy ha nem fizetnek, negatív beszámolókkal árasztják el a Google-oldalaikat. Ráadásul nem elég, hogy a vásárlók háromnegyede bízik az internetes véleményekben,
az emberek fele annyira hisz egy-egy ilyen értékelésnek, mintha egy ismerőse írta, mondta volna azt.
A Washington Post cikke szerint, ha a Bizottság által javasolt szabályok érvénybe lépnek, lényegesen nagyobb kockázattal fog járni, ha valaki ezt kihasználva szeretne ártani a versenytársainak, vagy kedvezni a saját portékájának. Ennek a véleményeket megjelenítő platformok, például a Google vagy a Yelp is örülnek, hiszen rengeteg erőforrást kell áldozniuk moderálásra. A Google nemrég még pert is indított, miután egy cég és egy magánszemély háromszázötven nem létező üzletet, és tizennégyezer kamu véleményt hozott létre náluk. Az Amazon 2022-ben kétszázmillió nem valódi értékelést fülelt le, a Yelp rendszere szerint minden ötödik ilyen bejegyzés nem hiteles, fogyasztóvédelmi szervezetek harminc-negyven százalék közé teszik ezt az arányt.
A jövőben minden egyes kamu vélemény ötvenezer dolláros bírságot eredményezhet - annyiszor, ahány látogató olvasta azt.
Nem lehet nem hiteles tapasztalatokat leíró bejegyzéseket közzétenni, nem nyilatkozhatnak a cégek saját alkalmazottai, és persze az is tilos, hogy kicseréljék a már megírt vélemények melletti terméket egy másikra - erre is akadt példa, ami perhez vezetett. Hogy valójában hányszor tudnak majd kiszabni az Egyesült Államokban ilyen bírságokat, az kérdés, hiszen több végrehajtási erőforráshoz nem jut az FTC, és a külföldi szereplők megbüntetése sem egyszerű. Azonban ha a nem hiteles bejegyzéseket kiszúró Facebook, Google vagy Amazon alkalmazottak ekkora összegekkel tudnak fenyegetőzni, annak remélhetőleg nagyobb hatása lesz, mint a korábbi dorgálásaiknak.
(Borítókép: Igor Omilaev/Unsplash)