Ahogy arról korábban beszámoltunk, az Egyesült Államokban felépülő Telosa ötletét Marc Lore amerikai milliárdos vetette fel, miközben arra próbált választ találni, hogy hogyan lehetne egy olyan gazdasági modellre épülő közösséget létrehozni, ahol a kapitalizmus hiányosságait kiküszöbölve, igazságosabb társadalmi berendezkedésen alapulna az élet és a lakók valóban visszakapnák azt, ami a befektetett munkájukért jár nekik. Lore a legnagyobb problémát a földtulajdonlás szokásában látta, ami miatt a tehetősebbek monopolizálják a területeket, miközben nem fektetnek be érdemi munkát a felvirágoztatásukba, ezért az általa elképzelt városban a lakosoknak ugyan lenne tulajdonjoguk az ingatlanokra, de maga a föld közösségi tulajdont képezne. A létrehozott értékek pedig a lakosokat gyarapítanák.
"Mi lenne például, ha ugyanazokat az adókat fizetnénk be, mint jelenleg, de ezért a legjobb szociális szolgáltatásokat kapnánk a világon?"
- tette fel a kérdést az üzletember és ha nem is hamarosan, de az elkövetkező időkben kiderülhet, hogy valóban sikerülhet-e egy ilyen ideálisnak látszó, bár Lore szerint nem utópisztikus, közösséget megalkotni.
Telosa leendő helyszínét még nem választották ki, az eredeti jelöltek, Nevada, Utah, Idaho, Arizona, Texas és az Appalache-régió területeit eddig csak Nevada, Utah és Arizona hármasára sikerült leszűkíteni, de a tervek már körvonalazódnak azzal kapcsolatban, hogy pontosan hogyan fognak élni a telosaiak és milyen infrastruktúra biztosítja a mindennapos életüket. Mivel a város az emberek jólétét helyezi fókuszba és ehhez nem egy régen kialakult struktúrát kell átalakítani és modernizálni, hanem bármilyen formában felépíthetik a tervezők, ezért egészen új rendszer születhet: többek között a településekhez általában szervesen hozzátartozó elemek, mint például a parkolóhelyek is hiányozni fognak a látképről. Mint ahogy az autók is.
A Telosát tervező BIG (Bjarke Ingels Group) július 25-én mutatta be a projekt legújabb elemeit, köztük azt a modulárisan alakítható járműplatformot, amivel a város lakosai utazhatnak majd és ami különböző egységek hozzácsatolásával felveheti majd repülő vagy guruló közlekedési eszköz formáját is. A Ground to Air podok szolgáltathatnak önvezető autóként és eVTOL-ként is, valamint a hyperloopokkal, nagysebességű, mágneses levitációval működő vonatokkal is kompatibilisek. A teljesen automatizált közlekedés lehetővé teszi, hogy a sok helyet foglaló parkolók megszűnjenek és a járművek föld alatti állomásokon várják ki azt az időt, ami a feltöltéshez szükséges.
A városban központi szerepet játszik majd egy, a struktúra gerincét adó park, ami a zöldfelület közelségét nyújtja a lakóknak és a hagyományos belvárost felváltják a multifunkciós központok, amelyeknek köszönhetően az ötmilliós városban élő minden ember számára 15 percen belül elérhető minden célhelyszín: munkahelyek, boltok, irodák, szolgáltatások, szabadidős központok.
Ebben a speciális városban a lakosság összetételét is különleges módon tervezik meg: egy szervezet választja ki a lakókat a minél nagyobb diverzitás szem előtt tartásával. Lore a USA Newsnak adott interjújában elmondta: ennek a folyamatnak a pontos menete még tervezés alatt áll, de az első 50 000 lakos valószínűleg egy jelentkezési procedúra alapján kerülhet be. A sokféleséget a nemek, vallások, nemzetiségek minél szélesebb körű reprezentációja biztosítja majd és a lakosság megszervezésével kapcsolatos kérdésekben Lore ötvenfős csapata segít, amely építészekből, történészekből, kutatókból, mérnökökből, klímaszakértőkből és közgazdászokból áll össze.
Noha a hely politikai szempontból teljesen semlegesnek készül, ahol hovatartozástól függetlenül bárki beköltözhet, de a kiválasztási procedúra alapot adhat, akár önkéntelenül is, a diszkriminációnak, ezért a közösség megszervezését inkább bizonyos értékek mentén, pszichológiai és nem társadalmi aspektusok figyelembevételével kivitelezik.
"Nagyon nyitott vagyok mások véleményére és azt szeretném, ha Telosa az emberek kollektív gondolkodásán alapulna."
- mondta el Lore.
(Dezeen Fotó: City of Telosa)