Kiemelt feladat jelenleg a legmodernebb automatizálási technológiák tesztelése, mielőtt Szingapúr valamennyi kikötői műveletét egyetlen létesítménybe vonná össze. A központosítás célja a logisztikai folyamatok hatékonyabbá tétele, az áruszállítás csökkentése a terminálok között, valamint az üvegházhatású gázok kibocsátásának mérséklése – számol be róla a New Atlas.
A kikötő működését egy irányítóközpont felügyeli, ahol a kezelők digitális ikermodell segítségével követik és irányítják az automatizált rendszereket. A legfontosabb fejlesztések közé tartozik az elektromos, automatizált irányított járművek (AGV) flottája, amelyek a konténerek mozgatásáról gondoskodnak a terminál területén belül. Ezek a vezető nélküli járművek két 6 méteres vagy egy 12 méteres konténer szállítására alkalmasak, és akár 25 km/h sebességgel is közlekedhetnek. Jelenleg több mint 200 AGV navigál a terminálon RFID-technológia és földalatti jeladók segítségével, biztosítva a pontos helymeghatározást és az ütközések elkerülését. A Nikkei Asia újságírója, Fumika Sato egy közelmúltbeli látogatásán megjegyezte, hogy a hatékonyan mozgó, autonóm sárga AGV-k között alig volt észrevehető az emberi munkaerő.
Az AGV-k egy központi flottakezelő rendszerhez kapcsolódnak, amely biztosítja a gördülékeny működésüket. Egy 20 perces gyorstöltést követően akár hat órán keresztül is üzemképesek maradnak. Ráadásul folyamatos kapcsolatban állnak a központtal, így még hálózati hiba esetén is biztosított a működésük folytonossága.
A Szingapúri Tengerészeti és Kikötői Hatóság egy új generációs hajóforgalom-irányítási rendszert is bevezet, amely mesterséges intelligencia és műholdkövetés segítségével optimalizálja a tengeri forgalmat. A kikötőt üzemeltető PSA Singapore tervei szerint a jelenlegi AGV-flotta további 200 egységgel bővül, miközben a kikötő teljes kapacitása fokozatosan növekszik. Az elektromos berendezésekre való átállás várhatóan mintegy 50%-kal csökkenti a kikötő szén-dioxid-kibocsátását a hagyományos dízelüzemű rendszerekhez képest. Emellett a Tuas kikötő intelligens energiamenedzsment rendszert és energiahatékony épületeket is alkalmaz, amelyek körülbelül 60%-kal kevesebb áramot fogyasztanak, mint a hagyományos létesítmények. A napenergia hasznosítása pedig további lépést jelent a nettó nulla energiafogyasztás eléréséhez.
A TEU (Twenty-foot Equivalent Unit) egy szabványos mértékegység a konténerszállításban, amely egy 20 láb (kb. 6,1 méter) hosszú konténernek felel meg. Egy 40 lábas konténer például 2 TEU, és ezt a mértéket használják a kikötők, hajótársaságok és logisztikai cégek a rakománykapacitás egységes mérésére és összehasonlítására.
A Tuas Mega Kikötő 2022-ben három kikötőhellyel kezdte meg működését, amely 2024 elejére nyolcra bővült, és már 500 alkalmazottat foglalkoztat. Szingapúr teljes kikötői forgalma 2024-ben 41,12 millió TEU-t kezelt, ezzel valamelyest elmaradva Sanghaj 50 milliós TEU-forgalmától. Amint azonban a Tuas kikötő teljes mértékben üzembe áll, az évi 65 milliós TEU-kapacitásával megelőzi majd Sanghajt, és a világ legnagyobb automatizált konténertermináljává válik.
(Kép: Szingapúr Tuas mega kikötője lesz a világ legnagyobb automatizált konténerterminálja, amikor a négyfázisú fejlesztés befejeződik, forrás: PSA Singapore)