A leghatalmasabb robotizált megakikötő évente 65 millió konténert kezel majd

2025 / 03 / 05 / Felkai Ádám
A leghatalmasabb robotizált megakikötő évente 65 millió konténert kezel majd
Szingapúr ambiciózus terve, hogy megépítse a világ legnagyobb automatizált kikötőjét, folyamatosan halad. A Tuas Mega Kikötő 2022 szeptemberében kezdte meg működését, és azóta már több mint 10 millió konténer áthaladását bonyolította le. A fejlesztés négy ütemben zajlik, és a tervek szerint a 2040-es évekre évente akár 65 millió konténert is kezelhet majd.

Kiemelt feladat jelenleg a legmodernebb automatizálási technológiák tesztelése, mielőtt Szingapúr valamennyi kikötői műveletét egyetlen létesítménybe vonná össze. A központosítás célja a logisztikai folyamatok hatékonyabbá tétele, az áruszállítás csökkentése a terminálok között, valamint az üvegházhatású gázok kibocsátásának mérséklése – számol be róla a New Atlas.

A kikötő működését egy irányítóközpont felügyeli, ahol a kezelők digitális ikermodell segítségével követik és irányítják az automatizált rendszereket. A legfontosabb fejlesztések közé tartozik az elektromos, automatizált irányított járművek (AGV) flottája, amelyek a konténerek mozgatásáról gondoskodnak a terminál területén belül. Ezek a vezető nélküli járművek két 6 méteres vagy egy 12 méteres konténer szállítására alkalmasak, és akár 25 km/h sebességgel is közlekedhetnek. Jelenleg több mint 200 AGV navigál a terminálon RFID-technológia és földalatti jeladók segítségével, biztosítva a pontos helymeghatározást és az ütközések elkerülését. A Nikkei Asia újságírója, Fumika Sato egy közelmúltbeli látogatásán megjegyezte, hogy a hatékonyan mozgó, autonóm sárga AGV-k között alig volt észrevehető az emberi munkaerő.


Az olyan AGV-k, mint ez a Gaussin által gyártott modell, autonóm módon képesek akár 65 tonnás szállítókonténerek mozgatására. (Forrás: Gaussin)

Az AGV-k egy központi flottakezelő rendszerhez kapcsolódnak, amely biztosítja a gördülékeny működésüket. Egy 20 perces gyorstöltést követően akár hat órán keresztül is üzemképesek maradnak. Ráadásul folyamatos kapcsolatban állnak a központtal, így még hálózati hiba esetén is biztosított a működésük folytonossága.

A Szingapúri Tengerészeti és Kikötői Hatóság egy új generációs hajóforgalom-irányítási rendszert is bevezet, amely mesterséges intelligencia és műholdkövetés segítségével optimalizálja a tengeri forgalmat. A kikötőt üzemeltető PSA Singapore tervei szerint a jelenlegi AGV-flotta további 200 egységgel bővül, miközben a kikötő teljes kapacitása fokozatosan növekszik. Az elektromos berendezésekre való átállás várhatóan mintegy 50%-kal csökkenti a kikötő szén-dioxid-kibocsátását a hagyományos dízelüzemű rendszerekhez képest. Emellett a Tuas kikötő intelligens energiamenedzsment rendszert és energiahatékony épületeket is alkalmaz, amelyek körülbelül 60%-kal kevesebb áramot fogyasztanak, mint a hagyományos létesítmények. A napenergia hasznosítása pedig további lépést jelent a nettó nulla energiafogyasztás eléréséhez.

Mi az a TEU?

A TEU (Twenty-foot Equivalent Unit) egy szabványos mértékegység a konténerszállításban, amely egy 20 láb (kb. 6,1 méter) hosszú konténernek felel meg. Egy 40 lábas konténer például 2 TEU, és ezt a mértéket használják a kikötők, hajótársaságok és logisztikai cégek a rakománykapacitás egységes mérésére és összehasonlítására.

A Tuas Mega Kikötő 2022-ben három kikötőhellyel kezdte meg működését, amely 2024 elejére nyolcra bővült, és már 500 alkalmazottat foglalkoztat. Szingapúr teljes kikötői forgalma 2024-ben 41,12 millió TEU-t kezelt, ezzel valamelyest elmaradva Sanghaj 50 milliós TEU-forgalmától. Amint azonban a Tuas kikötő teljes mértékben üzembe áll, az évi 65 milliós TEU-kapacitásával megelőzi majd Sanghajt, és a világ legnagyobb automatizált konténertermináljává válik.

(Kép: Szingapúr Tuas mega kikötője lesz a világ legnagyobb automatizált konténerterminálja, amikor a négyfázisú fejlesztés befejeződik, forrás: PSA Singapore)


Továbbra is hódít a párját ritkító hungarikum, ami a jövő tudósait és művészeit adja a világnak
Továbbra is hódít a párját ritkító hungarikum, ami a jövő tudósait és művészeit adja a világnak
Az Országos Tudományos Diákköri Tanács (OTDT) által szervezett Országos Tudományos Diákköri Konferencia (OTDK) sok évtizedes hagyománya mára széles körű népszerűséget ért el, és fontos kiindulási pont lehet a hazai és határon túli tehetségek számára a jövőbeli karrierjük felé vezető úton. A 2025-ös, 37. konferencia előtt az OTDK céljáról és működéséről Prof. Dr. Szendrő Péter örökös elnök úrral és dr. Cziráki Szabinával, az OTDT titkárával beszélgettünk.
Nem hallatszik, ahogyan az “új Concorde” hangrobbanást okoz
Nem hallatszik, ahogyan az “új Concorde” hangrobbanást okoz
A Boom Supersonic szuperszonikus gépének tesztje közben újra bebizonyosodott, hogy a hanghatár átlépése közben létrejövő hangrobbanást nem lehet a földön hangrobbanásként észlelni.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.