A járvány megtépázta a bizalmat a légitársaságok és az utasok között, de most kötelező lesz visszatéríteni az utalványok árát

2021 / 10 / 05 / Bobák Zsófia
A járvány megtépázta a bizalmat a légitársaságok és az utasok között, de most kötelező lesz visszatéríteni az utalványok árát
Győztek az utasok - az Európai Bizottság és fogyasztóvédelmi szervezetek vizsgálatai után tizenhat légitársaság ígérte meg, hogy visszatérítik a törölt járatok jegyeinek, illetve az azokért adott utalványoknak árát, hogy visszaállhasson a bizalom a cégek és az utasok között.

A lezárások ideje alatt nehéz helyzetbe kerültek a légitársaságok a megcsappant forgalom és utasszám miatt, de az utasoknak sem volt könnyű dolga, mivel sok törölt járat jegyeinek árát nem, vagy csak utalvány formájában kapták vissza a cégektől. A fogyasztói érdekvédelmi szervezetekhez beérkezett panaszok alapján az Európai Fogyasztók Szervezete (BEUC, Bureau Européen des Unions de Consommateurs) jelentette az Európai Bizottság felé a visszaéléseket, amelyeket felfedtek a vizsgálataik során. A BEUC elmondása szerint az utasok jogai ugyan korábban is sokszor sérültek, de a járvány miatti káosz még inkább felnagyította a meglévő problémákat, felfedezték például, hogy a korábbi ígéretek ellenére sok társaság nem térítette vissza a szétosztott utalványok árát, inkább csak újra és újra meghosszabbították a lejárat idejét és halogatták a fizetést.

A szervezet figyelmeztetése után az Európai Bizottság és a Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (Network of Consumer Protection Cooperation) közös akcióba kezdett, aminek eredményeként a leggyakrabban bepanaszolt cégek tevékenységeit a CPC hatóságai ellenőrizték és a társaságok képviselőivel egyeztettek. A tizenhat légitársaság, amelyek a vizsgálatok középpontjába kerültek, az Aegean Airlines, az Air France, az Alitalia, az Austrian Airlines, a British Airways, a Brussels Airlines, az Easyjet, az Eurowings, az Iberia, a KLM, a Lufthansa, a Norwegian, a Ryanair, a TAP, a Vueling és a Wizz Air. Az ellenőrzés a Bizottság tavaly decemberi figyelmeztetése után végül 2021 februárjában kezdődött meg hat koordináló szervezet segítségével és az összegyűjtött információk alapján bebizonyosodott, hogy a társaságok sokszor nem az utasok jogainak figyelembe vételével intézték a jegyek árának visszatérítését, gyakran előfordult, hogy nem adtak megfelelő felvilágosítást a visszatérítési lehetőségekről és utalványt ajánlották fel egyetlen csereopcióként.

Az EB elmondása szerint ez volt az eddigi legnagyobb akció, amelyet a CPC kivitelezett és amelyet a Bizottság figyelmeztetése alapján indítottak meg. A társaságok végül megegyeztek a hatóságokkal, hogy a jövőben tartják magukat a következő szabályokhoz:

  • rendezik a visszatérítési hátralékaikat és betartják a Európában érvényes szabályokat, miszerint a törölt járatok esetén hét napon belül vissza kell téríteni a jegyek árát
  • sokkal világosabb tájékoztatást adnak az utasoknak a jogaikról
  • minden lehetséges felületen (e-mailben, weboldalakon és más kommunikációs csatornákon) feltüntetik az összes választási lehetőséget, ami az utasok számára nyitva áll
  • világosan megkülönböztetik a légitársaság által törölt utakat az utasok által lemondott utaktól
  • csak akkor adnak utalványt az utasnak, ha az kifejezetten kéri, a járvány alatt kiadott utalványokat pedig kérés szerint pénzre váltják
  • akik nem a társaságtól vásárolták a jegyüket, és problémáik akadnak a visszaváltással a céghez fordulhatnak és kérhetik a visszatérítést

A vizsgálati folyamat ugyan lezárult, de az akció még nem ért teljes egészében véget, mivel a jövőben a Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat figyelni fogja, hogy a légitársaságok valóban betartják-e az ígéreteiket, a nemzeti hatóságok pedig eldönthetik, hogy mihez kezdjenek a nem-visszatéríthető utalványokkal, amelyet egyes utasok kaptak még a járvány korai szakaszában. Az Európai Unió közlekedésért felelős biztosa, Adina-Ioana Vălean elmondta, ez a lépés helyreállíthatja a bizalmat az utasok és a társaságok között, ami fontos lehet a légi közlekedési szektor talpra állása szempontjából is.

"Ez az oka annak is, hogy felmérjük a szabályozási lehetőségeket, amivel megerősítethetjük az utasok védelmét a jövőbeli krízisekkel szemben a Fenntartható és Okos Mobilitási Stratégiában előrevetített módon."

- mondta Vălean.

A légitársaságoknak pedig érdekében is áll a bizalom újbóli elnyerése és szükségük lesz az újabb utasokra, mivel a tavalyi év volt a valaha mért legrosszabb az utasszám szempontjából: a Nemzetközi Légiszállítási Egyesület (International Air Transport Association) adatai szerint globálisan 60,2%-os volt a visszaesés 2019-hez képest (1,8 milliárd utas a korábbi 4,5 milliárdhoz képest), a bevételek pedig 69%-kal estek vissza 126,4 milliárd dollár veszteséget eredményezve.

(Fotó: Pixabay, Getty Images/venuestock)

További cikkek a témában:

Blokkolja vagy felgyorsítja a repülés fenntarthatóbbá válását a vírusválság? Lehetőséget kaptunk a légiközlekedés CO2-kibocsátásának megfogására, vagy vissza kell pörgetnünk minél előbb mindent oda, ahol jártunk a járvány előtt?
1,6 millió dollár kifizetésére kötelezték az Emirates légitársaságot, mert elvesztette egy utas csomagját 14 évvel ezelőtt Orji Prince Ikem nigériai üzletember másfél évtizede próbálja visszaszerezni jogos tulajdonát, a lagosi Legfelsőbb Bíróság most az ő javára döntött. Valószínűleg ez lesz a legmagasabb összeg, amit valaha egy elvesztett táskáért kifizettek.
Kiderült, hogy mit gondolnak az utasok a járvány alatti és utáni légi közlekedésről A fertőzésveszély tekintetében a többség biztonságosnak ítéli a repülőket, de azért akadna tere az utazóközönség szerint a fejlődésnek.


Hello Szülő! Ha a gyereked nem tud valamit, akkor téged fog kérdezni. De ha te szülőként nem tudsz valamit, akkor kihez fordulsz?
A digitális kor szülői kihívásairól is találhattok szakértői tippeket, tanácsokat, interjúkat, podcastokat a Telekom családokat segítő platformján, a https://helloszulo.hu/ oldalon.
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Repül már a vén diák. Hová? Hová?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogy áll a magyar lakosság generációkra bontva a kiberbiztonsághoz? – Erről szól az ESET rendkívül átfogó felmérése, amelyből olyan meglepő eredmények is kiderülnek, hogy kik a romantikus csalások legfőbb célpontjai, miközben az adott csoport nem is nagyon ismeri ezt a fenyegetést.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.