A lezárások ideje alatt nehéz helyzetbe kerültek a légitársaságok a megcsappant forgalom és utasszám miatt, de az utasoknak sem volt könnyű dolga, mivel sok törölt járat jegyeinek árát nem, vagy csak utalvány formájában kapták vissza a cégektől. A fogyasztói érdekvédelmi szervezetekhez beérkezett panaszok alapján az Európai Fogyasztók Szervezete (BEUC, Bureau Européen des Unions de Consommateurs) jelentette az Európai Bizottság felé a visszaéléseket, amelyeket felfedtek a vizsgálataik során. A BEUC elmondása szerint az utasok jogai ugyan korábban is sokszor sérültek, de a járvány miatti káosz még inkább felnagyította a meglévő problémákat, felfedezték például, hogy a korábbi ígéretek ellenére sok társaság nem térítette vissza a szétosztott utalványok árát, inkább csak újra és újra meghosszabbították a lejárat idejét és halogatták a fizetést.
A szervezet figyelmeztetése után az Európai Bizottság és a Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (Network of Consumer Protection Cooperation) közös akcióba kezdett, aminek eredményeként a leggyakrabban bepanaszolt cégek tevékenységeit a CPC hatóságai ellenőrizték és a társaságok képviselőivel egyeztettek. A tizenhat légitársaság, amelyek a vizsgálatok középpontjába kerültek, az Aegean Airlines, az Air France, az Alitalia, az Austrian Airlines, a British Airways, a Brussels Airlines, az Easyjet, az Eurowings, az Iberia, a KLM, a Lufthansa, a Norwegian, a Ryanair, a TAP, a Vueling és a Wizz Air. Az ellenőrzés a Bizottság tavaly decemberi figyelmeztetése után végül 2021 februárjában kezdődött meg hat koordináló szervezet segítségével és az összegyűjtött információk alapján bebizonyosodott, hogy a társaságok sokszor nem az utasok jogainak figyelembe vételével intézték a jegyek árának visszatérítését, gyakran előfordult, hogy nem adtak megfelelő felvilágosítást a visszatérítési lehetőségekről és utalványt ajánlották fel egyetlen csereopcióként.
Az EB elmondása szerint ez volt az eddigi legnagyobb akció, amelyet a CPC kivitelezett és amelyet a Bizottság figyelmeztetése alapján indítottak meg. A társaságok végül megegyeztek a hatóságokkal, hogy a jövőben tartják magukat a következő szabályokhoz:
A vizsgálati folyamat ugyan lezárult, de az akció még nem ért teljes egészében véget, mivel a jövőben a Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat figyelni fogja, hogy a légitársaságok valóban betartják-e az ígéreteiket, a nemzeti hatóságok pedig eldönthetik, hogy mihez kezdjenek a nem-visszatéríthető utalványokkal, amelyet egyes utasok kaptak még a járvány korai szakaszában. Az Európai Unió közlekedésért felelős biztosa, Adina-Ioana Vălean elmondta, ez a lépés helyreállíthatja a bizalmat az utasok és a társaságok között, ami fontos lehet a légi közlekedési szektor talpra állása szempontjából is.
"Ez az oka annak is, hogy felmérjük a szabályozási lehetőségeket, amivel megerősítethetjük az utasok védelmét a jövőbeli krízisekkel szemben a Fenntartható és Okos Mobilitási Stratégiában előrevetített módon."
- mondta Vălean.
A légitársaságoknak pedig érdekében is áll a bizalom újbóli elnyerése és szükségük lesz az újabb utasokra, mivel a tavalyi év volt a valaha mért legrosszabb az utasszám szempontjából: a Nemzetközi Légiszállítási Egyesület (International Air Transport Association) adatai szerint globálisan 60,2%-os volt a visszaesés 2019-hez képest (1,8 milliárd utas a korábbi 4,5 milliárdhoz képest), a bevételek pedig 69%-kal estek vissza 126,4 milliárd dollár veszteséget eredményezve.
(Fotó: Pixabay, Getty Images/venuestock)
További cikkek a témában:
Blokkolja vagy felgyorsítja a repülés fenntarthatóbbá válását a vírusválság?
Lehetőséget kaptunk a légiközlekedés CO2-kibocsátásának megfogására, vagy vissza kell pörgetnünk minél előbb mindent oda, ahol jártunk a járvány előtt?
1,6 millió dollár kifizetésére kötelezték az Emirates légitársaságot, mert elvesztette egy utas csomagját 14 évvel ezelőtt
Orji Prince Ikem nigériai üzletember másfél évtizede próbálja visszaszerezni jogos tulajdonát, a lagosi Legfelsőbb Bíróság most az ő javára döntött. Valószínűleg ez lesz a legmagasabb összeg, amit valaha egy elvesztett táskáért kifizettek.
Kiderült, hogy mit gondolnak az utasok a járvány alatti és utáni légi közlekedésről
A fertőzésveszély tekintetében a többség biztonságosnak ítéli a repülőket, de azért akadna tere az utazóközönség szerint a fejlődésnek.